به گزارش ایران ،عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی در سراسر کشور برگزار شد؛ دلدادگان اهل بیت علیهمالسلام با حضور در مساجد،تکایا و دستجات عزاداری در ماتم شهادت امام سوم شیعیان به سوگواری پرداختند. برگزاری نماز ظهر عاشورا جلوه ای ویژه به مراسم عزاداری داده بود. مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی و شام غریبان با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی، جمعی از مسئولان و هزاران نفر از مردم دلداده اهل بیت(ع) در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، در مراسم شب عاشورا حجتالاسلام والمسلمین عالی با اشاره به عظمت حادثه کربلا، گفت: ایمان و یقین حضرت سیدالشهدا علیهالسلام به گونهای بود که ایشان آرامترین شخص در روز عاشورا بودند و این حادثه بزرگ، ذرهای ایشان را مضطرب و پریشان نکرد. عالی افزود: در نگاه توحیدی شکست و ناامیدی وجود ندارد و همچنان که در دفاع مقدس، رزمندگان با توکل و تضرع به درگاه خداوند نهایت تلاش و مجاهدت خود را برای جلب نصرت الهی به کار میگرفتند، امروز نیز رمز عبور از مشکلات اقتصادی و پیروزی بر مکر دشمنان همین اعتقاد و رویکرد است. در این مراسم، آقایان قیاسی و مطیعی به مرثیهخوانی و نوحهسرایی بر مصائب حضرت سیدالشهداء علیهالسلام و اهل بیت آن حضرت پرداختند.
در شام غریبان، شب حزن و ماتم آل الله، نیز هزاران نفر از مردم دلباخته حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام و اهل بیت آن حضرت در حسینیه امام خمینی(ره) گرد هم آمدند و در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی به عزاداری پرداختند. در این مراسم، حجتالاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه خداوند مؤمنان را با بلاها آزمایش میکند، گفت: حکمتهای زیادی در بلاها وجود دارد که مهمترین آن تواضع و رشد انسان است. سخنران مراسم با اشاره به حماسهآفرینیهای عقیله بنیهاشم سلامالله علیها در روز عاشورا و پس از آن، افزود: حضرت زینب سلاماللهعلیها عقل و درایت را از جدشان پیامبر اسلام (ص)، شجاعت را از پدرشان امام علی(ع)، عفت و حیا را از مادرشان حضرت فاطمه(س)، صبر را از برادرشان امام حسن (ع) و عزت را از حضرت سیدالشهدا (ع) به ارث بردند لذا ایشان شبیهترین شخص به برادرشان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بودند. همچنین آقایان سماواتی و محمدرضا طاهری در این مراسم به ذکر مصیبت اهل بیت علیهمالسلام، قرائت دعا و مرثیهسرایی پرداختند. سهشنبه هم مراسم عزاداری در دفتر ریاست جمهوری با حضور حجتالاسلام روحانی برگزار شد.
ولایتمداری در عمل ارزش دارد
در این ایام، مسئولان و فعالان حزبی و سیاسی با حضور در مراسم مختلف در اقصی نقاط کشور ضمن تشریح ابعاد متعدد واقعه عاشورا، از صحبت درباره شرایط فعلی غفلت نکردند. از جمله سید محمود علوی وزیر اطلاعات که در حرم امام خمینی(ره) حضور یافته بود. وی در این مراسم با تأکید بر اینکه «ولایتمداری زمانی خود را نشان میدهد که در جایی که نظر من با نظر ولیفقیه متفاوت است، نظر ولی فقیه خود را بپذیرم»، اظهار کرد: امروز هم در معرض امتحان هستیم و باید در عرصههای مختلف امتحان پس بدهیم. مهمترین عرصه امتحان امروز، عرصه ولایت و تبعیت از رهبری است. شعار به ولایت دادن راحت است اما عمل به آن دشوار است. ولایتمداری در عمل ارزش دارد و در احساسات، شعار و شلوغ بازی ارزش خود را نشان نمیدهد.
وزیر اطلاعات در ادامه با اشاره به قطع سخنرانی سید حسن خمینی و توهین به او از سوی عدهای در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی(ره) در سال ۸۹ و همچنین قطع سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی و پرتاب کفش و مهر نماز به سوی او در ۲۲ بهمن سال ۹۱ در قم، تصریح کرد: وقتی مقام معظم رهبری حرکت عدهای را در هو کشیدن یادگار امام (ره) در حرم امام (ره) و پرتاب کردن کفش و مهر را در قم به سمت رئیس مجلس تقبیح و محکوم کردند، اگر آن حرکت را تکرار نکردیم، امتحان خود را پس دادهایم والا اینکه مقام معظم رهبری عملی را تقبیح کنند اما ما حرکت زشت خود را توجیه کنیم و بگوییم که تکلیف رهبری آن است که آن صحبتها را بزنند و تکلیف ما نیز این است که اینگونه عمل کنیم، این ولایتمداری نیست. وی اظهار کرد: اگر زمانی که رهبری بر وحدت، برادری و انسجام ملی تأکید میکنند، ما وحدت را بر هم بزنیم، رفوزه شدهایم. ایشان در دیدار اخیر اعضای خبرگان بر وحدت و لزوم حمایت از دولت جمهوری اسلامی ایران تأکید کردند و فرمودند «نباید پشت دولت را خالی کنیم.» اگر به این فرمایشات عمل کردیم، ولایتمدار هستیم.
امام حسین (ع) مذاکره نکرد
سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران نیز با اشاره به نکاتی از شب و روز عاشورا برای زندگی امروز، موضوع «حق الناس» را یادآور شد و گفت: بخش دیگر حق الناس مسأله آبروی افراد است؛ اینکه هر خبری را بشنویم و بخوانیم بسرعت آن را در روزنامه، سایتها، موبایلها و غیره منتشر کنیم صحیح نیست؛ حال عدهای بعد از اینکه به کذب بودن خبر آگاه شدند، تکذیبیه آن را نیز منتشر میکنند، چه ضمانتی است افرادی که خبر دروغ شما را خواندن، تکذیبیه آن را نیز بخوانند. وی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) در شب عاشورا عمر سعد را فراخوانده و او را نصیحت و موعظه کردند که دست از اشتباه بردارد و با امام همراه شود، تأکید کرد: عدهای این حرکت و موعظه و نصیحت را به اشتباه مذاکره تفسیر میکنند در حالی که در مذاکره بده بستان وجود دارد؛ این صحیح نیست که از مقتل عظمت بخش امام حسین(ع) بوی ذلت به مشام برسد، مذاکره با دشمن و کوتاه آمدن از اصول با فرهنگ نبوی، علوی و حسینی سازگار نیست بلکه فرهنگ حسینی «هیهات من الذله» است.
روزی که بشر گوسفند شود...
سید احمد علمالهدی امام جمعه مشهد نیز در سخنانی با بیان اینکه هدف از عزاداریهای حسینی درک ماهیت واقعه عاشورا است، تصریح کرد: آن جمعیت ۱۲۰ هزار نفری که با امام حسین (ع) جنگید یک سپاه نظام مجهز نظامی نبود بلکه مردم عادی از اقشار مختلف زن و مرد، بقال، بزاز، زارع و کشاورز بودند که به جنگ امام حسین (ع) آمده بودند، هدف امام اصلاح این امت بود؛ مردمی که فقط یک مسأله برای آنها مطرح بود که چگونه بدون دردسر زندگی کنند و دنبال امنیتی بودند که در سایه آن فقط بخورند و بخوابند.
وی ادامه داد: چنین فردی که دیگر آدم نیست؛ گوسفندان به دنبال زمین برای چرا میگردند تا از گرگ در امان باشند، اما تحت فرمان چوپان، زیر نظر چوپان پروریده میشوند و گوشت آنها را هم چوپان استفاده کند. امام جمعه مشهد افزود: اگر روزی بشر گوسفند شود زندگی برایش فقط یک زمین چرا خواهد بود که فقط در سایه آرامش، بخورد، بچرد، لذت ببرد. اما گوشت آن را مستکبری که چوب به دست بالای سر آن ایستاده، استفاده میکند.
انجام تکالیف بدون توجه به نتایج آن در جامعه خطرناک است
آیتالله محمد سروشمحلاتی، استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم نیز در سخنانی به دیدگاهها درباره تفکیک بین تکلیف و نتیجه پرداخت و گفت: نظریه تفکیک بین تکلیف و نتیجه که در بین علمای ما هم کم و بیش طرفداران جدی دارد، میگوید هرچند تکلیف دارای نتیجه و برای نتیجه است اما انسان آن را نمیداند و درک نمیکند؛ لذا بشر باید دغدغه تکلیف داشته باشد اما دغدغه نتیجه خیر. سروشمحلاتی ادامه داد: مشکلی که تفکیک بین نتیجه و تکلیف به وجود میآورد، بسیار خطرناک و وحشتناک است. ما در بسیاری از تکالیف اجتماعی دچار این مشکل میشویم که از یک طرف شخص قصد ادای تکلیف دارد و از طرف دیگر حاضر به قبول نتایج عمل خود نیست.
وقتی به او میگویید کار تو پیامدهای ناگواری دارد، میگوید من کاری به نتیجه ندارم و تکلیفم را عمل میکنم؛ پس این بحث مطرح میشود که ما در اقدامات و تصمیمگیریهای حکومتی اصلاً کاری به هزینههایی که آن تصمیم بر جامعه تحمیل میکند، نداریم. چون ما موظفیم تکلیف را دریابیم اما نتایج به ما ربطی ندارد و هر مشکل، مفسده و هزینهای اتفاق بیفتد، باید پذیرفت.وی یادآور شد: این تفکر جاعلانه و خطرناک به قدری وحشتاک و زیانبار بود که حدود سه سال قبل رهبری مجبور شدند به صراحت در مقابل این تفکر که در حال شیوع در جامعه بود موضعگیری کنند.
سید رضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز هم با تأکید بر اینکه باید از هر تریبون و فرصتی استفاده کنیم و منطقمان را به دنیا بگوییم، گفت: سازمان ملل، شورای امنیت، اروپا، مسکو، ترکیه و هر جایی که شد برویم و حرف حسابمان را بزنیم. وی یادآور شد: اگر کربلا مانده است، به خاطر فداکاری در میدان و تبلیغ در خارج از میدان است. امام حسین(ع) تا عصر عاشورا فداکاری کرد و بعد از آن اهل بیت(ع) تبلیغ کردند.
هدف امام مقابله با فساد سیستماتیک بود
حجتالاسلام والمسلمین رسول منتجبنیا هم در سخنرانی خود در کانون توحید گفت: امام حسین (ع) در حکومتی قیام کرد که دم از خلافت رسول الله (ص) میزد. حکومتی که خود را جانشین پیامبر (ص) میدانست و مخالفان خود را به اسم دین و رسول خدا کنار می زد.حاکمان دین را به عنوان ابزار در اختیار خود گرفته بودند و قاضیان و مفتیان هم توجیه گر ظلم حکومت بودند. به گزارش ایسنا، وی افزود: امام حسین (ع) قیام نکرد که فقط با شراب خواری یا ظلم و آدمکشی مقابله کند، هدف امام حسین (ع) این بود که با حکومتی که سیستماتیک فساد میکند مقابله کند.به گفته منتجب نیا هدف امام حسین (ع) تشریح و تبیین دین رسول الله بود. امام با شهادتش پیروز شد، زیرا در زمان قیامش نه مردم آمادگی یاری امام حسین (ع) را داشتند و نه نخبگان به یاری امام آمدند. تنها راه امام این بود که در راه دین حکومتی مقابله کند و با شهادتش پیام خود را به جامعه برساند.
- 14
- 4
سید مهدی سادات رسول
۱۳۹۸/۶/۱۱ - ۰:۳۳
Permalink