دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۰۰:۴۰ - ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۲۰۵۳۱

جسد افراد فوت شده در فضا چه می‌شود؟

جسد افراد فوت شده در فضا,جسد فوت شدگان در فضا و مریخ
کارشناسان هوا فضا، راه‌های متعددی را برای از بین بردن یا دفن جسد افرادی که در فضا می میرند، پیشنهاد داده اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از دیلی میل، "ایلان ماسک" رئیس اسپیس ایکس در هنگامی که بشریت آرزو دارد روی سطح مریخ فرود بیاید، گفت: "اگر می خواهید به مریخ بروید، آماده مرگ باشید". سفر به مریخ، سفری مملو از خطر است و می تواند منجر به مرگ افراد زيادي شود، بنابراین بعداز مرگ چه اتفاقی برای اجساد می افتد؟

از زمان پرتاب نخستین فرد به فضا در ۶۰ سال پیش ۲۱ نفر جان خود را از دست داده اند. ولی اکنون که آژانس های فضایی به دنبال ارسال نخستین مأموریت انسانی خود به مریخ (Mars) هستند، انتظار میرود مرگ فضانوردان افزایش یابد.

فضانوردانی که به سمت سیاره سرخ میروند حداقل هفت ماه را درون کپسولی در مسیری که انسان هرگز طی نکرده است، سپری خواهند کرد و اگر در سفر به سیاره سرخ زنده بمانند، باید محیط سخت جهان مریخ را تحمل کنند.

اگر یک خدمه بمیرد، امکان دارد ماهها یا سال ها طول بکشد تا جسد او به زمین برگردانده شود، بنابرااین یک سؤال پیش می آید که برای جسد شخصی که در فضا می میرد، چه اتفاقی می افتد؟

کارشناسان روش های مختلفی را برای دفع جسد از جمله پرتاب آن در فضای تاریک یا دفن شخص در سطح مریخ به شرط سوزاندن بقایای اولیه برای جلوگیری از آلودگی سطح سیاره سرخ پیشنهاد داده اند.

با این حال، بدترین سناریوی ارائه شده توسط متخصصان تا به حال این است که دیگر فضانوردان کمبود غذا داشته باشند و دیگر چیزی برای خوردن باقی نمانده باشد و آنها مجبور به خوردن بدن او شوند.

بر اساس مجله علمی Popular Science آمریکا، ناسا هنوز پروتکل هایی برای مقابله با مرگ و میر ها در فضا تهیه نکرده است، اما محققان فضایی در سراسر جهان روش های مختلفی را برای ازبین بردن محترمانه جسد فضانورد هنگام مرگ او در فضا ابداع کرده اند.

انجماد جسد یا پرتاب آن به فضا؟

به گفته کارشناسان، اگر یکی از خدمه در حالی که بیش از ۱۷۰ میلیون مایل سفر به مریخ را طی کرده، بمیرد، جسد وی را میتوان در یک سردخانه قرار داد یا منجمد کرد تا زمانی که فضا پیما (Spacecraft) به زمین برسد. اما یخ زدگی در فضا با آنچه در زمین اتفاق می افتد بسیار متفاوت است، به گونه ای که جسد باید در خارج از کپسول قرار گیرد، که باعث یخ زدگی آن در فضا خواهد شد.

ولی اگر یخ زدگی امکان پذیر نباشد، برخی از کارشناسان پیشنهاد می کنند که بدن مرده را به فضا پرتاب کنند. کاترین کانلی از دفتر حفاظت سیارات ناسا به Popular Science گفت: "در حال حاضر، هیچ دستورالعمل خاصی در سیاست حفاظت از سیارات، چه در سطح ناسا و چه در سطح بین المللی، وجود ندارد که به موضوع" دفن" یک فضانورد از طریق پرتاب به فضا پرداخته باشد.

جسد افراد فوت شده در فضا,جسد فوت شدگان در فضا و مریخ

اگرچه پرتاب جسد به فضا آسانترین گزینه است، زیرا در مسیر سفینه فضایی محاصره می شود و دقیقاً در همان جایی که رها می شود باقی خواهد ماند، اما مسأله این است که اگر در بسياري از مأموریت ها این روش انتخاب شود، به گفته کارشناسان، موشک های فضایی که در آینده به مریخ پرتاب می شوند ، در بین" دریای اجساد" پرواز خواهند کرد.

سوزاندن و دفن در سطح مریخ

زمانی که فضانوردان به مریخ می رسند، با چالش های جدیدی رو به رو میشوند که یکی از آن ها تابش است. اطلاعات قبلی نشان می دهد که این سیاره سرخ در معرض تابش ۷۰۰ برابر بیشتر از زمین قرار گرفته است. اگر یک فضانورد در مریخ بمیرد، دفن یک جسد در آنجا ضروری خواهد بود، اما ناسا قوانین سختگیرانه ای در مورد آلوده کردن سیارات دیگر به میکروب های زمین دارد.

کانلی می گوید: "در ارتباط با دفع مواد آلی (از جمله اشیا) در مریخ تا زمانی که همه میکروب های کره زمین از بین رفته باشند، محدودیتی اعمال نمی کنیم- بنابراین سوزاندن جسد ضروری خواهد بود."

خوردن جسد

با این حال، احتمال دارد که هر فضانورد مرده ای دفن نشود، اما ممکن است بقایایآنها خورده شود تا بقیه زنده بمانند.

این ایده دردناک و "وحشیانه" بنظر میرسد، ولی کارشناسان به خاطر می آورند که در سال ۱۹۷۲ وقتی یک هواپیما در کوه های آند سقوط کرد چه اتفاقی رخ داد. مسافران نه غذا داشتند و نه وسیله ای برای برقراری ارتباط، بنابراین آن ها تصمیم سختی برای خوردن جانباختگان گرفتند تا از این طریق زنده بمانند.

"پائول وولپه" متخصص اخلاق زیست می گوید:" گرچه ما برای جسد احترام بسياري قائلیم، اما زندگی نیز ضروری است و اگر تنها راهی که میتوان زنده ماند خوردن جسد است، این قابل قبول است، هرچند مطلوب نیست."