جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۱:۵۱ - ۰۶ شهریور ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۶۰۱۴۷۶
موسیقی

دیدار با نزهت امیری در حین تمرین برای ارکستر ملی

گلایه رهبر ارکستر ملی از مشکلات صداگذاری تالار وحدت؛ صدای نوازندگان به گوش رهبر نمی‌رسد!

نزهت امیری,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی
نزهت امیری تنها زن ساکن ایران است که چوب رهبری ارکستر به دست دارد. او در مقام رهبر مهمان ارکستر ملی، هشت روز دیگر با نوازندگانش در تالار وحدت اجرا دارد. امیری از مشکلات صداگذاری تالار وحدت می‌گوید و اینکه باعث شده صدای ساز نوازندگانی که در فاصله بیشتری با رهبر قرار دارند، به خوبی به گوش او نرسد.

به گزارش ایسنا، صبح شهریور ماه برای دیدار و گفت‌وگو با نزهت امیری و قرار گرفتن در جریان تمرین ارکستر ملی به تالار وحدت می‌رویم. تمرین حدود ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه شروع می‌شود و حدود دو ساعت و نیم به طول می‌انجامد. در جریان تمرین قطعه‌های متفاوتی اجرا می‌شود و از اواسط کار فریدون شهبازیان، رهبر ارکستر ملی هم به گروه ملحق می‌شود.

 

قرار است در این اجرا قطعات کنسرتینو برای سنتور و ارکستر، کنج مناجات، سربداران، بیژن و منیژه، ماهور برای ویلن و ارکستر، سرود گل، هزار دستان، اسمر و رقص دایره توسط نوازندگان ارکستر نواخته شود.

 

نزهت امیری در حین تمرین با آرامش و صبر خاصی گروه نوازندگان را هدایت و اشکالات را به آنها گوشزد می‌کند.

 

صبر می‌کنیم تا تمرین کامل به پایان برسد، پس از آن همراه با او به ساختمان رودکی می‌رویم. نزهت امیری در گفت‌وگویی با ایسنا از مشکلات ارکستر ملی و همچنین کمبود وقت برای تمرین اعضا می‌گوید.

 

او مدرک کارشناسی‌اش را از دانشکده هنری‌های زیبای دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد آهنگسازی را از دانشگاه هنر گرفته است. امیری موسیقی را نزد استادانی، چون پرویز منصوری، حسین علیزاده و منوچهر صهبایی آموخت.

 

نزهت امیری,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی

رهبر مهمان ارکستر ملی در گفت‌وگو با ایسنا چنین می‌گوید، مشکلات صداگذاری سالن بر روی قضاوتش درباره نحوه عملکرد نوازندگان تأثیر داشته، اگرچه که در حال حاضر تالار وحدت بهترین سالن موجود برای اجرای ارکستر است.

 

او در همین راستا می‌افزاید: سالن‌های ما در ایران هیچ شباهتی به سالن‌های بزرگ دنیا ندارد و از لحاظ صداگذاری و حتی امکانات خیلی معمولی با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند؛ به‌ طوری که حین اجرای ارکستر صدای ساز نوازندگانی که فاصله‌ی بیشتری با رهبر دارند به خوبی به گوش نمی‌رسد. در برخی موارد دیده شده نوازنده صدای ساز بغل دستی خود را به سختی می‌شنود، پس در چنین شرایطی قطعا کار به مشکل برخواهد خورد و گروه به تمرین بیشتری نیاز پیدا خواهد کرد و باید به فکر راه چاره برای رفع مشکلات بود ولی برطرف کردن مشکلات فنی کاری نیست که اعضای گروه قادر به حل آن باشند.

 

امیری همچنین به این نکته اشاره می‌کند که مشکلات صداگذاری بر روی قضاوت رهبر و بر کار نوازنده نیز تأثیر می‌گذارد و ادامه می‌دهد: در برخی از سالن‌ها صدای یکسری از سازها همانند ساز بادی چوبی به خوبی به گوش رهبر نمی‌رسد اگرچه که تماشاچیانی که در بالکن‌ها نشسته‌اند صدا را به وضوح دریافت می‌کنند. زمانی که رهبر صدای درستی از اجرای ارکستر دریافت نکند متوجه اشتباه نوازنده خود نیز نمی‌شود پس نمی‌تواند با قاطعیت به نوازنده برای خطای پیش آمده تذکر دهد؛ چراکه ممکن است نوازنده کار خود را به درستی انجام داده باشد و تنها صدای او به‌خوبی به‌گوش نرسیده باشد.

 

رهبر مهمان ارکستر ملی چنین مشکلاتی را به سفر به ترکیه تشبیه می‌کند و می‌گوید که با پای پیاده هم می‌توان این کار را انجام داد، ولی اینکه همیشه بخواهیم این سفر را با همین مقدار مشقت و سختی انجام دهیم کار را برایمان دشوار و مشکل ساز خواهد کرد.

 

او همچنین یادآور می‌شود که ما ایرانی‌ها به نبودن‌ها و محدودیت‌ها عادت کرده‌ایم و دیگر بود و نبود یک سری چیزها برایمان تفاوت چندانی ندارد.

 

امیری در پاسخ به اینکه نتیجه کار ارکستر ملی ایران را با وجود همه محدودیت‌های موجود، چگونه ارزیابی می‌کند؟ می‌گوید: من در تمام سال‌های کاری خود تلاش کرده‌ام و الآن هم برای بهترین نتیجه ممکن نهایت تلاش خود را می‌کنم اما در پایان مخاطب باید با توجه به دید و درک خود نسبت به موسیقی و عملکرد ما نتیجه حاصل را ارزیابی کند؛ البته به‌ نظر من در یک ارزیابی درست باید تمام شرایط و چالش‌هایی که ارکستر برای اجرا با آن روبرو بوده است را در نظر گرفت.

 

نزهت امیری,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی

او ادامه می دهد: اینها همه یکسری نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند. واقعیت امر این است اگر کاری را ارزیابی می‌کنیم باید همه نکات را در نظر بگیریم از جمله تعداد تمرین‌ها، امکانات، شرایط محیطی و حتی فصلی که در آن اجرا شده و یک اجرا را از نظر من باید اینگونه ارزیابی کرد.

 

او از مشکلات کمبود زمان برای تمرین ارکستر گله و اظهار می‌کند که به دلیل تداخل تمرین ارکستر با جشنواره‌ها و کنسرت‌های دیگر نتوانسته آن‌طور که باید و شاید با گروه تمرین کند.

 

امیری در ادامه صحبت‌هایش تصریح می‌کند: با وجود روند کاری کند ارکستر، نوازندگان ارکستر، حرفه‌ای هستند و موظفند که خود را با شرایط وقف دهند، به‌ همین دلیل نگرانی زیادی از این بابت ندارم.

 

این موسیقیدان باور دارد که تمرین زیاد باعث بالا رفتن اعتماد به نفس نوازندگان می‌شود، به‌نحوی که اجرای اصلی نیز مانند تکرار یک تمرین برای آنها خواهد بود.

 

امیری درباره سالن‌های اجرای موسیقی ایران می‌گوید: در حال حاضر سالن‌های موسیقی در اکثر شب‌ها پر هستند که این امر از یک جهت نویدبخش ترویج و استقبال مردم از موسیقی است و از طرفی دیگر نشان‌دهنده کمبود امکانات ما در این زمینه است؛ چرا که با وجود افزایش جمعیت و تقاضا، تعداد سالن‌های ما با ۳۰ سال قبل تفاوتی ندارد.

 

وی با اظهار اینکه امیدوار است مشکل سالن اجرای موسیقی در ایران حل شود، ادامه می‌دهد: در ایران رشد امکانات متناسب با نیاز مخاطب نیست. این امر باعث به‌وجود آمدن یک سری تنگنا می‌شود. ای‌کاش سالن‌های متناسب برای موسیقی کلاسیک و مطابق با علم آکوستیک ساخته شود، طوری که با کمبود متقاضی در این زمینه روبه‌رو شویم. نه اینکه همیشه درخواست برای سالن باشد ولی خبری از بهبود و تغییر نباشد. 

 

امیری در پایان درباره برنامه کاری خود برای آینده گفت: در سال ۹۵ به‌ درخواست نوازندگان بانو ارکستر «سرزمین مادری» را تشکیل دادم. با وجود مخالفتم برای تفکیک جنسیتی کلیه نوازندگان این ارکستر بانوان هستند چراکه  دوست داشتند قطعاتی هم شکل ارکستر ملی را اجرا کنند ولی بدلیل محدودیت‌های موجود توانایی این کار را نداشتند.

 

نزهت امیری,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی

او ادامه می‌دهد: بعد ازپایان ایام محرم و صفر به دنبال فضایی خواهیم بود که با ارکستر بانوان نیز یک اجرا برای عموم داشته باشیم. قصد داریم با شرکت دادن همخوان مرد مشکلاتی را که ممکن است برای گرفتن مجوز پیش آید را پشت سر بگذاریم.

 

ارکستر ملی پنجشنبه، هشت شهریور ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت اجرا خواهد داشت.

 

علی عابدی نوازنده سنتور، مونا طاهریان نوازنده فلوت و امین قضاتی نوازنده ویولن از جمله تک نوازهای این ارکستر هستند.

 

 

  • 12
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش