چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
کد مقاله: ۱۴۰۰۰۱۰۹۴

کمانچه| اجزای تشکیل دهنده‌ی ساز کمانچه چیست؟

کمانچه,پیشینه کمانچه,خرک کمانچه باید کجا باشدکمانچه دارای سابقه ای طولانی در شرق است
ساز کمانچه از سازهایی میباشد که طرفدارن بسیاری در ایران و در قسمت شرق کره زمین دارد و به میزان زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از قدیمی ترین ساز ها، کمانچه میباشد که به وسیله ی آرشه نواخته می شود.

کمانچه

ساز کمانچه یکی از ساز های اصیل در موسیقی ایران می باشد. پس از تار، این ساز از مهم ترین ساز های ایران به شمار می رود. این ساز علاوه بر شکم، دسته و سر، در انتهای پایینی ساز، پایه ای دارد که روی زانوی نوازنده یا زمین قرار می گیرد. یک نوع کمانچه لری معروف به نام« تال» وجود دارد که پشت باز است و در کتاب سرگذشت موسیقی بیان شده است که این ساز کامل شده ی ساز رباب می باشد. در واقع این ساز از جمله ساز های آرشه ای و زهی موجود در بین آلات موسیقی میباشد که طرفداران زیادی دارد. به علت ظرافت صدا و وسعت، این ساز صدای بالایی که دارد در کل خاورمیانه و حتی جهان شهرت جهانی پیدا کرده است.

ساز کمانچه تال بخش های مختلفی دارد که هر کدامیک از آنها از جنس های مختلفی از جمله استخوان، چوب، پوست و فلز ساخته میشود. در موسیقی مقامی ایران، ساز کمانچه کاربرد بسیار زیادی دارد. برای نواختن این ساز میتوان قسمت انتهایی آنرا که شامل پایه میباشد روی زمین و یا روی زانو گذاشت.

پیشینه کمانچه

در کتاب موسیقی الکبیر اثر ابونصر فارابی در سده چهارم هجری، نخستین نشانه های تاریخی دربارهٔ کمانچه دیده شده است. وی در این کتاب از کمانچه با نام عربی آن،  رباب یاد می کند. در دوران صفویه و قاجاریه، کمانچه جزء سازهای اصلی موسیقی ایران بوده است. نخستین صدای ضبط شده کمانچه مربوط به اوایل قرن بیستم میلادی بود. به همت سازمان میراث فرهنگی،  ساز کمانچه در آذر ماه ۱۳۹۶ به ثبت جهانی در سازمان یونسکو رسید.

آموزش کمانچه,کمانچه,عکس ساز کمانچهدر ایران قبل از اسلام، نوازندگان سازهایی را می نواختند که شباهت زیادی به کمانچه داشت

شیوه ی نواختن کمانچه

کمانچه را در حالت نشسته می نوازند، به طوریکه نوازنده باید بطور عمودی، ساز را در دست چپش بگیرد و در طول دسته انگشت های همین دستش حرکت کنند و با دست راست آرشه( کمانه) را به صورت افقی در حرکات رفت و برگشت، بر سیم ها بکشد. کمانچه، یک پایه دارد که به شکل میله ی فلزی است که زائده پهن انتهای آن روی پا یا زمین قرار می گیرد. معمولاً این ساز را از چوب کهنه و عمل آمده درختان توت و افرا می سازند. طول کمانچه از پایه فلزی تا صراحی( قسمت بالای سر پنچه) حدود ۷۵ سانتیمتر است.

قیمت ساز کمانچه,تصویر کمانچه,کمانچهکمانچه در جشن های دوره صفویه مورد استفاده قرار می گرفت

معرفی اجزای تشکیل دهنده ی ساز کمانچه

* خرک:

خرک نام یکی از بخش های کمانچه، میباشد که احتمال دارد جنس آن از استخوان و یا چوب باشد. شیارهایی روی این قسمت وجود دارد که عمق کمی دارد و سبب می شود که فاصله ی سیم ها از یک دیگر ثابت باقی بماند.

* کاسه ی طنینی:

کاسه ی طنینی که از اجزای کمانچه به شمار میرود ، تقریباً به شکل کره و تو خالی است. سطح بالایی آن باز است که روی آن پوست می کشند و روی آن خرک را نصب می کنند. با قطعاتی از جنس صدف یا استخوان، سطح بیرونی کاسه را برای زیبایی تزئین می کنند. پشت کاسه ی برخی از کمانچه های محلی باز است که همین امر سبب ایجاد صدای قوی تری می شود.

* دسته کمانچه:

دسته ی کمانچه که از جنس چوب ساخته می شود، لوله ای تو پُر است و طول این دسته حدود ۲۵ و قطر آن ۳ سانتیمتر و به صورت مخروطی شکل می باشد. قطر دسته در محل دسته کم تر می شود. در دسته هایی که دستان بند ندارند یک طرف آن به کاسه و طرف دیگر آن به سرپنجه متصل می شود.

کمانچه,مشخصات کمانچه خوب,کمانچه لریکمانچه یکی از مهمترین سازها در دوره صفویه و قاجار بود

* سرپنجه: 

سرپنجهی کمانچه در ابتدای طول دسته میباشد و جنس آن مانند دسته از چوب ساخته می شود سطح رویی آن تو خالی است و چهار گوشی به صورت زوج در دو طرفش دارد. سرپنجه زایده ای در انتهایش دارد که نام آن صراطی یا تاج میباشد که به طول نهایی ساز می افزاید.

* پایه: 

از دیگر اجزای کمانچه میتوان به پایه اشاره کرد که میله ای باریک و متحرک است طول آن ۱۰ سانتیمتر میباشد و در هنگام نوازندگی یک سر آن به انتهای کاسه متصل می شود. در انتهای پایه یک زایده ی پهن میباشد که روی پا یا زمین قرار می گیرد.

* وسعت صدای ساز:

صدای کمانچه، وسعتی در حدود سه اکتاو دارد و چون کوک های مختلف دارد، به علت عدم وجود دستان بند تمامی فواصل موسیقی ملی مانند پرده، نیم پرده و ربع پرده در آن قابل اجرا است. وقتیکه با انگشت روی سیم اول بگذارید تا حدود یک اکتاو زیرتر را میتوانید اجرا کنید.

* سیم گیر:

یک قطعه کوچک از جنس فلز در کمانچه وجود دارد که اسم آن سیم گیر می باشد. در انتهای کاسه، سیم گیر نصب شده است و یک سر سیم ها به آن متصل میشود. همینطور پیچ های کوچکی برای کوک کردن بر روی سیم گیر وجود دارند که به منظور کوک دقیقتر سیم ها قرار داده شده اند.

* تعداد و جنس سیم ها:

کمانچه ۴ سیم با ضخامت های متفاوت دارد. استفاده آکورد کامل سیم های ویولن برای کمانچه معمول است.

* شیطانک:

شیطانک در کمانچه، به استخوان یا چوب باریک و کم ارتفاعی گفته میشود که به عرض دسته، بین سرپنجه و دسته قرار دارد و از روی شیارهای کم عمق ، سیم ها عبور می کنند و به گوشی ها می روند.

انواع مختلف کمانچه

ساز کمانچه انواع مختلفی دارد که در ادامه آنها را برایتان معرفی می کنیم. جنس سازهای نوع پشت باز از چوب توت میباشد و ساخت این ساز به صورت یک تکه است. کاسه های کروی، دو نوع ترکه ای و یک تکه دارند. به گونه ای کمانچه های ترکه ای را می سازند که کاسه از طریق چسباندن ترکه هایی بر روی قالب خم شده، صورت گرفته باشد. با کمک چوب های مختلف نظیر چوب گردو خراطی، کاسه های یک تکه را می سازند. وزن کاسه آن از کاسه های ترکه ای بیشتر بوده و چرخش ساز در آن معمولاً سخت خواهد بود.

قیمت کمانچه,کمانچه,نحوه کوک کمانچهکمانچه را در حالت نشسته می نوازند، به طوریکه نوازنده باید بطور عمودی، ساز را در دست چپش بگیرد

موسیقی سنتی در ساز کمانچه معمولاً قطر بیرون ماسه ۲۰ سانتیمتر می باشد. کاسه این ساز در مناطق مختلف ایران اندازه های متفاوتی دارد. ساخت این کاسه در ساز کمانچه ترکمنی با اندازه بسیار کوچک انجام می شود. سازهایی شبیه به این ساز در دیگر نقاط دنیا وجود دارد که کاسه های آن کوچک بوده و معمولاً با پوست نارگیل، آنرا می سازند. دسته آن بر خلاف کاسه این ساز، شکلی یکسان دارد. این دسته معمولاً از چوب گردو ساخته میشود و دارای شکلی به صورت مخروط ناقص می باشد. قطر دسته این ساز در شیطانک ۳۷ میلی متر بوده و اندازه آن در جایی که محل اتصال به کاسه است ۳۱ میلی متر است. دسته آن هم طولی به اندازه ۳۱ سانتیمتر دارد.

ویژگی کمانچه

در ساز کمانچه، جنس چوبی که استفاده میشود، بسیار مهم است. به عنوان نمونه اگر چوب مورد استفاده کهنه باشد میتواند از خودش صدای بهتری منتشر کند. در ساخت این ساز، میتوان از چوب درخت توت و گردو استفاده کرد. یکی از علل مهمی که سازندگان از چوب های کهنه استفاده می کنند اینست که اگر چوب تازه باشد به مروز زمان و به علت فشار سیم ها امکان دارد خم شود و یا تاب بردارد. پوستی که در ساز کمانچه، استفاده میشود بسیار مهم است. چنانچه پوست نازک باشد صدای واضح و اگر ضخیم باشد صدای بم تری را میتوانند افراد بشنوند. بسته به جنس چوب مورد استفاده در ساز و کیفیت صدای آن، قیمتش را تعيين می کنند.

گردآوری: بخش هنر و سینما سرپوش

  • 12
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش