دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۵:۵۸ - ۰۱ آذر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۹۰۰۲۳۵
رادیو و تلویزیون

تلویزیون، رسانه ای یکه تاز یا رو به نابودی

تلویزیون و اپلیکیشن های اجتماعی,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
اختراع رسانه ای با عنوان تلویزیون از اواخر سده ۱۹ میلادی، انقلاب بزرگی در عرصه اطلاع رسانی، سرگرمی و تفریحات ایجاد کرد، بگونه ای که این جعبه جادو با سرعت هر چه تمام، علاوه بر ورود به منازل شهروندان توانست در نحوه چگونه فکر کردن و زیستن مردم نیز تاثیر بسزایی داشته باشد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۶ میلادی، ۲۱ نوامبر را به‌‏ عنوان روز جهانی تلویزیون تعیین و هدف از چنین اقدامی را ترغیب کشورها به تبادل برنامه‌های تلویزیونی بویژه برنامه‌هایی اعلام کرد که برای گسترش صلح، توسعه‌ اجتماعی و اقتصادی و تقویت مسایل فرهنگی جامعه ساخته می‌شود.

 

تا قبل از سال ۱۳۳۷ هجری شمسی هنوز چیزی به نام تلویزیون به خانه مردم ایران راه پیدا نکرده بود؛ تا آن زمان این رادیو بود که بدون حضور رقیبی جدی، یکه‎ تازی می‌کرد، اما از آن سال به بعد داستان متفاوت شد و از آن سال بود که دیگر سر و کله دستگاه شگفت ‌انگیزی که بعد‌ها به آن لقب «جعبه جادو» دادند، پیدا شد.

 

مجلس شورای ملی در تیر سال ۱۳۳۷، ماده‌ای با چهار تبصره به تصویب رساند که به موجب آن، اجازه داده شد فرستنده تلویزیونی در تهران زیر پوشش وزارت پست و تلگراف و تلفن ایجاد شود و سرانجام نخستین فرستنده تلویزیون ایران در ساعت ۱۷ روز جمعه ۱۱ مهر سال ۱۳۳۷، نخستین برنامه خود را پخش کرد.

 

بسیاری از صاحب‌ظران طی یک دهه گذشته معتقد بودند که تلویزیون عضوی از خانواده بوده و در سرتاسر گیتی در کانون خانواده حضوری پررنگ و مؤثر دارد بگونه ای که روابط اعضای خانواده تحت تاثیر آن دگرگون و کارکردهای خانواده دچار تغییر و تحول جدی شده است.

 

این رسانه در مواردی رقیب والدین و در مواردی یاری گر و همراه آنان است؛ گاهی کارکردهای نهادهای رسمی را به چالش می‌کشد و گاهی نیز در نقش نهادی میانجی و واسط، به هم‌افزایی کارکردها کمک شایانی می‌کند.

برخی نیز بر این باورند که قدرت این رسانه با ظهور و بروز تکنولوژی های جدید در عصر حاضر کاهش یافته و دیگر همچون گذشته یکه تاز میدان نیست و رسانه های جدید روز به روز قدرتمندتر شده و مخاطبان بیشتری را پذیرش می کنند؛ هر چند که با این همه همچنان تلویزیون، مردمی‌ترین و پرمخاطب‌ترین رسانه برای ارتباطات و اطلاع‌ رسانی است زیرا به‌ راحتی مطالب را به مخاطبان از هر گروه سنی و قشری که باشند، ارائه می‌دهند و تماشا و دریافت اطلاعات از طریق این رسانه به سواد نیاز ندارد و به‌‏ همین دلیل، این رسانه در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه بیشتر کاربرد دارد. 

 

به ‏واسطه‌‏ چنین ویژگی‌‏هایی، یونسکو مامور شده است که از فعالیت شبکه‌های تلویزیونی مستقل و همچنین تولید برنامه‌هایی که به صلح، توسعه‌ اجتماعی و اقتصادی و تقویت مسایل فرهنگی جامعه منجر می‌شود، حمایت کند، از این‌‏رو، همه ‌‏ساله همزمان با این روز، گردهمایی روز جهانی تلویزیون در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار می‌شود. 

 

سرعت بسیار بالای پیشرفت فناوری های روز، بویژه فناوری های حوزه ارتباطات از طرفی و همچنین نگاه های افراطی و تفریطی نسبت به این تغییرات از طرف دیگر، همواره موجب از بین رفتن فرصت ها و تبدیل آن به تهدیدها و مخاطرات جدی شده است.

 

تلویزیون که تا پیش از این به عنوان مهمترین کالای رسانه ای در سبد مصرف رسانه ای مخاطبان محسوب می شد، حالا با ظهور انقلاب صفر و یک به چالش کشیده شده است.

 

سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز تاکنون با بهره گیری از رادیو و تلویزیون به عنوان دو رسانه ارتباطی نقش مهمی در عرصه رسانه ای کشور داشته است، بنابراین برای حضور فعال در عرصه های داخلی و بین المللی نیاز به شناخت مسیر حرکت خود و مطالعه آینده براساس تغییر و تحولات رسانه ای دارد.

 

مدیر سابق شبکه مستند سیما در همین زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: معتقدم ظهور و بروز رسانه های جدید سبب از بین رفتن رسانه های قبلی نمی شود زیرا هر رسانه ای جایگاه خود را دارد؛ نمونه بارز این امر در کشورهای توسعه یافته، تداوم چاپ و انتشار روزنامه هایی است که در کنار سیار شبکه های اطلاع رسانی کماکان فعال هستند. سوالی اصلی شاید تاثیر رسانه های جدید به تلویزیون و رادیو باشد اما همچنان تلویزیون تاثیرگذاری خودش را دارد.

 

امیر تاجیک می افزاید: در ایران به سبب شرایط فرهنگی که از مشخصه های خاص جامعه است، اکنون بستری گشوده شده تا مردم بدون محدودیت پیام های خود را منتقل کنند. برای دریافت مجوز روزنامه چه سیر مراحلی در کشور باید طی شود؟ اما هم اکنون شهروندان به آسانی با ایجاد پایگاه اینترنتی یا کانال های تلگرامی و اینستاگرامی و غیره بدون بروکراسی پیام هایشان را منتقل می کنند و بر همین اساس است که برخی افراد چند میلیون نفر مخاطب در شبکه های مجازی دارند.

 

این کارشناس رسانه ادامه می دهد: محدودیت های فرهنگی سبب شد تا رسانه های مجازی به دلیل انتقال آزاد پیام و اطلاعات با استقبال مواجه شوند اما در کشورهای توسعه یافته دیگر مجوز برای راه اندازی نشریه ای معنا ندارد و بر همین اساس نیز شهروندانشان به راحتی با رسانه های جدید کنار آمده اند و در عین حال همچنان رسانه های قدرتمند به کار خود ادامه می دهند.

 

وی می افزاید: نظریه های توسعه ارتباطاتی نیز که در دهه های ۶۰ یا ۷۰ ارائه می شد، قائل به جایگاه رفیع رسانه بویژه تلویزیون و رادیو بود اما دیگر اندیشمندان این حوزه اهمیت را به رسانه های تعاملی می دهند و این امر را باور دارند.'

 

این کارشناس علوم ارتباطات جمعی یادآور می شود: رسانه ملی نیز برای بقای خود ناگزیر است تا مدل های برنامه سازی و اتاق های فکر تشکیل دهد و با دانش به روز و آگاهی رسانه های دنیا، تصمیم گیری کند. نباید همچنان یک عده دور هم جمع شوند و به حالت سنتی تصمیم برای تولید یک سریال یا فیلم کنند تا ارایه گزارش ماهیانه به تاخیر نیفتد و خدشه ای نیز نداشته باشد!

 

تاجیک می گوید: بطور حتم اگر رسانه ملی به سمت حالت تعاملی نرود؛ مخاطبان خود را بزودی از دست خواهد داد. تنها راه بازگشت رسانه ملی به جایگاه حقیقی خود این است که به صورت تعاملی برآید و قبل از تولید برنامه حتما پژوهش کرده و ذائقه جدید مخاطبانش را دریافت کند.

 

وی خاطرنشان می کند: باید حالت تعاملی و پژوهش در خصوص سلایق و نیازهای مخاطبان قبل از برنامه سازی در دستور کار قرار گیرد زیرا در غیر این صورت تلویزیون مخاطبان بیشتری را از دست خواهد داد. باید مشخص شود که چه اثری تولید و برای چه کسی پخش می شود زیرا در غیر اینصورت حتما در آینده نزدیک بحث تاثیرگذاری تلویزیون دیگر معنای نخواهد داشت.

 

همچنین عضو هیات علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی نیز در همین زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: از زمان پیدایش اینترنت و توسعه و گسترش شبکه جهانی تارنماها یا نسل های اولیه دهه ۹۰ میلادی و امکانات شگرفی که در این عرصه به وجود آمده و هر لحظه نیز افزوده می شود؛ یک تغییر پارادایمی در مطالعات و نیز یک تحول تکنولوژیکی در کاربست رسانه ها به وجود آمده است.

 

علیرضا عبداللهی نژاد می افزاید: اکنون با توجه به دسترسی سریع و آنلاین، جذابیت های گرافیکی بصری محتواهای شبکه ها و اپلیکیشن های مختلف و نیز از سوی دیگر ورور ژورنالیسم حرفه ای به عصر روزنامه نگاری سایبر و قابلیت چند رسانه های ها در این عرصه و همچنین امکان تعامل و ارتباط مستقیم و دوسویه میان تولیدکنندگان پیام و کاربران، دیگر رسانه های سنتی خیلی مرجعیت کامل و منبع اصلی به شمار نمی آیند.

 

تغییر تکنولوژی، ذائقه های مخاطبان نسل جدید، سهولت و تسهیل در دسترسی گسترده، سبب شده تا روزنامه نگاری سایبر و به طور دقیق تر رسانه های اجتماعی مبنی بر وب، جذابیت و امکان استفاده بیشتری داشته باشند.

وی تصریح می کند: مخاطبان اکنون بیش از آنکه روزنامه بخوانند یا وقت خود را پای تلویزیون بگذارند، بیشتر از همه به مصرف محتواهای رسانه ای در شبکه های مجازی و فضای سایبر روی آورده اند. بر همین اساس اکنون از یک منظر وارد دوران پسا تلویزیون شده ایم؛ البته این امر بدین معنا نیست که منبع مورد اطمینان نیست، بلکه سبک ذائقه و مصرف مخاطبان تغییر یافته است.

 

این کارشناس رسانه می افزاید: انبوهی از مخاطبان، رسانه های قدیمی را ترک کرده و وارد عرصه جدیدی شده اند که یک فضای کاملا همگرا است و به آن فرامدیا گفته می شود که ترکیبی از رسانه های کهنه است که مورد اقبال مخاطبان قرار گرفته است.

 

وی ادامه می دهد: معتقدم تلویزیون در این فضای همگرایانه یا هم افزاگونه باید فعالیت بیشتر داشته باشد به گونه ای که از امکانات و قابلیت های شگرف و تعاملی موجود در فضای وب استفاده کرده و حضور حداکثری داشته باشد؛ که مثال بارزش شبکه های خبری مهم دنیا هستند که با زبان های مختلف امکان ارتباط تعاملی با مخاطبانشان را فراهم کرده اند.

 

عبداللهی نژاد تصریح می کند: توسعه اپلیکیشن های مختلف در گوشی های تلفن همراه و نیز بهره مندی حداکثری از شبکه های مجازی از جمله دیگر اقداماتی است که باید سازمان صدا و سیما ب طور جدی بدان بپردازد.

 

وی ادامه می دهد: همچنین باید تولید محتوا در قالب های مختلف بر اساس نیازهای مخاطبان مورد تاکید قرار گیرد؛ عملکردی که متاسفانه در رسانه ملی به سبب ساختار سنتی و الگوی مدیریتش کمتر بدان توجه شده است.'

 

مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان می سازد: اکنون تولیدات محتواهای تلویزیون ها در دنیای مدرن بر اساس نیازهای مخاطبان، تغییر و تحول سبک زندگی و تغییرات اجتماعی است؛ بنابراین دیگر این الگوی سنتی جاری، پاسخگو نخواهد بود. باید تلویزیون به سمتی برود که به شرایط و نیازهای جدید مخاطبان و اقتضائات زندگی آنان در عصر جدید بپردازد و برنامه های مشارکت مدارانه از مخاطبان تولید و پخش کند.

حمیدرضا بازگشا

 

 

  • 12
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش