چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۳
۱۲:۰۱ - ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۱۰۲۴۰۵
موسیقی

حمید هیراد، پدیده خبرساز موسیقی ایران

حمید هیراد,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی

در چند سال اخیر تولد سلبریتی های جادویی که گاهی یک شبه در دسته پرمخاطبان قرار می‌گیرند، به یکی از اخبار سرگرم کننده میان مردم بدل شده است. اگر سالها قبل خواننده‌ای که می‌خواست کنسرت اجرا کند به قطعات موسیقایی احتیاج داشت تا بتواند روی صحنه همان ها را بخواند و کارش را پیش ببرد، این روزها نه تنها خواننده شدن به توانایی خاص صدایی احتیاج ندارد، به وجود آلبوم یا حتی قطعاتی که خواننده به نام خود به ثبت رسانده نیز بی نیاز است. تجربه اجرای کنسرت های دومینو وار یکی، دو نفر از همین ستاره های یک شبه متولد شده نشان داد برای اجرا روی صحنه های بزرگ کشور دیگر نیازی به داشتن قطعات موسیقایی نیست! روز به روز حس اعجاب آور تولد این چهره ها دارد بیش از گذشته نوید بروز تحیری رعب آور را در وجود متخصصین موسیقی جدی ایجاد می‌کند. جالب تر از تمام این ها، به تازگی ظاهرا بازار لزوم وجود شعر اختصاصی برای جمع و جور کردن قطعه ای موسیقایی هم از سکه افتاده و قاعده پرطمطراق کپی پیست را راهگشاتر نشان می دهد. همین چند وقت پیش بود که خواننده‌ای زیرزمینی در اینستاگرامش به تعبیر عده ای از ماجرایی ناپسند پرده برداری کرد . رپری در صفحه اختصاصی‌اش در اینستاگرام از پرداخت مبلغی حدود یک صد میلیون تومان برای حضور در برنامه دورهمی خبر داد و از حمید حسین زاده معروف به «هیراد» به عنوان یکی از اشخاصی نام برد که با واریز این مبلغ به صحنه برنامه پرمخاطب مهران مدیری راه یافته است.

از واکنش های مخالفان و موافقان این ماجرا که بگذریم شاید دو هفته بعد از این به اصطلاح افشاگری، ماجرای تازه‌ای رخ داد که باز هم در میانه اش نام جوان تازه به شهرت رسیده شنیده می شد و شاید تکرار گاه و بی گاه نام این تازه وارد حتی در قصه سرقت ادبی به بازوی محرکه‌ای بدل شد تا به قول اسپانسر خواننده قطعه «شوخیه مگه» ۸ هزار بلیط پدیده موسیقی ایران! در کمتر از سی دقیقه به فروش برسد.

نوک پیکان تیز انتقادات از سوی ترانه سرایان اول بار وقتی به سوی این پدیده نشانه گرفته شد که در برنامه دورهمی یکی از ترانه های خودرا که با نام «خدا» تولید شده است، اجرا و خود را به عنوان ترانه سرای اثر معرفی کرد. اما بخشی از کلام این قطعه متعلق به مولانا جلال‌الدین محمد بلخی بود و بخش دیگرش سروده «مهتاب یغما». پیش تر بخش دوم این اثر در اینستاگرام شخصی شاعر حقیقی اش به اشتراک گذاشته شده بود. علیرضا بدیع اولین شاعر و ترانه‌سرایی بود که به ادعای سرایش متن آن آهنگ از سوی هیراد واکنش نشان داد و این طور گفت: «شما شعرهایت را سرقت می کنی! ما را که از بچگی با شعرهای مولانا بزرگ شده ایم نمی توانی گول بزنی!» . این ماجراها آغازی بود برای شکل گیری کمپین #نه_به_سرقت_ادبی. هیراد اما هنوز ساکت بود. چندی بعد تنها به نگارش جمله ای در صفحه اینستاگرامش بسنده کرد. پدیده موسیقی ایران، نوشت: «گذشتم... الهی همه عاقبت به خیر بشیم..». ۹ فروردین همان روزی بود که بیانیه پر سر و صدای شاعران و ترانه سرایان علیه هیراد منتشر شد. نکته جالب وجود نام محمدعلی بهمنی، رئیس شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی در صف اول امضا کنندگان نامه بود.

آقای ترانه سرا همان کسی است که باید مهر تایید پای ترانه و شعر قطعاتی که برای مجوز به دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه می کنند، بکوبد. جالب اینکه در بخشی از بیانیه شاعران و ترانه سرایان آمده بود: «ما جمعی از شاعران و ترانه سرایان ضمن ناپسند دانستن سرقت ادبی و محکوم کردن آن، موارد زیر را که توسط حمید هیراد خواننده صورت گرفته است، ناشایست دانسته و خواستار رسیدگی مراجع ذی ربط در جهت احقاق حقوق از دست رفته...». هتاکی و طرح داعیه شکایت از منتقدان و افرادی که در جهت تنویر افکار عمومی اقدام کرده اند یکی از بندهای آمده در بیانیه بود که باعث اعتراض نگارندگانش شد زیرا کسی که از او با عنوان مدیر برنامه آقای پدیده نام برده اند منتقدان را سگان هاری دانست که گرسنه اند.

هیراد دوازدهم فروردین در واکنش به بیانیه شاعران و ترانه سرایان نامه ای نوشت و به خبرگزاری ها داد. او در نامه اش شیوه منحصر‌به‌فرد خودش را «تضمین» نامگذاری کرد و از سابقه طولانی این روش در ادب کهن پارسی نام برد: «استفاده عینی از بخشی از سروده شاعری یا تغییر یافته بیتی از ترانه ای یا بهره مندی محتوایی از شعر سراینده محترمی، منحصر به کار بنده نیست و سابقه ای طولانی در ادب فارسی دارد و نمونه های این بهره مندی این جانب هم عموما مورد تایید اهالی ادب معاصر، از جمله شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی کشور قرار گرفته است و نمونه های این به اصطلاح «تدوین» و پیوند، هرگز با مخالفت این شورا یا مشروط نمودن تولید این آثار، مواجه نشده اند... شاید قدمی به اشتباه رفته باشم یا کلامی به پختگی نگفته باشم، به گمانم فرصت اصلاح شیوه ها و ترمیم اشتباهات سهوی، همیشه فراهم است...»

پاسخ محمدعلی بهمنی به این پرسش که شورای شعر و ترانه چطور به در اصطلاح آفرینش‌های آقای پدیده مجوز داده است نیز جذاب و خواندنی است! آقای شاعر در پاسخ بخشی از سیکل صدور مجوز البته روی کاغذ را بازگو کرد و گفت: «اشعار از طریق سامانه ثبت می‌شوند و هنرمندان هم ملزم هستند تا زمان انتشار آلبوم تمام رضایت‌نامه‌های مربوط به شاعران را نیز در اختیار شورا قرار دهند. وقتی آلبوم به شورای موسیقی برای مجوز ارجاع می‌شود، تمام این موارد از جمله رضایت‌نامه شاعران باید در پرونده باشد در غیر این صورت مجوزی صادر نمی‌شود.» محمدعلی بهمنی که خودش از شاعران شناخته شده است. در شرایطی که گاهی سامانه صدور مجوز شعر و ترانه دفتر موسیقی برای شاعران درگذشته هم رضایت نامه کتبی را الزامی می‌داند، چطور به کلاژی از سروده های مولانا، حافظ و سعدی آن هم با ذکر نام آقای پدیده به عنوان سراینده، مجوز داده است؟ نکته جالب در این میان توضیح یک خطی ویکی پدیای این پدیده خواننده شاعر است: «اشعار او در قالب تغزل و بداهه‌سرایی با چاشنی تلفیقی اشعار شاعران بزرگ همچون مولانا، حافظ و سعدی است.»

موسسه «آوازی نو» که انتشار آثار هیراد را برعهده گرفته به ماجرای مدیر برنامه این طور واکنش نشان داد: «سرکار خانم شجاعی به نمایندگی از این موسسه بوده و خواهد بود و ایشان بیش از یک سال است که به نمایندگی از این موسسه در وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شده اند و مشغول به فعالیت هستند.» خوب است تعریف سرقت ادبی را مرور می کرد آقای پدیده. در این تعریف آمده است: «استفاده از (محصولات و حاصل اثر دیگران) بدون دادن حق الزحمه آن انتشار و یا ارائه یک ایده با نام ایده جدید یا اصلی که در واقع از یک ایده دیگری مشتق شده است، رو نوشت (کپی) کردن گفته ها و ایده های سایر افراد بدون دادن حق الزحمه آن و ... ». با این توضیح جمله: «به گمانم فرصت اصلاح شیوه ها و ترمیم اشتباهات سهوی، همیشه فراهم است»، دقیقا به چه معنایی است؟ شاعران کهن پارسی را چطور می خواهید راضی کنید؟ از سوی دیگر حق و حقوق مادی و معنوی ترانه سرایان و شاعران معاصر چگونه بناست پرداخت شود؟ پرسش نهایی اینکه شما با کدام مجوز در سروده دیگری دست بردید و تغییرش دادید درحالی که به گفته خودتان حتی از اینکه شعر یاد شده متعلق به نامی که در فضای مجازی به عنوان شاعرش آمده مطمئن نبودید؟

علی نامجو

hamdelidaily.ir
  • 11
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش