دوشنبه ۰۵ آذر ۱۴۰۳
۲۲:۱۲ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۵۰۵۴۰۸
رادیو و تلویزیون

تلاش «شب فیروزه‌ای» برای درگیرکردن مخاطب/ برنامه‌ای که مردم تمام کشور را می‌بیند

شب فیروزه‌ای,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
برنامه‌های تلویزیونی غیر نمایشی این روزها بیشتر از استودیوهای ثابت و داخل شهر تهران به روی آنتن می‌روند و این ماجرا باعث شده استانی‌ها خیلی خود را روی آنتن رسانه ملی نبینند.

به گزارش فارس، در معماری ایرانی تمامی رنگ‌ها سمبل و نماد خاصی از نشانه‌ای هستند و در فرهنگ ایرانی هم زیباترین رنگی که در اغلب نماهای قدیمی و اصیل به کار برده شده است،‌ رنگ فیروزه‌ای است. رنگی که اغلب مساجد،‌ گنبد‌ها، اماکن تاریخی مذهبی و ... همه با آن رنگامیزی شده است. اما استفاده از این رنگ در برنامه‌ای که هر هفته در یکی از استان‌های کشور بروی آنتن می‌رود، نشان از این دارد که هدف اصلی سازندگان آن تاریخ ایران و احترام به فرهنگ ایرانی است. آنها در اصل می‌خواستند برنامه‌ای برای همه مردم ایران تولید کنند.

 

این تصمیم از سوی سازندگان شب فیروزه‌ای در حالی روی داده که این روزها بیشتر برنامه‌های تلویزیونی از یک استودیو روانه آنتن می‌شوند و برنامه‌سازها خیلی حوصله‌ ساختن برنامه در لوکیشن‌های بیرونی را ندارند چه برسد به اینکه مدام این لوکیشن‌ها از استانی به استان دیگر تغییر کند.

 

قصد داریم با ارزیابی روند تولید برنامه‌ای نظیر «شب فیروزه‌ای» به این نتیجه برسیم که آیا اساسا استودیوگریزی در نهایت به نفع مخاطب است یا خیر؟ و آیا این گونه برنامه سازی می‌تواند مخاطب گریزپای تلویزیون را به خود جلب کند یا خیر؟

 

** آرامگاه حافظ، شروع اولین قسمت از دو سری «شب فیروزه‌ای» 

از سال ۹۵ ، چراغ اولین برنامه «شب فیروزه‌ای» در کنار آرامگاه خواجه راز حافظ شیراز با حضور هنرمندان صاحب نام کشور و همراهی دیدنی و پرشور میهمانان استان فارس از سراسر کشور و شیرازی های خونگرم روشن شد. برنامه «شب فیروزه‌ای» کاری مشترک از دو شبکه پرمخاطب پنج و فارس تلاش دارد تا شب‌های گرم تابستان را با حضور خانواده ها در فضا های جذاب و تاریخی شیراز جذاب تر و خاطره انگیز نماید.

 

** برنامه‌ای که استودیوی ثابت ندارد

«شب فیروزه‌ای» به دلیل فرمتی که از ابتدا داشته است، استودیوی ثابت نداشته و هر هفته در مشهورترین و زیباترین مکان تاریخی، دیدنی استان مربوطه دکوری برای حضور مهمان و مجری تعبیه می‌شود و هنوز هم این روند ادامه دارد. همچنین این دکور با ویژگی‌های بومی شهر ارتباط تنگاتنگی دارد. 

 

** تغییر در عوامل تولید از سال ۹۵ تا ۹۶

«شب فیروزه‌ای» در دو سری تولید شد، در سری اول تهیه کننده : سهیل مروت، کارگردان: حسین فضل الهی، تصویر بردار: ثمر، مونتور: مرجان مهرپور، صدابردار : محمد عباسی و ... و همچنین در سری دوم عوامل تولید و همچنین تهیه کننده غلامرضا حیدری تغییر کرد، اما در هر دو فصل از این برنامه علی معصومی به طور ثابت مجری بود.

 

این برنامه در هر دو دوره با همکاری سیمای استان‌ها و معاونت سیما به روی آنتن رسانه ملی می‌رود.

 

** مجری ثابت برنامه شبانگاهی سیما

علی معصومی تنها مجری ثابت این برنامه تلویزیونی است و از همان سال ۹۵ با این برنامه همراه بوده است. درست است گاهی اوقات مجریان دیگری در کنار او قرار می‌گرفتند اما او همچنان مجری اول این برنامه به شمار می‌رود.

 

علی معصومی متولد تهران است اما پدر او اهل کرمانشاه و مادرش متعلق به اراک است. او در سال ۷۹ وارد صداوسیمای اراک شده و کارش را در رادیو استان مرکزی با برنامه «نقل و نبات» آغاز کرده است. پس از آن به رادیو ورزش رفته و در ادامه نیز رادیو پیام را برای فعالیت انتخاب کرده است.

 

او سال ۸۵ اولین اجرای تلویزیونی خود را با برنامه «صبح بخیر ایران» آغاز کرده که از قضا این برنامه هم برنامه‌ای استودیو گریز بود و به تمام مردم ایران تعلق داشت. پس از آن و در اواخر سال ۸۵ این مجری به شبکه پنج سیما کوچ می‌کند و همچنان نیز در این شبکه تلویزیونی مشغول به فعالیت است. 

 

نگاهی به روزمه این مجری نشان می‌دهد که تجربه خوبی در ارتباط‌گیری با مخاطبان مختلف دارد و در برنامه شب فیروزه‌ای هم با حضور پارتنرهای مناسب که اگر ترجیحا متعلق به همان استانی باشند که برنامه از آنجا پخش می‌شود، موفق خواهد بود. 

 

** پخش همزمان از شبکه استانی و شبکه پنج سیما

یکی از ویژگی‌های این برنامه تلویزیونی پخش آن به صورت زنده علاوه بر شبکه پنج سیما از سیمای استان همان شهر در یک هفته میزبانی است. 

 

این موضوع باعث می‌شود اگر مخاطبی در استانی دیگر علاقه ای به دیدن برنامه شبکه‌های سراسری نداشت، دست کم برنامه ویژه استان خود را از شبکه استانی‌اش پیگیری کند. 

 

** آیا «شب فیروزه‌ای» با برنامه‌های مشابه تفاوت دارد؟

«شب فیروزه‌ای» از لحاظ ساختاری تفاوت آنچنانی با سایر برنامه‌هایی که در این دسته بندی تولید و روانه آنتن می‌شوند، ندارد. در این برنامه هم مثل خیلی از برنامه‌های دیگر مهمانان ملی و بومی، هنرمندان، خواننده‌های محبوب کشور و بالاخص استان مربوطه دعوت می‌شود، تنها نقطه قوت آن نسبت به برنامه‌های مشابه، حضور پررنگ‌تر بومی‌های هر استان در برنامه است که منجر می‌شود مخاطبان غیر پایتخت‌نشین نیز خود را در قاب رسانه ملی ببینند. 

 

** مسیر دشواری که سازندگان طی می‌کنند

قطعا با شرایط تولید و برنامه‌سازی در ایران ساخت برنامه‌ای که هر ۱۰ روز از آن از یکی از شهرهای استانی بروی آنتن می‌رود، کار ساده‌ای نیست. اما سازندگان شب فیروزه‌ای برای ایجاد تفاوت و ادای احترام به مخاطبان خود این دشواری را به جان خریده‌اند تا برنامه‌ای در خور تولید کنند.

 

** معرفی مکان‌های دیدنی شهر میزبان

برنامه شبانگاهی شبکه پنج سیما که در دوره جدید خود با همکاری سیمای استان‌ها پخش می‌شود، در یکی از بخش‌هایش گزارشی از مکان‌های دیدنی و گردشگری استان نیز ارائه می‌دهد. در کنار اینها  ظرفیت‌های مذهبی، نقاط خاص گردشگری، توانمندیهای استان در عرصه‌های مختلف، آداب و رسوم فرهنگی و اقتصادی استان مربوطه را به مردم معرفی می‌کند.

 

** «شب فیروزه‌ای» به کدام شهرها سفر کرده است؟

«شب فیروزه‌ای» در این دو فصل به شهرهای بسیاری سفر کرد و شب‌هایی به یاد ماندنی را برای اهالی شهر و همچنین مردم تهران رقم زد. یزد، آبادان، پارک چیتگر دریاچه شهدای خلیج فارس، همدان (آرامگاه ابوعلی سینا)، آب و آتش ، اصفهان (چهل ستون،‌میدان امام) و ... از جمله این شهرها بودند.

 

** آغاز پخش سری دوم از تیرماه ۹۶

جنگ شبانه «شب فیروزه‌ای» از روز شنبه ۱۷تیرماه ساعت ۲۱ با همکاری سیمای استان‌ها علاوه بر پخش از شبکه‌های استانی که این برنامه در آنها بروی آنتن می‌رود، روی آنتن شبکه پنج سیما هم می‌رود.

 

 

 

 

  • 9
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش