جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
کد مقاله: ۹۹۰۸۰۰۰۱۵

معرفی و تاریخچه ساز دف| عوامل موثر در قیمت دف

دف,نت دف,دف و نیحضور دف در ایران به زمان ایران باستان برمی‌گردد
ساز دف که با انگشتان دست نواخته میشود، در گذشته اغلب برای نواختن در خانقاه ها و موسیقی عرفانی مورد استفاده میگرفت ولی امروزه در اکثر سبک های موسیقی ایرانی شامل موسیقی دستگاهی و مقامی و فولکلوریک و تلفیقی و… مورد استفاده قرار میگیرد. 

دف چیست؟

دف و دپ اسم صوت است و صدایی است که از کوبیدن ضربه ای به پوست دف بر می آید. ساز دَف، یکی از سازهای کوبه ای در موسیقی ایرانی است که شامل حلقه ای چوبی است که پوست نازکی بر آن کشیده اند و با ضربه های انگشت می نوازند. این ساز از سازهای ضربی ایرانی شبیه به دایره ولی بزرگتر از آن و با صدای بم تر است.

ساز دف از آلات موسیقی ایران باستان و کشورهای همجوار است. این ساز از ابزار موسیقی کوبه ای است که با ضربات دست نواخته می شود. دف معمولاً از پوست حیوانات ساخته می شود. ساز دف دارای یک قاب چوبی، زنجیر و پرده ای از پوست حیوانات است.

دَف شامل حلقه ای چوبی است که پوست نازکی بر آن کشیده اند و با ضربه های انگشت می نوازند. دف ایرانی شبیه به ساز دایره و اندکی بزرگ تر از آن و با صدایی بم تر است. دف حلقه ای از جنس چوب می باشد که عرض آن حدود ۵ تا ۷ سانتیمتر و قطر آن از ۲۵ تا ۴۰ سانتیمتر است. بر یکی از سطوح این ساز پوست کشیده شده و در درون جدار چوبی آن حدود ۴۰ حلقه ی فلزی قرار گرفته است. در جدارۀ داخلی این کمانه حلقه هایی در دسته های چهارتایی نصب می گردد که در زمان نواختن ساز، با برخورد به پوست و به یکدیگر اصواتی ویژه تولید می کنند. این ساز با انگشتان هر دو دست نواخته میشود. وزن اصلی ساز روی دست چپ است و دست راست بیشتر برقرار کنندۀ تعادل ساز است.

تاریخچهٔ حضور دف در موسیقی

حضور دف در ایران به زمان ایران باستان برمی گردد. شکل چهار گوش آن در تمدن ایلام در قرنهای هفتم و هشتم پیش از میلاد بکار می رفته است. ساز دف چهارگوش هنوز در بعضی کشورهای عربی مورد استفاده قرار می گیرد. دف گرد (دایره شکل) در مصر سال ۱۳۰۰ قبل از میلاد دیده می شود. در ایران نمونه های فراوانی از دف و دایره در مینیاتورهای دوره ی گورکانیان و صفویان مشاهده می شود. در نقاشی های دوران صفوی اکثراً دف بهمراه نی در مجلس سماع دیده می شود و در شعرهای شعرای کهن نیز اغلب این دو با یکدیگر می آیند.

عوامل موثر در قیمت دف,ساز دف,قیمت دفدف دارای یک قاب چوبی، زنجیر و پرده ای از پوست حیوانات است

در دوران قبل از اسلام دف در موسیقی ایرانی و کُردی حضور داشته به طوریکه رد پای ریتم های آن هنوز در موسیقی کردی وجود دارد، ولی با ورود اسلام این ساز جهت بقای خود در خانقاه ها و تکایای کردستان بست نشست و برای بیش از ۱۳ قرن در عبادتگاه های کردستان همدم دراویش کردستان شد و با ذکر و سماء آن ها آمیخته شد بطوریکه ذکرها در هر مقامی با ریتم خاص خود در دف همراه هستند و بعبارتی هر ذکری مقام خود را دارد که مقام های دف نام دارند.

مقام های دف در طرایق کسنزانی و قادری و دیگر طرایق از ۷ تا ۱۰ مقام اصلی هستند. این بست نشینی دف تا سال ۱۳۵۳ ادامه داشت تا اینکه به اهتمام محمدرضا لطفی و با زحمات بیژن کامکار این بست به پایان رسیده و در این سال بعد از قرن ها در اجراهای عمومی و در موسیقی غیرعرفانی استفاده شد.

ساختمان دف

دف متشکل از چنبری است از چوب بید که بر یک روی آن پوستی از بره کشند و آویزه هایی حلقه مانند از داخل بر جدار دایره ی چوبی کشند بر کف دست گیرند و به سر انگشتان با ضربه های موزون می نوازند. معلق نگاه داشتن دف در هوا زمان نواختن به طوری که در مواقع لازم با کف دست محافظت شود- نوازندگی آنرا مشکل می نماید. ابتدا و انتهای قاب اصلی با برش زاویه دار (اصطلاحاً برش فارسی) به هم چسبیده میشوند و ضخامت یک سمت از کلاف با تراشیدن چوب، کمتر شده و پوست با سریش روی این لبه می چسبد و با گل میخ محکم می شود. ساختمان دف را میتوان به اجزای زیر تقسیم کرد:

۱.کلاف اصلی:

یکی از اجزای ساختمان دف، کلاف اصلی است. کلاف اصلی در واقع بدنه استوانه ای شکل بوده که به صورت کوتاه طراحی شده بگونه ای که به آسانی درون دست جا می شود. کلاف اصلی عمدتاً از جنس چوب است. در یک طرف این استوانه پوست حیوانات و یا پلاستیک کشیده می شود و در اینصورت ابتدا و انتهای قاب را به صورت زاویه دار برش میدهند که اصطلاحا به این نوع برش، برش ایرانی گفته می شود. بعد پوست یا پلاستیک را با کمک سریش روی لبه استوانه می چسبانند و با کمک گل میخ آنرا محکم می کنند.

تکنوازی دف,تاریخچه دف,دفپوست دف را نباید خیلی گرم کرد چون احتمال پاره شدن پوست وجود دارد

۲. قلاب:

قلاب از دیگر اجزای ساختمان دف است که از آهن یا مس در جداره ی داخلی کمانه و محل اتصال حلقه هاست. فاصله ی هر قلاب از پوست در محدوده ی ۳.۵ و از فلاب مجاور ۳ سانتیمتر است.

۳. پوست:

به سطحی که روی استوانه کشیده می شود پوست می گویند، حال این پوست میتواند از نوع طبیعی و یا از نوع مصنوعی باشد. در نوع طبیعی پوست ها از پوست حیواناتی مانند گوسفند، بز، میش و آهو تهیه میشوند و پوستی که کهنه تر باشد در تولید ساز دف مناسبتر خواهد بود. پوست مصنوعی هم دارای جنسی است که نسبت به پوست طبیعی خواص بیشتری دارد و بعد از گذشت مدت زمانی دچار بوی نامطبوع، ایجاد حساسیت، عدم افت کیفیت ساز و غیره نمی شود و از کشش و ضخامت مناسبی بهره مند است.

۴. تسمه ی چرمی:

یکی از دیگر اجزای دف، تسمه ی چرمی است که برای جلوگیری از خستگی مچ های نوازنده در دف نوازی طولانی در قسمت داخلی کمانه وصل می شد.

۵. حلقه ها:

در جداره های داخل کمانه میخ هایی تعبیه شده که به مانند قلاب هستند و میتوان روی آن از حلقه های فلزی به صورت چند عددی همچون ۳ یا ۴ عددی استفاده کرد. اصولا فاصله این حلقه ها با پوست ۳ سانتیمتر بوده و یک سانتی متر هم از حلقه کناری فاصله دارند. البته به حلقه های موجود در ساز دف، جلاجل هم گفته می شود.

۶. کمانه:

حلقه چوبی با عرض پنج الی شش و نیم سانتی متر را کمانه می گویند که با توجه به اندازه دست نوازندگان ساز دف اندازه عرض آن متفاوت میباشد و با قطر ۵۰ الی ۵۵ سانتی متر متغیر است. ضخامت این چوب از طرفی که پول نصب می شود دو الی سه سانتیمتر و از سوی  دیگر یک و نیم سانتی متر میباشد. چنانچه کمانه کاملاً دایره شکل و متقارن بوده باشد، پوست از دو طرف بطور یکسان کشیده می شود که سبب میشود ساز دف صدای بسیار بهتری ارائه دهد. بر روی قسمت پشتی چوب یک فرو رفتگی میباشد که محل قرارگیری انگشت شست میباشد که به آن شستی می گویند.

دف,قدمت ساز دف,دف نوازیساز دف از آلات موسیقی ایران باستان و کشورهای همجوار است

۷. گل میخ ها:

از گل میخ ها برای نگه داشتن پوست روی کمانه در قسمت پشت و کناره کمانه استفاده می شود. این گل میخ ها دارای سری تخت به مانند پونز بوده که میتواند پوست را به خوبی روی کمانه ساز دف نگه دارد.

۸. شستی:

شستی که از اجزای ساختمان دف محسوب میشود فرورفتگی منحنی شکل است و محل استقرار انگشت شست دست چپ بر روی لبه ی کمانه است.

فرآیند یادگیری ساز دف

مثل هر ساز دیگری اول هنرجو در جلسات ابتدایی با تئوری موسیقی و نت خوانی به صورت ساده آشنا شده بعد از آن نحوه گرفتن ساز دف و انواع ضربه های مورد استفاده در دف را می آموزد و بتدریج با انجام تمرینها مبتنی بر كتاب آموزشی دف با ریتم های مختلف و تكنیك های گوناگون دف نوازی آشنا شده و فرآیند اولیه یادگیری این ساز به نحوی كه هنرجو قادر باشد ریتم های ساده را چه به صورت تكی و چه به صورت همنوازی با یك ساز یا آواز بنوازد كه بطور معمول حدود یكسال طول می كشد. در آخر داشتن چند تا شرط لازم هست كه پیشرفت شما را در یادگیری بیشتر می كند، یكی علاقه و دیگری صبر، حوصله، پشتكار و تمرین فراون.

چگونه دف را تمیز کنیم؟

برای تمیز نگه داشتن دف چند راه حل وجود دارد که باید آن ها را رعایت کنید:

- بعد از هر بار استفاده، دف را در کاور (جلد) خود قرار دهید.

- ساز دف را به هیچ وجه زیر نور خورشید قرار ندهید به دلیل آن که پس از مدتی پوست دف سفت شده و تقریباً پس از چند ساعت زمان می برد تا از این حالت خارج شود بعلاوه عمر پوسته هم کم می شود.

- قبل و بعد از هر بار استفاده، با دست به صورت دورانی روی پوست دف بکشید تا حرارت روی دف پخش شود.

آشنایی با قیمت دف و عوامل موثر در قیمت آن

قیمت دف بین افراد مبتدی و حرفه ای دارای تفاوت است و علت تفاوت قیمت بین این محصولات به پوست و کلاف اصلی این محصولات بر می گردد و این قیمت از سمت خود سازنده ساز تعیین می گردد. دفی که دارای پوست طبیعی باشد به طبع به علت فعالیت های بیشتری که روی پوست و مسطح سازی آن انجام می شود از قیمت بالاتری نسبت به پوست مصنوعی برخوردار است. در کنار این امر موارد دیگری که میتواند در قیمت ساز دف تاثیرگذار باشد میتوان به کیفیت کمانه و متقارن سازی آن به سبب کیفیت صدایی که توسط دف به وجود می آید اشاره نمود که تأثير بالایی در قیمت دف می گذارد.

تاریخچه دف در موسیقی,دف,اموزش دف زدنساز دف با ضربه‌های انگشت نواخته می شود از این رو در حیطه سازهای ضربی ایرانی قرار گرفته

گردآوری: بخش هنر و سینما سرپوش

  • 14
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش