دوشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۳
۱۲:۵۷ - ۱۹ دي ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۱۰۰۴۶۴۶
تئاتر شهر

همراه با انتشار یک نامه توضیح از سوی دبیر جشنواره

نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند

نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر

سی‌وهشتمین جشنواره تئاتر فجر یک قدم به برگزاری نزدیک شده است و روز گذشته نمایش‌‌های صحنه‌ای حاضر در بخش‌های مختلف جشنواره به اهالی رسانه اعلام شد. تأکید روی اعلام رسانه‌ای اسامی از آن جهت اهمیت دارد که به همراه این فهرست، نامه‌ای از سوی نادر برهانی مرند، دبیر جشنواره نیز در اختیار اهالی رسانه قرار گرفت که توضیح مفصلی درباره شرایط پیش‌روی جشنواره می‌داد.

در این نامه که «با عرض تسلیت به مناسبت جان باختن جمعی از هموطنان عزیز در تشییع پیکر پاک سردار عارف سپهبد شهید قاسم سلیمانی، آرزوی بهبودی برای عزیزان مصدوم در این حادثه و همچنین تسلیت برای جان باختن جمعی دیگر از هموطنان عزیز در حادثه سقوط هواپیما و طلب صبر برای بازماندگان حوادث اخیر» آغاز شده است، برهانی مرند درباره شرایط حاکم بر دوره سی و هشتم جشنواره توضیحاتی ارائه داد.

وقتی از آمار جشنواره تئاتر صحبت می‌کنیم

پیش از آنکه محتوای نامه را بررسی کنیم، بهتر است از محتوای جشنواره‌ای و نمایش‌های صحنه‌ای صحبت کنیم. طبق اطلاعات موجود، ۲۴۹ نمایش برای حضور در بخش رقابتی ثبت‌نام کرده‌اند که به این تعداد، ۶۰ نمایش از سوی جشنواره‌های تئاتر استان‌ها نیز اضافه می‌شود. از سوی دیگر صرفاً ۵۰ نمایش، متقاضی حضور در بخش غیررقابتی بودند یا به عبارتی ۱۹۹ نمایش کمتر از بخش رقابتی به جز ۶۰ اثر معرفی شده از جشنواره‌های استان‌ها.

از آن‌جایی که سقف تعداد نمایش‌های ایرانی، ۵۷ عدد تعیین‌ شده است، طبق نظر دبیر جشنواره، این دوره از جشنواره تئاتر میزبان ۳۲ نمایش در بخش رقابتی (۱۵ نمایش معرفی شده از سوی هیأت انتخاب مسابقه، ۱۲ نمایش معرفی شده از سوی هیأت انتخاب برگزیدگان جشنواره‌های استان‌ها و پنج نمایش به دعوت دبیر) خواهد بود و در بخش غیررقابتی نیز ۱۶ نمایش روی صحنه می‌روند که از این تعداد ۸ نمایش از سوی هیأت انتخاب این بخش و ۸ نمایش به دعوت دبیر انتخاب شده‌اند. از سوی دیگر، در این دوره از جشنواره شاهد بخشی جداگانه با نام «گفت‌وگوی نسل‌ها» خواهیم بود که بخشی غیررقابتی است و سه نمایش معرفی شده از طرف هیأت انتخاب بخش مسابقه، دو نمایش معرفی شده از سوی هیأت انتخاب برگزیدگان جشنواره‌های استان‌ها (درهردومورد با تأیید تمایل به حضور از سوی صاحبان آثار) و چهار نمایش به دعوت دبیر به این بخش راه پیدا کرده‌اند.

وقتی از اسامی جشنواره تئاتر صحبت می‌کنیم

یکی از جذابیت‌های هر جشنواره، مرور اسامی مهم و شناخته‌شده حاضر در جشنواره است. اما از آن‌جایی که یکی از سیاست‌های جشنواره تئاتر فجر در اختیار قرار دادن امکانات موجود برای تمام گروه‌های نمایشی کشور است، سعی در پنهان کردن چنین جذابیتی دارند. اما برای آن‌که ما به این ماجرا تن نداده باشیم، بهتر است بدانید که اسامی شناخته‌شده‌ای در این میان حضور دارند. نغمه ثمینی، افسانه ماهیان، ابراهیم پشت‌کوهی، حسین مسافرآستانه، سهراب سلیمی و دیگرانی هستند که نمایش‌هایشان در این دوره از جشنواره روی صحنه می‌رود.

وقنی از یک نامه جدی صحبت می‌کنیم

در نامه‌ای که نادر برهانی مرند نوشته است، پس از مقدمه‌چینی‌های فراوان توضیح داده شده که تعداد علاقه‌مندان به حضور در بخش مسابقه آن‌چنان زیاد بوده که انتخاب از میان آثار سخت‌تر از انتظار بوده است: «درباره محاسن و معایب وجود رقابت و تمایل هنرمندان به حضور در آن گفتنی بسیار است. بخشی از هویت حرفه‌ای من و هم‌نسلانم به واسطه حضور در رقابت‌های جشنواره‌ها با محوریت جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر- که تقریباً همیشه برگزارکننده بخش‌های رقابتی بوده- شکل گرفته است.

در چند سال اخیر تغییرات قابل توجهی در نظام پذیرش آثار جشنواره اتفاق افتاده و جشنواره اساساً پذیرای آثار اجرا شده در طی یک سال بوده است. این بدین معنی است که آثار ابتدا در معرض تماشا و قضاوت مخاطبان قرار گرفته و اجرا در جشنواره برای اغلب این آثار آخرین اجرا بعد از مجموعه‌‌ای از اجراها در طول سال است. البته درخشش برخی آثار در رقابت‌های جشنواره به اجراهای مجدد و موفق‌تر آن‌ها نیز منجر شده است. اگر در سال‌های پیش، جشنواره میزبان اولین اجرای اکثر نمایش‌ها بود، در سال‌های اخیر این مسأله برعکس شده است. ازاین رو به نظر می‌رسد منطقی این باشد که تمایل به حضور در رقابت کاهش یافته باشد اما واقعیت چیز دیگری است.»‌

برش

فهرست نمایش های صحنه ای جشنواره تئاتر

آثار حاضر در بخش رقابتی به انتخاب هیأت انتخاب جشنواره

«آواز قو» نوشته آنتون چخوف به کارگردانی پریزاد سیف از تهران/ «باغ آلبالو» نوشته آنتون چخوف به کارگردانی علی فتوحی از تبریز/ «بهارشکنی» به نویسندگی محمدحسین معارف و کارگردانی فریبرز کریمی از تهران/ «تالاب هشیلان» به نویسندگی و کارگردانی نوشین تبریزی از تهران/ «جانی سکیکی» نوشته جواکینو فورتسانو و کارگردانی حسین اکبرپور از مشهد/ «ستاره‌شناس» نوشته دیدیه ون کولارت به کارگردانی اصغر نوری از تهران/ «مده‌آ» نوشته عزیز نعمتی به کارگردانی شبنم یوسفی از ارومیه/ «یک ساعت آرامش» نوشته فلوریان زلر به کارگردانی سید جواد روشن از تهران

آثار مهمان

«اسماعیل» به نویسندگی و کارگردانی سینا شفیعی از کرج/ «بچه» به نویسندگی نغمه ثمینی و کارگردانی افسانه ماهیان از تهران/ «تنها خرچنگ خانگی لای ملافه‌ها خانه می‌کند اتللو» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم پشت کوهی از تهران/ «سکوت سفید» نوشته تام استوپارد به کارگردانی کوروش سلیمانی از تهران/ «سه کیلو و ۲۵۰ گرم» به نویسندگی مهدی زندیه و کارگردانی محسن نجارحسینی از تهران/ «شازده احتجاب» به نویسندگی و کارگردانی افشین زمانی از تهران/ «فرانکنشتاین» به نویسندگی و کارگردانی ایمان افشاریان از تهران/ «مکبث به روایت یک شیزوفرنی» به نویسندگی شهرام احمدزاده به کارگردانی آرش دادگر از تهران

آثار بخش «گفت‌وگوی نسل‌ها»

- «آدیداس» به نویسندگی مهدی ضیاء چمنی و کارگردانی پویا غازی از مشهد/ معرفی شده از سوی هیأت انتخاب برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استانی

- «آقای اشمیت کیه؟» نوشته سباستین تیری به کارگردانی سهراب سلیمی از تهران/ مهمان

- «بازجویی‌ها» به نویسندگی و کارگردانی علی حاتمی‌نژاد از مشهد/ معرفی شده از سوی هیأت انتخاب بخش مسابقه

- «برگشتن» به نویسندگی خیرالله تقیانی‌پور و کارگردانی حسین مسافر آستانه از تهران/ مهمان

- «پینوکیو» به نویسندگی و کارگردانی اوشان محمودی از تهران/ مهمان

- «خدای جنگ» به نویسندگی و کارگردانی امین رضایی اردانی از مشهد/ معرفی شده از سوی هیأت انتخاب بخش مسابقه

- «خوابگرد» به نویسندگی نوید ایزدیار و کارگردانی امیر کلهری‌پور از آبیک/ معرفی شده از سوی هیأت انتخاب برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استانی

- «در اتاق باد می‌وزد» به نویسندگی امیر نجفی و کارگردانی سجاد تابش از تهران/ معرفی شده از سوی هیأت انتخاب بخش مسابقه

- «هیچ چیز جدی نیست» نوشته رچ اورلاف به کارگردانی مسعود دلخواه از تهران/ مهمان‌‌‌

آیدا آزاد

iran-newspaper.com
  • 14
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش