سبک نقاشی ورتیسیسم
با توجه به این که دوران گری، نشات گرفته از درون حجم گری است اما رابطه ی نزدیکتری به پویایی و ملاک های دیگر آینده گری دارد. شیوه ی نشان دادن حرکات، به عنوان تفاوت اصلی دوران گری با آینده گری محسوب میشود. برای نشان دادن زندگی مدرن در دوران گری، از یکسری خط کلفت استفاده می کنند که هدایت کننده ی چشم به مرکز تابلو است. برای این که تجسمی از چرخش و التهابی گرداب مانند بوجود آورید باید از کمان ها و زاویه های چندگانه بر سطحی تخت استفاده کنید که یکی از مشخصه های این سبک می باشد.
لوئیس برطبق این باور که نقاشی باید بیانگر پیچیدگی و دگرگونی سریع دنیای معاصر باشد، اقدام به ایجاد سبک نیمه انتزاعی خشنی با زاویه های تند کرد. در سال ۱۹۱۵ صرفا یک نمایشگاه از آثار دوران گرها در نگارخانه« دوره» برگزار شد ولی این جنبش بخاطر جنگ جهانی اول، منسوخ شد. هرچند« گورو اِکس» در سال های پس از جنگ برای احیای مجدد این جنبش تلاش کرد اما به نتیجه ای نرسید.
آلوین لنگدون کابرن برای مدت کوتاهی به این گروه ملحق شد. در واقع او برای تهیه ی یک سری وُرتوگراف تجربی اقدام نمود. احتمالاً او با استفاده از سه آیینه متصل به هم مانند کالیدوسکوپ توانست نخستین عکس های انتزاعی را تهیه کند. دوربین از میان این آرایش به محدوده ای نگاه میکرد که شیشه، چوب و امثالش قرار داشت.
گردآوری: بخش هنر و سینما سرپوش
- 14
- 1