یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
کد مقاله: ۱۴۰۲۰۴۰۰۰۹

همه چیز درباره پست مدرنیسم و تاثیر آن در حوزه های مختلف

پست مدرنیسمپست مدرنیسم
پست مدرنیسم تأثیر عمیقی بر فلسفه، به ویژه در حوزه‌های معرفت‌شناسی و اخلاق، گذاشته است. پست مدرنیست ها ایده حقیقت عینی را رد می کنند و در عوض بر اهمیت ذهنیت و دیدگاه تاکید می کنند. آنها استدلال می کنند که دانش همیشه مشروط به زمینه ای است که در آن تولید می شود و هیچ معیار مطلق یا جهانی برای حقیقت وجود ندارد.

پست مدرنیسم چیست؟

پست مدرنیسم یک جنبش فرهنگی و فکری است که در اواسط قرن بیستم به عنوان پاسخی به مدرنیسم ظهور کرد. با رد ارزش های سنتی و تمرکز بر پراکندگی و تنوع جامعه معاصر مشخص می شود. پست مدرنیسم یک نظریه یا ایدئولوژی یکپارچه نیست، بلکه مجموعه ای از ایده ها و اعمالی است که روایت ها و ساختارهای غالبی، که جهان ما را شکل می دهند به چالش می کشد.

پست مدرنیسم چیستهمه چیز درباره پست مدرنیسم

ویژگی های پست مدرنیسم:

در حالی که تعریف دقیق پست مدرنیسم دشوار است، چندین ویژگی کلیدی وجود دارد که اغلب با جنبش مرتبط است. این شامل:

تکه تکه شدن: 

پست مدرنیسم با رد روایت های کلان یا فراروایت هایی که به دنبال توضیح جهان به شیوه ای جامع و جهانی هستند، مشخص می شود. در عوض، پست مدرنیست ها بر اهمیت دانش محلی و موقعیتی و نیاز به پذیرش تنوع و تفاوت تأکید می کنند. این اغلب منجر به تکه تکه شدن فرهنگ می شود، جایی که گروه ها یا افراد مختلف دیدگاه ها و تجربیات منحصر به فرد خود را دارند.

بینامتنیت: 

پست مدرنیسم با تأکید بر بینامتنیت مشخص می شود، جایی که به متون دیگر اشاره می کنند و تحت تأثیر آنها قرار می گیرند. این می تواند شامل متون ادبی، هنرهای تجسمی، موسیقی و سایر اشکال بیان فرهنگی باشد. پست مدرنیست ها اغلب از بینامتنیت به عنوان راهی برای به چالش کشیدن مفاهیم سنتی نویسندگی و اصالت استفاده می کنند.

کنایه و بازیگوشی: 

پست مدرنیسم اغلب از کنایه و بازیگوشی به عنوان راهی برای به چالش کشیدن روایت ها و ساختارهای مسلط استفاده می کند. پست مدرنیست ها ممکن است از طنز برای براندازی ارزش ها و اقتدار سنتی استفاده کنند.

Pastiche:

هنر پست مدرن اغلب عناصری از سبک ها و دوره های مختلف را برای خلق آثاری ترکیب می کند که مفاهیم سنتی اصالت و اصالت هنری را به چالش می کشد. این می تواند شامل ترکیب ژانرهای مختلف، رسانه ها یا ارجاعات فرهنگی به روش های غیرمنتظره باشد.

تأکید بر سوبژکتیویته: 

پست مدرنیسم بر اهمیت ذهنیت و دیدگاه تأکید دارد. پست مدرنیست ها استدلال می کنند که دانش همیشه مشروط به زمینه ای است که در آن تولید می شود و هیچ معیار مطلق یا جهانی برای حقیقت وجود ندارد.

رد فراروایت ها: 

پست مدرنیست ها ایده حقیقت عینی را رد می کنند و در عوض بر اهمیت اخلاق موقعیتی و نیاز به در نظر گرفتن ویژگی های هر موقعیت تاکید می کنند. آنها استدلال می کنند که تصمیمات اخلاقی همیشه زمینه ای هستند و هیچ اصول اخلاقی مطلق یا جهانی وجود ندارد.

نقد مدرنیسم: 

پست مدرنیسم به عنوان پاسخی به مدرنیسم ظهور کرد که بر اهمیت عقل، پیشرفت و ارزش های جهانی تأکید داشت. پست مدرنیست ها مدرنیسم را به دلیل اعمال طردکننده و ناتوانی در توضیح تنوع و پیچیدگی جامعه معاصر مورد انتقاد قرار می دهند.

ویژگی های پست مدرنیسمویژگی های پست مدرنیسم

نحوه تاثیر پست مدرنیسم در حوزه های مختلف چگونه بوده است؟

پست مدرنیسم تأثیر بسزایی در زمینه های مختلف از جمله هنر، ادبیات، فلسفه، معماری و مطالعات فرهنگی داشته است. در اینجا چند نمونه از چگونگی تأثیر پست مدرنیسم بر این حوزه ها آورده شده است:

هنر: 

هنر پست مدرن با در آغوش گرفتن پاستیچ و پراکندگی مشخص می شود. هنرمندان پست مدرن اغلب عناصری از سبک ها و دوره های مختلف را برای خلق آثاری ترکیب می کنند که مفاهیم سنتی اصالت هنری را به چالش می کشد. آنها همچنین ممکن است از کنایه، شوخ طبعی و بازیگوشی برای براندازی روایت ها و اقتدار فرهنگی غالب استفاده کنند. نمونه هایی از هنرمندان پست مدرن عبارتند از سیندی شرمن، جف کونز و باربارا کروگر.

ادبیات: 

ادبیات پست مدرن با تأکید بر بینامتنیت و رد ایده یک معنای ثابت و پایدار مشخص می شود. نویسندگان پست مدرن اغلب از پراکندگی، روایت های غیرخطی و دیدگاه های متعدد برای به چالش کشیدن ساختارهای روایت سنتی استفاده می کنند. آنها همچنین ممکن است از فراداستان استفاده کنند، جایی که به متون دیگر اشاره می کند و تحت تأثیر آنها قرار می گیرد، به عنوان راهی برای نقد روایت های فرهنگی غالب. نمونه هایی از نویسندگان پست مدرن عبارتند از: توماس پینچون، دان دلیلو و مارگارت اتوود.

فلسفه: 

فلسفه پست مدرن با رد روایت های بزرگ و تأکید بر ذهنیت و دیدگاه مشخص می شود. فیلسوفان پست مدرن استدلال می کنند که دانش همیشه مشروط به زمینه ای است که در آن تولید می شود و هیچ معیار مطلق یا جهانی برای حقیقت وجود ندارد. آنها همچنین ممکن است فلسفه مدرنیستی را به دلیل اعمال طردکننده و ناتوانی آن در توضیح تنوع و پیچیدگی جامعه معاصر مورد انتقاد قرار دهند. نمونه هایی از فیلسوفان پست مدرن عبارتند از ژان فرانسوا لیوتار، ژاک دریدا و میشل فوکو.

معماری: 

معماری پست مدرن با پذیرش تاریخ گرایی و رد تأکید مدرنیستی بر کارکردگرایی و سادگی مشخص می شود. معماران پست مدرن اغلب از پاستیچ استفاده می‌کنند، جایی که سبک‌ها و نقوش مختلف به روش‌های غیرمنتظره‌ای ترکیب می‌شوند تا ساختمان‌هایی ایجاد کنند که مفاهیم سنتی اصالت و اصالت معماری را به چالش می‌کشند. آنها همچنین ممکن است از کنایه و بازیگوشی برای براندازی روایت ها و اقتدار فرهنگی غالب استفاده کنند. نمونه هایی از معماران پست مدرن عبارتند از: مایکل گریوز، رابرت ونتوری و دنیس اسکات براون.

مطالعات فرهنگی: 

مطالعات فرهنگی پست مدرن با تأکید بر تقاطع هویت ها و تجارب فرهنگی متفاوت مشخص می شود. منتقدان فرهنگی پست مدرن ممکن است از ساختارشکنی استفاده کنند، جایی که روایت‌های فرهنگی غالب مورد نقد و براندازی قرار می‌گیرند، تا ساختارهای سنتی قدرت را به چالش بکشند و عدالت اجتماعی را ترویج کنند. آنها همچنین ممکن است از مفهوم ترکیبی استفاده کنند، جایی که اشکال و شیوه های مختلف فرهنگی به روش های جدید و غیرمنتظره ترکیب می شوند تا تنوع و تفاوت را جشن بگیرند. نمونه هایی از منتقدان فرهنگی پست مدرن عبارتند از قلاب زنگ، استوارت هال و جودیت باتلر.

نحوه تاثیر پست مدرنیسمتاثیر پست مدرنیسم در حوزه های مختلف

کاربردهای پست مدرنیسم:

هنر: 

پست مدرنیسم را می توان در شیوه های هنر معاصر به عنوان راهی برای به چالش کشیدن مفاهیم سنتی اصالت هنری به کار برد. هنرمندان می توانند برای خلق آثاری که روایت ها و اقتدار فرهنگی مسلط را به چالش می کشند، از پاستیچ، پراکندگی و بینامتنیت استفاده کنند. پست مدرنیسم همچنین می تواند برای کشف تلاقی هویت ها و تجربیات فرهنگی مختلف در هنر مورد استفاده قرار گیرد.

ادبیات: 

پست مدرنیسم را می توان در ادبیات معاصر به عنوان راهی برای به چالش کشیدن ساختارها و معانی روایت سنتی به کار برد. نویسندگان می‌توانند از روایت‌های غیرخطی، دیدگاه‌های چندگانه و فراداستان برای کشف پیچیدگی‌های جامعه معاصر و نقد روایت‌های فرهنگی غالب استفاده کنند. پست مدرنیسم همچنین می تواند برای ترویج تنوع و تفاوت در ادبیات استفاده شود.

فلسفه: 

پست مدرنیسم را می توان در فلسفه معاصر به عنوان راهی برای به چالش کشیدن چارچوب های سنتی معرفتی و اخلاقی به کار برد. فیلسوفان می‌توانند از ایده‌های پست مدرن برای نقد روایت‌های بزرگ و ترویج اخلاق و دیدگاه موقعیتی استفاده کنند. پست مدرنیسم همچنین می تواند برای کشف تلاقی هویت ها و تجربیات فرهنگی مختلف در فلسفه مورد استفاده قرار گیرد.

معماری: 

پست مدرنیسم را می توان در معماری معاصر به عنوان راهی برای به چالش کشیدن مفاهیم سنتی اصالت و اصالت معماری به کار برد. معماران می توانند برای ایجاد ساختمان هایی که روایت ها و اقتدار فرهنگی مسلط را به چالش می کشند، از خمیر، کنایه و بازیگوشی استفاده کنند. پست مدرنیسم همچنین می تواند برای کشف تلاقی هویت ها و تجربیات فرهنگی مختلف در معماری مورد استفاده قرار گیرد.

مطالعات فرهنگی: 

پست مدرنیسم را می توان در مطالعات فرهنگی به عنوان راهی برای کشف تلاقی هویت ها و تجربیات فرهنگی مختلف به کار برد. منتقدان فرهنگی می توانند از ساختارشکنی و ترکیبی برای به چالش کشیدن ساختارهای سنتی قدرت و ترویج عدالت اجتماعی استفاده کنند. پست مدرنیسم همچنین می تواند برای ترویج تنوع و تفاوت در مطالعات فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد.

کاربرد پست مدرنیسمکاربرد پست مدرنیسم

پست مدرنیسم در ایران:

کتاب مدرنیسم و پست‌مدرنیسم در غزل امروز ایران نوشته محمود طیب درباره ورود و ظهور پست مدرنیسم در ایران اینگونه نوشته شده است:

«از آخِرهای دوران قاجار و هم‌زمان با جنبش مشروطه (مشروطه: ۱۲۸۴، ۱۲۸۵–۱۳۰۴. خ) با نام تجدد آغاز شد اما هیچ‌گاه نتوانست ـ حتی در یک وجه ـ به عرصه زندگی اجتماعی یا صنعت، آموزش و تولید یا هر بخش دیگری وارد شود. تلاش‌های رضاشاه (حکومت: ۱۳۰۴–۱۳۲۰. خ)، تنها توانست در حد پیش‌زمینه‌ها و جرقه‌هایی کارایی داشته باشد و بعد از او در دوره محمدرضا پهلوی (حکومت: ۱۳۲۰–۱۳۵۷. خ) نیز حرکت‌ها و کوشش‌هایی در این زمینه صورت گرفت ـ از جمله فعالیت‌های محدود هسته‌ای که در انحصار آمریکا بود و از منابع ایرانی استفاده می‌شد ـ اما با روی دادن انقلاب ۵۷ ایران و براندازی حکومت پهلوی (۱۳۰۴–۱۳۵۷. خ) همه پروژه‌ها و در رأس آن‌ها فعالیت‌های اتمی به دلیل تغییرهای بنیادین در ساختارهای همه‌جانبهٔ کشور در آغاز کار از دست آمریکا خارج شد و چندی بعد وقوع یورش نظامی کشور عراق به ایران و جنگ هشت ساله (۱۳۵۹–۱۳۶۷. خ) همه امیدها را در جهت رقم خوردن مدرنیزم و پیشرفت همه سویه به یأس مبدل کرد.»

سپس در ادامه عنوان می کند:

«میانه‌های دهه ۷۰ ـ خرداد ۱۳۷۶ ـ با روی کار آمدن سید محمد خاتمی (۱۳۲۲ـ. خ) در دوره هشت ساله ریاست جمهوری او (۱۳۷۶–۱۳۸۴. خ) کارهایی صورت گرفت که به دلیل‌های سیاسی هیچ‌گاه فراتر از سطح ـ جز در حوزه اندیشه ـ نتوانست از خود کارایی نشان دهد. در این دوره(۱۳۷۶–۱۳۸۴. خ) تنها حرکت سودمندی که انجام شد آزادی‌های نِسبی اجتماعی، تغییر نگرش‌ها درباره زندگی و اشیا، مطرح شدن اصطلاح‌ها و واژه‌های مدرن و به چالش کشیدن سنت بود و از آن‌جا که پیشرفت و دگرگونی ادبیات و فرهنگ محصول تحول و دگرگونی در همه عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، صنعتی و سیاسی و تجدید نظر در مبانی سنت با حفظ عصاره آن است، تاکنون اجتماع و محیط فرهنگی و سیاسی ایران به هیچ وجه نتوانسته‌است از زیرِ بار قاعده‌های سنگین و کهنه سنتی شانه خالی کند! ولی با این‌همه، به واسطه توسعه وسیله‌های ارتباط جمعی به‌ویژه شبکه‌های جهانی اینترنت و خدمات به روز و به دور از هرگونه محدودیت رسانه‌ای(!) فرهنگ اجتماعی، سیاسی و فرهنگی (و ادبی) ایران جدای از میل حاکمّیت از مجموعه کشورهای جهان سوم، بیرون آمده به زیر مجموعه کشورهای در حال توسعه پیوست!

جریان مدرنیسم به تأثیر از چنین جوّی از آغاز دهه ۸۰ خورشیدی رسماً به حوزه ادبیات و فرهنگ ایران وارد شد. اگرچه انبوه جوانانی که با روی باز به پیشباز چنین جنبشی رفتند برخی عجولانه و بدون تجزیه و تحلیل‌های منطقی برخوردهایی مسامحه‌آمیز با آن داشته‌اند و از همان آغاز به مطرح کردن مباحثی فراتر از آن پرداختند که به زودی با نام جریان پست‌مدرنیسم مطرح و نام‌آور شد، امّا به‌طور کلی این جنبش سابقه چند ساله درخشانی را در ایران از خود به جا گذاشته‌است.»

پست مدرنیسم در ایرانپست مدرنیسم در ایران

ایران به عنوان یک کشور توسعه نیافته نزدیک به یک دهه پیش آهنگ های توسعه همه جانبه را سر داد، به طوری که از سال ها بعد از ۱۳۷۰، به گونه بسیار کمرنگ می توانستیم رگه های بسیار کمرنگ این جنبش را ببینیم. باوجود بافت سنتی جامعه، اقتصاد و... اندیشه ها دچار تحول و دگرگونی شدند و بیشتر افراد توانستند در درون خود دنیایی نو و جلوتر از زمان را بیابند، البته این موضوع آنقدر زیاد نبود که زمان و زمانه و مردم گم شوند. به عبارتی می توان گفت کشور ما با تکانه های سختی روبرو بوده است و جهان بینی سنتی و مدرن نما ساختار را در هم ریخت و جامعه را وارد مرحله دیگری از مشکلات و مسائل کرد. 

گردآوری: بخش هنر سرپوش

  • 14
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش