جمعه ۰۶ مهر ۱۴۰۳
۱۶:۲۲ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ کد خبر: ۱۴۰۲۱۱۱۲۱۱
فیلم و سینمای جهان

بررسی فیلم عربستانی «ناقه»؛ شترِ زامبی و ترکیب انواع ترس‌ها

بررسی فیلم عربستانی ناقه,فیلم سینمایی ناقه
داستان این فیلم در مورد دختری به اسم سارا است که در محیط مردسالار و کاملا سنتی جامعۀ عربستان، پایش را از مرزها و خط قرمزهای تعیین شده برای یک دختر جوان فراتر گذاشته است.

عربستان سعودی به دلیل رویکرد خاص مذهبی و فرهنگی حاکمانش، طی دهه‌های گذشته با مقولۀ سینما رابطۀ نزدیک و مثبتی نداشته است. در واقع تا سال ۲۰۱۸ سالن سینمای فعالی در این کشور وجود نداشت و اولین فیلم سینمایی این کشور نیز در سال ۲۰۰۶ ساخته شد.

به گزارش فرادید؛ تازه در پنج شش سال اخیر است که این کشور رویکرد متفاوتی را به سینما در پیش گرفته و بر اساس این رویکرد تازه، جریانی از فیلم‌های عربستانی در حال شکل‌گیری هستند.

فیلم «ناقه» که در سال ۲۰۲۳ ساخته شده و اخیرا نتفلیکس آن را منتشر کرده است، نمونه‌ای از این جریان تازه در سینمای عربستان است؛ نمونه‌ای که نه تنها به خاطر کشور سازنده‌اش بلکه به لحاظ کیفیت و گیرایی نیز تا حدی غافلگیرکننده و فراتر از انتظار است.

بررسی فیلم عربستانی ناقه,فیلم سینمایی ناقه

این فیلم فضایی رازآلود، ماخولیایی و ترسناک دارد. داستان فیلم در مورد دختری به اسم سارا است که در محیط مردسالار و کاملا سنتی جامعۀ عربستان، پایش را از مرزها و خط قرمزهای تعیین شده برای یک دختر جوان فراتر گذاشته است.

سارا سیگار می‌کشد، با یک پسر جوان ارتباط دوستی دارد و اگر پایش بیافتد مواد هم مصرف می‌کند؛ چیزهایی که اگر پدرش اطلاعی از آن‌ها داشته باشد حتما برای سارا گران تمام خواهد شد.

ماجرای فیلم در طول یک روز اتفاق می‌افتد؛ سارا به پدرش می‌گوید که قرار است با یکی از دوستانش به خرید برود و پدرش می‌گوید که ساعت ۱۰ شب با ماشین به دنبالش خواهد آمد. اما قصد واقعی سارا این است که همراه با سعد (همان پسر جوانی که با او آشنا شده) به یک جور مهمانی مخفی برود؛ مهمانی‌ای که توسط یک شاعر ثروتمند در اردوگاهی وسط صحرا برگزار می‌شود.

سارا و سعد در میانۀ راه کمی مواد توهم‌زا مصرف می‌کنند و این خودش به عنصری تاثیرگذار در ادامۀ داستان تبدیل می‌شود. مشکلاتی در مسیر رسیدن آن‌ها به محل مهمانی پیش می‌آید که یکی از آن‌ها تصادف با یک شتر در وسط صحراست؛ صحنه‌ای خونین و تاریک که حال و هوای دلهره‌آور فیلم را بیشتر می‌کند.

بعد از رسیدن به مهمانی، شیوۀ روایت فیلم ناگهان تغییر می‌کند و اتفاقات متفاوت در رفت و برگشت‌های زمانی متعدد به بیننده نشان داده می‌شوند؛ یعنی ناگهان ما به ساعت ۹ شب می‌رویم و سارا را در حالی می‌بینیم که مضطرب و هراسان از صندوق عقب ماشین بیرون می‌آید، در حالیکه هیچ کس همراهش نیست و او در میانۀ صحرا تنهاست.

اما این تنهایی با حضور مرموز و ترسناک یک شتر شکسته می‌شود؛ شتری با چهرۀ هولناک و دهان کف کرده که تا حدی یادآور حیوانات زامبی‌شده در فیلم‌های غربی است. قبل از این اتفاق چند بار در طول فیلم به این باور سنتی اشاره شده است که شترها حیواناتی «کینه‌ای» هستند؛ اشاره‌ای که باعث می‌شود وقتی صحنۀ تصادف با شتر را می‌بینیم، هول و هواس بیشتری را در فضای فیلم احساس کنیم.

در ادامۀ فیلم کارگردان ما را به دفعات در زمان به عقب برمی‌گرداند تا نشان دهد که سارا چگونه از میانۀ جشن و مهمانی ناگهان سر از وسط بیابان درآورده است.

نکتۀ دیگری که همراه با همۀ اتفاقات عجیب و غریب فیلم، احساس دلهره و اضطراب را در فیلم ثابت نگه می‌دارد این است که اگر سارا سر وقت (یعنی ساعت ۱۰ شب) به محل قرار با پدرش برنگردد، احتمالا چیزی انتظارش را می‌کشد که کمتر از تنهایی در صحرا ترسناک نیست.

بررسی فیلم عربستانی ناقه,فیلم سینمایی ناقه

فیلم «ناقه» روایت گیرایی دارد و قوت بازی‌هایش هم کاملا چشمگیر است؛ خصوصا بازی اضواء بدر در نقش سارا کاملا حرفه‌ای، باورپذیر و نیرومند جلوه می‌کند.

ضمنا با اینکه عناصر مختلف فیلم را در بسیاری از فیلم‌های ژانر ترسناک دیده‌ایم، اما ترکیب این عناصر آشنا با توهمات ذهنی، رفت و برگشت‌های زمانی، ترس‌های اجتماعی و فرهنگی و باورهای سنتی، یک روایت متفاوت، خاص و گیرا را پدید آورده که می‌شود گفت انتظارش را از کشوری که سابقۀ سینمایی بسیار ضعیفی دارد نداشتیم.

البته فیلم قطعا بدون اشکال نیست. یکی از مهم‌ترین ایراداتی که به آن می‌شود گرفت زمان بیش از حد طولانی آن است. انگار هر سکانسی که فیلمبرداری شده، تمام و کمال در فیلم نهایی گنجانده شده و این باعث می‌شود قصه تا حدی کشدار و گاهی ملال‌انگیز به نظر برسد. اگر مشعل الجاسر، کارگردان جوان این فیلم، برخی صحنه‌ها و دیالوگ‌های اضافی فیلمش را حذف می‌کرد، حتما می‌توانست اثر درخشان‌تر و جذاب‌تری را ارائه بدهد.

با اینحال در مجموع این فیلمی است که می‌شود تماشایش را به ویژه به مخاطب ایرانی توصیه کرد؛ نه به خاطر اینکه فیلم بهتری برای تماشا کردن وجود نداشته باشد بلکه به طور خاص‌تر به این دلیل که ما تا به حال کمتر با دیدگاهی درونی و نزدیک نسبت به جامعۀ عربستان مواجهه داشته‌ایم.

تماشای این فیلم، (و شاید فیلم‌های آیندۀ سینمای عربستان) علاوه بر اینکه یک تجربۀ تازه برای علاقمندان به فیلم است، می‌تواند مانند ابزاری برای شناخت بهتر و عمیق‌تر جامعه‌ای باشد که به دلایل سیاسی و شاید مذهبی، کمتر در معرض نگاهی همدلانه و شباهت‌جویانه از جانب ما بوده است؛ شرایطی که احتمالا در سمت مقابل نیز برقرار بوده است.

  • 10
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش