دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۰:۲۷ - ۰۴ دي ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۰۰۰۹۵۶
رادیو و تلویزیون

پرمخاطب‌ترین شبکه رادیو کدام شبکه است؟

علی سیفی,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

با علی سیفی مدیر رادیو جوان در معاونت صدا درباره‌ برگزاری جشنواره برنامه‌های رادیویی پس از وقفه‌ای که ایجاد شده بود، همصحبت شدیم و نظر او را درباره‌ لزوم برگزاری جشنواره چهاردهم پرسیدیم. او نیز از انتظارات، پیشنهادها و حضور فعالتر رادیو جوان در جشنواره بین‌المللی رادیو صحبت کرد که در ادامه می‌خوانید.

 

نظر شما در باره برگزاری جشنواره برنامه‌های رادیویی چیست؟

با برگزاری جشنواره رادیو معمولا چند هدف محقق می‌شود یا حداقل در هنگام برگزاری جشنواره به چند موضوع مهم توجه می‌شود. از مهم ترین این مسائل می‌توان به ظهور و بروز نظریه‌های جدید در حوزه رادیو، تضارب اندیشه‌ها و در مرحله بعد فهم مشترک برای یافتن معیارهای جدید کیفی سازی برنامه‌ها اشاره کرد. از طرف دیگر ذات این جشنواره‌ها رقابت است که باعث می‌شود افراد و گروه‌ها، توانایی‌های خود را در معرض پرسش، نقد و آزمایش قرار دهند و با عبور از یک مرحله به مرحله بالاتر قدم بگذارند. البته نباید از بعد دیگر جشنواره یعنی تلاش برای دیده شدن و بهترشدن هم صرف‌نظر کرد.

 

از لزوم برگزاری جشنواره چهاردهم بگویید؟ با وجودی که مدتی در برگزاری آن وقفه ایجاد شده بود؟

به نظر می‌رسد نمی‌توان ضرورت برگزاری جشنواره چهاردهم رادیو را، جدا از کارکرد جدید رسانه شنیداری رادیو تعریف کرد؛ در واقع بخش مهمی از این کارکرد در شعار جشنواره چهاردهم یعنی «رادیو صدای لحظه‌ها»، و بخش دیگر آن در دستورالعمل شرکت در جشنواره متجلی شده. به این صورت که رسانه رادیو، ظرفیت خارق‌العاده خود را دوباره کشف، و رسانه‌های دیگر مثل تلویزیون و ... را به عرصه بزرگ رقابت در زمان بحران‌ها و فوریت‌ها دعوت کرده است. 

 

همچنین رادیو به نقش حیاتی مشارکت مخاطب در برنامه پی برده و به عنوان یک ضرورت با عنصر تعامل برخورد کرده و هوشمندانه مخاطب را به سمت تعامل اثرگذار یعنی مشارکت در تولید کل یا بخشی از برنامه، سوق داده که به نظر من در این تعامل باید رسانه مراقب باشد جایگاه مرجع تشخیص بودن خود را حفظ کند.

 

رادیو جوان برای شرکت فعال‌تر در جشنواره چهاردهم چه کرده است؟

همان‌کاری که احتمالا اهالی شبکه‌های دیگر کرده‌اند؛ حضور پر قدرت در جشنواره. البته شبکه جوان، مدت‌هاست به دلیل شرکت در جشنواره‌ها ی بزرگ و کوچک نامی و نشانی به دست آورده و به پختگی رسیده.

 

رادیو جوان در حال حاضر به خاطر داشتن برخی استاندارد‌ها در صدر پر مخاطب‌ترین شبکه های رادیویی کشور قرار دارد و برنامه‌سازان شبکه ، تلاش می کنند این جایگاه را حفظ کنند؛جایگاهی که بخشی از آن حاصل کوشش‌های گذشتگان است و بخشی هم نتیجه تلاش برنامه سازان جوان در چند سال اخیر. 

 

موضوع دیگر که برنامه‌سازان و مدیران شبکه به آن توجه خاص دارند تولید برنامه برای رفع نیازهای مخاطب هدف است . در واقع برنامه‌های رادیو جوان نه برای شرکت در جشنواره، بلکه برای رضایت مخاطب طراحی شده‌اند.به بیان دیگر، رادیو جوان همواره درگیر جشنواره‌ای است که پایانی ندارد؛ جشنواره‌ای که داوری آن به عهده مخاطبان است. رادیو جوان آنطور که شایسته است، حضور می‌یابد.

 

پیش بینی شما برای حضور آثار رادیو جوان برای جشنواره به چه میزان است و در چه ساختارها و قالب‌هایی برنامه دارید؟

گرچه از برخی قالب های کوتاه مورد علاقه برنامه‌سازان رادیو جوان، در این جشنواره کمتر اثری می‌توان پیدا کرد، با این حال آن طور که شایسته شبکه جوان است. در تمامی قالب‌ها، آثاری انتخاب شده‌اند که به امید خدا ارسال خواهدشد.

 

نحوه حضور همکاران رادیو جوان در جشنواره به چه صورت است؟

تلاش می‌کنیم ، برای حضور در جشنواره فرصت برابر، در اختیار برنامه‌ها و برنامه سازان قرار دهیم. در بخش‌هایی که لازم است برنامه تولید شود از هر برنامه سازی که وارد میدان شود حمایت می کنیم و در جاهایی هم که باید برنامه‌ای انتخاب شود نظر کارشناسی صاحب‌نظران را در اولویت قرار می‌دهیم.

 

شما از جشنواره چه انتظاراتی دارید؟

داوری عادلانه؛ پرهیز از این نگاه که جوایز را مصلحتی توزیع کنیم؛ پرهیز از این نگاه که چه کنیم کسی در پایان دلخور نباشد؛ و پاسداری از نیروهای با استعدادی که امروز داشته‌های ارزشمند رسانه ملی‌اند. 

 

تجربه پیشکسوتان به کیفی سازی جشنواره چه کمک‌هایی می‌کند؟

عاقلانه‌ترین تصمیم، این است که از نظر و مشورت پیشکسوتان، تا آنجا که ممکن است استفاده کنیم و به یاد داشته باشیم که بسیاری از تجربه‌ها در حوزه رادیو و حتی تلویزیون هنوز مکتوب نشده!

 

توجه به جنبه آموزش جشنواره تا چه اندازه انجام می‌شود؟

به گمان من، جشنواره بیشتر عرصه‌ رقابت است تا آموزش و یادگیری.  هر چند ممکن است آموزش عوامل به عنوان یک هدف ثانویه، از طریق کارگاه‌های جنبی یا بازنگری و بازشنوایی برنامه‌های کیفی و غیر‌کیفی و مقایسه این برنامه‌ها محقق شود. 

 

آیا نگرش نقادانه به جشنواره از هم اکنون وجود دارد؟

همواره وجود داشته و حالا هم وجود دارد. در زمان برگزاری و حتی پس از اعلام نتایج این نقدها خواهد بود. اما باید به این نکته توجه شود که هدف از نقد بیان کاستی‌ها و نارسایی‌ها و ارائه راهکار به منظور اصلاح است یا تخریب. 

 

بدیهی است هر گونه تلاش برای اصلاح معایب باید به صورت پیشنهاد از هم‌اکنون در اختیار برگزار‌کنندگان جشنواره قرار گیرد تا جشنواره‌ای در خور همکاران فرهیخته رادیو برگزار شود.

 

ebtekarnews.com
  • 10
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش