شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳
۱۱:۲۹ - ۱۳ دي ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۰۰۳۳۰۲
فستیوال ها و جشنواره های هنری

بررسی حاشیه‌های خبرساز جشنواره سی و هفتم فیلم فجر

امید به رونق سینما با بازگشت فیلم اولی‌ها

فیلم آشغال های دوست داشتنی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره

معرفی فیلم‌های بخش نگاه نو، کناره‌گیری برخی فیلمسازان از بخش مسابقه و درخواست محسن امیریوسفی برای حضور فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» ازجمله مهم‌ترین خبرهایی بود که طی هفته گذشته با محوریت جشنواره سی و هفتم فیلم فجر در رسانه‌های خبری منتشر شد. آن طور که ابراهیم داروغه‌زاده دبیر این دوره از جشنواره وعده داده، تا اوایل هفته آینده اسامی فیلم‌های بخش مسابقه معرفی می‌شود و تا اعلام این فهرست و حواشی احتمالی مربوط به غایبان و حاضران بخش سودای سیمرغ، به نظر می‌رسد این سه اتفاق، پرچالش‌ترین موضوعاتی باشد که این هفته درباره جشنواره فیلم فجر انتشار یافته است.

 

بازگشت اشتیاق به فیلم اولی‌ها

حذف بخش «نگاه نو» در جشنواره دوره گذشته اتفاق تلخی برای فیلمسازان نسل جوان بود؛ نسلی که به اعتقاد اغلب صاحب‌نظران این حوزه در سال‌های اخیر روحی تازه در کالبد جشنواره دمیدند و شور و اشتیاقی دوباره به جشنواره آوردند. امسال به دنبال انتقادات و اعتراضات مطرح شده پس از یک دوره غیبت کارگردانان فیلم اولی به جشنواره بازگشتند و اوایل هفته اسامی ۱۰ فیلم بخش نگاه نو معرفی شدند و طبق رسم هر ساله غیبت برخی از فیلم‌ها همچون «سرکوب»، «لابیرنت»، «نرگس» و... در فهرست فیلم‌های منتخب بخش نگاه نو با واکنش برخی رسانه‌ها همراه بود.

 

اما فارغ از حواشی مربوط به غایبان این بخش، حضور دوباره فیلم اولی‌ها و اصلاح تصمیم غلط دوره گذشته موضوعی است که اغلب اهالی سینما بر آن اتفاق نظر دارند حتی برخی از فیلمسازان کهنه‌کار بر این باورند که جشنواره فیلم فجر باید به ایجاد فرصتی برای رقابت فیلمسازان جوان تبدیل شود و آثار فیلمسازان صاحبنام در بخش ویژه و خارج از مسابقه به نمایش در بیاید. در عین حال برخی از فیلمسازان همچون محمد مهدی عسگرپور معتقد هستند که رقابت در جشنواره فیلم فجر بخشی از حیات فرهنگی و اقتصادی یک اثر سینمایی است که نمی‌شود آن را حذف کرد.

 

او با انتقاد از تصمیم غلط دوره گذشته و استقبال از بازگشت فیلم اولی‌ها به «ایران» می‌گوید: «با حذف بخش «نگاه نو» پتانسیلی که طی چند سال ایجاد شده کجا باید دیده می‌شد؟ چند سالی است که استعدادهای خوبی به سینما معرفی شده و اصلاً با نسل جوان شور و شوق دوباره به جشنواره بازگشته.»

 

عسگرپور به رقابت توأم نسل جوان و فیلمسازان صاحبنام تأکید دارد: «در خیلی از جشنواره‌های بزرگ دنیا پیشکسوتان سینما به همراه نسل جوان حضور دارند چرا که حضور در جشنواره‌ بخشی از ادامه حیات فرهنگی و اقتصادی فیلم است، نمی‌شود حضور فرهنگی و جشنواره‌ای را از پدیده‌ای به نام سینما منتزع کرد و گفت که ضرورتی ندارد، همان‌طور که برخی از مدیران در چند سال گذشته در این فکر بودند که با حذف جشنواره مگر چه اتفاقی می‌افتد و در ادامه گفتند اساساً اگر سینما نداشته باشیم چه می‌شود. بله می‌شود همه اینها را نداشت مثل برخی کشورهایی که اساساً کشور فرهنگی نیستند.»

 

عسگرپور با گلایه از اعمال تغییرات و اتخاذ تصمیمات تازه در هر دوره از جشنواره علت آن را فقدان استراتژی و نداشتن تعریف درست برای جشنواره فیلم فجر عنوان می‌کند: «قرار بود جشنواره ویترین تلاش یک ساله سینماگران و سینمای ایران باشد اما تبدیل شد به جایگاه منازعات و یارکشی‌ها و به تبع آن بی‌رغبتی برخی چهره‌های سینمایی برای حضور در جشنواره.» بی‌رغبتی سینماگران برای حضور در جشنواره و کناره‌گیری چهره‌های سینمایی اتفاقی است که به اعتقاد عسگرپور از نبود نگاه حمایتی مدیران سینمایی نشأت می‌گیرد.

 

عصبانی نیستیم!

«به فیلمسازان توصیه می‌کنم اگر فیلمی ساختند که تصور می‌کنند برای گرفتن پروانه نمایش دچار مشکل می‌شود، بهتر است قید حضور در جشنواره فیلم فجر را بزنند» این جملات که بخشی از صحبت‌های کمال تبریزی در اکران فیلم «مارموز» بود به نظر می‌رسد مانیفست فیلمسازانی شده که روی موضوعات حساس انگشت گذاشته‌اند و ترجیح می‌دهند برای گرفتار نشدن در دام حاشیه‌سازها قید حضور در جشنواره را بزنند. امسال رضا درمیشیان که تجربه حواشی «عصبانی نیستیم» را از سر گذرانده از همان ابتدا قید حضور در جشنواره را زد و برای «مجبوریم» فرم حضور در جشنواره را پر نکرد.

 

سعید سهیلی هم با اعلام نگرانی نسبت به حاشیه‌ها اعلام کرد که «ژن خوک» به دلیل طولانی شدن فیلمبرداری به جشنواره نمی‌رسد و کمال تبریزی با اعلام طولانی شدن مراحل فنی از حضور «ما همه با هم هستیم» در جشنواره انصراف داد. در ادامه منوچهر هادی هم مراحل فنی را بهانه انصراف حضور «رحمان ۱۴۰۰» عنوان کرد و مسعود ده‌نمکی با اعلام کنار کشیدن فیلم «زندانی‌ها» دلایل انصرافش را «گم‌شدن حرف اصلی فیلم در فضای رقابتی فجر» دانست.

 

کناره‌گیری برخی از فیلم‌ها اگر چه از سوی بخشی از رسانه‌ها پیش‌بینی فیلمسازان مبنی بر نبود شانسی در جشنواره تعبیر شد اما حاشیه‌ساز نشدن فیلم‌ها در جشنواره سیاستی است که به نظر می‌رسد از سوی برگزارکنندگان و همچنین صاحبان آثار مورد توجه قرار گرفته است؛ سیاستی که از فیلم فجر جشنواره‌ای خنثی خواهد ساخت. عسگرپور در این باره می‌گوید: «این که تمام تولیدات سینما در ویترین جشنواره عرضه شود مزیت‌های بی‌شماری دارد اما یک عیب هم دارد؛ بولتن‌نویسانی که طی ۱۰ روز با تمام تولیدات سینمایی مواجه می‌شوند، خوراک لازم برای آزار و اذیت متداول ۴۰ سال گذشته را دارند و با تهیه گزارش‌هایی برای نهادهای مختلف به شکل اغراق آمیزی فضای جشنواره را تیره و تلخ معرفی می‌کنند»

 

او در ادامه می‌افزاید: «تا زمانی که حمایت مدیران سینمایی شامل حال سینما بود این موضوع خیلی آزاردهنده نبود؛ بولتن‌نویسان کار خودشان را می‌کردند و مدیریت سینما هم حمایت خودش را داشت اما حالا وقتی این حمایت‌ها برداشته شود چه اتفاقی می‌افتد؟ بولتن‌نویسان کار خودشان را می‌کنند اما مدیران سینمایی چطور؟ نتیجه این که سینماگران بعد از جشنواره با وضعیتی مواجه می‌شوند که احساس می‌کنند حامی خود را از دست داده‌اند در حالی که فیلم آنها توسط همین سیستم مدیریتی برای جشنواره انتخاب شده.

 

در نهایت این پدیده نوظهور باعث ایجاد جو کم اعتمادی و بی‌رغبتی در فیلمسازان شده است» عسگرپور می‌گوید: «به نظر می‌رسد جشنواره فیلم فجر چند سالی است که هم برای برگزار کنندگان و هم اهالی سینما مایه دردسر شده و حلاوت و شیرینی لازم را از دست داده است. شاید تعبیر بی‌رحمانه‌ای باشد اما انگار مرده‌ای شده که همه می‌خواهند نماز میت بخوانند و زودتر دفنش کنند، خیلی مرده‌شورانه با جشنواره برخورد می‌شود.»

 

اکران «آشغال‌های دوست داشتنی» تبدیل به تابو شده

در مسیر معکوس این جریان اما فیلمسازانی مثل محسن امیریوسفی هم قرار دارند که برای اثبات بحق بودن مجوز نمایش فیلم‌شان در تلاشند هر طور شده فرصت نمایش جشنواره را کسب کنند حتی اگر مجبور شوند با نسخه اصلاح شده برای ششمین بار فرم حضور در جشنواره را پر کنند. عسگرپور می‌گوید: «این موضوع فقط منحصر به فیلم ایشان نیست اما قصه حضور «آشغال‌های دوست داشتنی» خیلی کشدار شده.

 

علت آن هم عدم جسارت مدیران مربوطه است. من عضو شورای عالی نظارت بودم و این موضوع را هم به آقای امیریوسفی و هم به مدیران وزارت ارشاد گفتم که این فیلم اگر یک زمانی ممکن بود جزو موضوعات ملتهب جامعه تلقی شود اما الآن مدتهاست مشکلی برای اکران ندارد. شکل و شعارهای جامعه عوض شده و سنگرهای سیاسی و اجتماعی ما در جای دیگر قرار گرفته است ضمن این که امیریوسفی بخش قابل توجهی از فیلم را هم تغییر داده است.»

 

او با اشاره به بیانیه سازندگان این فیلم در روزهای منتهی به جشنواره سال گذشته مبنی بر این که «سودای اکران داشتیم تا سودای سیمرغ» می‌گوید: «هر بار به محسن امیریوسفی قول و وعده اکران بعد از جشنواره می‌دهند و اطمینان می‌دهند که نگران نباشد اما بعد از جشنواره این موضوع منتفی شده و به امروز و فردا موکول می‌شود تا مدت مدیریت مسئولان مربوطه تمام شود و به جای دیگر بروند.»

 

عسگرپور در پایان می‌افزاید: «این فیلم دچار بدشانسی بزرگ شده و انگار اکران «آشغال‌های دوست داشتنی» به نوعی تابوشکنی تبدیل شده است. طنز تلخی شکل گرفته. آقای امیریوسفی در وهله اول به دنبال اکران فیلم است و الآن به همین حداقل جشنواره بسنده کرده تا شاید مشکل آن برای همیشه حل شود.»

 

نرگس عاشوری

 

iran-newspaper.com
  • 13
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش