جمعه ۰۶ مهر ۱۴۰۳
۱۲:۲۵ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۲۰۴۰۵۵
فیلم و سینمای جهان

سامانه فروش سینمای ایران می‌تواند قدمی مثبت برای شفاف‌سازی آمارهای ضد و نقیض بردارد

گیشه پشت شیشه

شفاف سازی مالی سینما,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان
راه‌اندازی «سامانه فروش سینمای ایران» گامی بلند در راستای شفاف‌سازی مالی در چرخه اکران سینما و مهمتر از آن پایانی بر شائبه آمارسازی برای ثبت رکوردهای غیر واقعی فروش خواهد بود.

به گزارش مهر، آمار فروش فیلم‌های سینمایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و البته اعلام رسمی و شفاف این آمار در سینمای ایران، همیشه چالش‌هایی را به همراه داشته است، بحث‌هایی از این دست که که کدام فیلم بیشترین فروش و یا بیشترین مخاطب را داشته یا کدام سینما از فروش بیشتری برخوردار بوده است. این امر رابطه مستقیمی با رضایت مخاطبان از یک فیلم یا سینمای خاص دارد و به همین جهت همواره رقابتی برسر اعلام جهت‌دار آمار در جریان بوده است. از سوی دیگر طبق آیین‌نامه اکران، فیلمی اگر به دنبال این است که ۱۰ هفته اکران خود را در سرگروه‌های سینمایی حفظ کند، باید «کف فروش» را حفظ کند و همین امر نیز همواره مشکلات و اعتراض‌هایی را برای صاحبان فیلم‌ها به همراه داشته است.

 

عرضه آرام

پیش از این بنیاد سینمایی فارابی، هر ماه آمار فروش فیلم‌های سینمای ایران را منتشر می‌کرد که البته این آمار بیشتر از طریق اطلاعات دفاتر پخش شمارش می‌شد و همین امر هم سبب شد همواره ابهاماتی درباره صحت آن وجود داشته باشد. در چند سال اخیر سازمان سینمایی تلاش کرد اطلاعات و آماری که از دهه‌های قبل نیز در دست داشته را در قالب جداول فروش سینمای ایران در هر سال و به تفکیک در اختیار علاقه‌مندان سینما بگذارد.

 

سالنامه آماری

گزارش‌های تفکیکی، امروز آرشیوی ارزشمند از اقتصاد سینمای ایران به خصوص در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ محسوب می‌شود؛ گزارش‌هایی که روی سایت سازمان سینمایی در دسترس قرار دارد و می‌تواند منبع معتبری برای استخراج تحلیل‌های درست آماری از رفتار مخاطبان سینمای ایران در دوره‌های مختلف محسوب شود.

 

ورود به عصر بلیت‌های الکترونیکی

با فروش الکترونیکی بلیت‌های سینمایی، سایت «سینماتیکت» به‌عنوان پیشگام فروش بلیت به این سبک، بخشی از اطلاعات فروش را روی خروجی خود قرار داد تا تبدیل به مرجعی تازه برای اطلاع از کیفیت استقبال مخاطبان از فیلم‌های در حال اکران شود. همزمان رسانه‌ها به طریق سنتی خود تلاش می‌کردند در نوبت اکران‌های مهم از جمله اکران‌های نوروزی، تابستان و عید فطر، اخبار پرفروش‌ها را از طریق تماس با شرکت‌های پخش دریافت و در قالب گزارش‌هایی آماری منتشر کنند. هرچند بعد از مدتی و با انتشار اخبار ضد و نقیض از فروش فیلم‌ها توسط شرکت‌های پخش، شورای صنفی نمایش اعلام کرد به زودی و با ایجاد شرایط مناسب، این شورا تنها مرجع قانونی برای اعلام آمار فروش خواهد بود تا شاید مجادله بر سر صحت این آمار متناقض به پایان برسد.

 

پایان ابهام

موسسه «سینماشهر» در راستای همین حساسیت‌ها از ابتدای دهه ۹۰ در تلاش بود با ایجاد بستری مناسب برای فروش الکترونیکی بلیت‌های سینمایی، شرایطی را فراهم کند تا بحث شفاف سازی در فروش گیشه به بهترین نحو انجام شود. پیش از این، اطلاعات فروش در اختیار صاحبان فیلم‌ها، پخش‌کنندگان و سینماداران قرار می‌گرفت و ارائه به روز اطلاعات فروش در سینماهای سراسر کشور گامی بزرگ به سمت شفاف سازی مالی در سینمای ایران به شمار می‌رفت.

 

این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که گردش مالی می‌تواند به سینماگر این امکان را بدهد تا در عرصه رقابت و تولید فیلم باقی بماند، یا سینماداری اگر فروش خوب و یا مخاطبان بیشتری داشته باشد، می‌تواند برای دریافت سرگروهی سینما خیز بردارد. شرکت‌های پخش نیز قدرت خود را در اکران موفق فیلم‌ها از طریق همین آمار به رخ می‌کشند و برای خود بازارگرمی می‌کنند.

 

فاصله؛ یک کلیک

موسسه «سینماشهر» به تازگی از سامانه‌ای رونمایی کرده که در آن تمام اطلاعات فروش گیشه با جزئیات در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد؛ اطلاعاتی که شامل جزئیات فروش در سینماهای سراسر کشور است. از طریق این سامانه نه تنها اهالی سینما می‌توانند از چگونگی فروش فیلم‌های خود در سینما باخبر شوند، بلکه علاقه‌مندان به سینما نیز با ورود به این سامانه از فروش فیلم‌ها در سراسر کشور مطلع می‌شوند. یکی از امکانات قابل‌توجهی که در این سامانه وجود دارد، این است که جزئیات فروش فیلم در هر سینما در سراسر کشور نیز منتشر می‌شود، به این معنا که صاحبان یک اثر سینمایی تنها با یک کلیک می‌توانند بفهمند فیلم موردنظرشان، در سالن سینمایی در یک شهرستان چند نفر مخاطب داشته یا چه تعداد از صندلی‌های سینما در سانس‌های مختلف خالی مانده است.

 

شفافیتِ خوب

این اطلاعات می‌تواند برای تهیه‌کننده یا شرکت پخش، شرایطی را فراهم کند تا مدیریت مناسبی را برای افزایش فروش فیلم خود در مناطق مختلف داشته باشد و جالب‌تر اینکه این آمار دیگر محرمانه محسوب نمی‌شود و رسانه‌ها، مخاطبان و علاقمندان سینما هم می‌توانند هر گاه اراده کردند از آن بهره‌مند شوند. ارائه اطلاعات فروش با چنین جزئیاتی می‌تواند یکی از مهمترین گام‌های سینمای ایران در راستای شفاف سازی باشد. این زیرساخت مهم به شرط مدیریت صحیح می‌تواند تصویری دقیق‌تر از آنچه در تمام این سال‌ها به عنوان «سلیقه مخاطب» مورد ارجاع قرار می‌گرفت، پیش روی مخاطب و رسانه بگذارد.

 

 

  • 17
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش