جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
کد مقاله: ۹۹۱۱۰۰۰۰۸

هنر مفهومی چیست؟/ عوامل به وجود آمدن هنر مفهومی

هنر مفهومی,تصاویر هنر مفهومی,هنر مفهومی نمایشگاه ها و اجرا هادر هنر مفهومی، فضای هنرمند بر مخاطب احاطه می گردد
هنر مفهومی گونه ای از هنرهای تجسمی است که در آن مفهوم یا ایدهٔ موجود در اثر، بر زیبایی شناسی رایج و مواد بکار رفته برای خلق آن اولویت دارد. در هنر مفهومی ایدهٔ با مفهوم مهم ترین جنبهٔ کار است.

هنر مفهومی

هنر مفهومی شکلی از بیان هنری است که می کوشد تا با نیروی ذهن به اثر، جنبه هنری داده و آنرا تا حدی از قیدوبند فیزیک و ظاهر کار آزاد نماید. در این راه، هنرمند برای عینیت بخشیدن به تفکر و آرمانش از هر آنچه که دوست دارد و یا مناسب با هدف و بیان فکرش است استفاده می کند، این ابزار امکان دارد با هم ناهمخوان باشد مثل شیشه، خاک، چوب، پارچه، میز شکسته، کتاب، بدن انسان، چراغی کهنه و.... هنرمند ابزار مادی را بی ارزش، نابود شدنی، دور از زیبایی شناسی دانسته و تنها برای انتقال مستقیم یک مفهوم یا تصور از آن ها منفعت می جوید.

این مفهوم یا تصور معمولا آگاهی به مکان و یا رویداد یا تصور و برداشتی فنی از علم یا فلسفه است، گاهی هنرمند در پی بیان اعتراضش به واقعه ای با بیانی مختلف است یا بعبارتی هنر مفهومی تمایل دارد تا عکس العملهای شدید و احتمالا حتی شدیدترین واکنشها را در مخاطبانش برانگیزد. پس از اینهمه، درحالیکه برخی از مردم هنر مفهومی را تنها نوع هنری میدانند که مناسب با دنیای امروز است. برخی دیگر هنر مفهومی را زننده، ناخوشایند، فاقد هنرمندی میدانند. 

هنر مفهومی در طبیعت,هنر مفهومی,تعریف هنر مفهومینقاط مشترک در هنر مفهومی و گرافیک محیطی به حدیست که گاهی نمی توان آنها را از هم تمایز داد

تاریخچه هنر مفهومی

برای هنر مفهومی نمی توان تاریخچه مشخصی یافت. بشریت از دیرباز، از هنر تصویر سازی برای انتقال مفاهیم مورد نظرش استفاده میکرده است ولی در خصوص این نوع از هنر مفهمومی که در این نگارش مورد توجه است میتوان گفت که از سال ۱۹۳۰ و هم زمان با ابتدای کار شرکت دیزنی، Concept ها ایجاد شدند. طراحان معمولاً برای طراحی طرح های مفهومی از نرم افزارهایی مانند Corel Painter و Adobe Photoshop  و… استفاده می کنند. البته معمولاً اتود اولیه طرح دستی طراحی می شود. برای این کار هم وجود تبلت های طراحی (Graphic Tablet) کار را راحت کرده است.

شیوه های هنر مفهومی

- چیدمان (Installation):

هنر چیدمان که یکی از شیوه های هنر مفهومی است از ابتدای قرن بیستم شروع و از نتایج آوانگارد در مدرنیسم بود. برای فرار از سنت نقاشی سه پایه ای و گریز از نقاشی روی سطح، آثاری حجیم و بزرگ مناسب با فضا و عملکرد محیط به صورت بداهه با توجه به وضعیت و فضا اجرا می شد. هنرمند این گرایش با اندیشه اولیه خود در محیط اجرایی مورد نظر (به عنوان مثال نمایشگاه) حاضر گشته و بدون اجرای قبلی با توجه به فضا و شرایط حاضر روشی را برای بیان اتخاذ می کند.

آشنایی با هنر مفهومی,تاثیرات هنر مفهومی,هنر مفهومیاکثر آثار هنر مفهومی بر اساس درگیری ذهنی و انتقادی هنرمندان کانسپچوال خلق گشته اند

- مینی مالیسم (Minimalism):

یکی از روشهای هنر مفهومی، مینی مالیسم است. مینی مالیسم، خلاصه گرایی در فرم با تاکید بر محتواست.

- هنر اجرایی (Performance Art):

هنر مستند نمایشی، گاه شخصی، ولی اجرایی که در بردارنده یک اندیشه اولیه پیش بینی شده است و در مکان مورد نظر با توجه به خاصیت مکانی و زمانی اجرا می گردد. مراسماتی چون افتتاحیه ها، اختتامیه ها و اجرای جشنها و ... نکته حائز اهمیت در این گرایش اینست که مثل اینستالیشن، محیط، زمان و شرایط در روش اجرای این سبک از هنر مفهومی دخیل است.

هنر مفهومی,تصاویر هنر مفهومی,آشنایی با هنر مفهومیهنر مفهومی را به هیچ‌وجه نمی‌توان نوعی هنر به حساب آورد

- هنر روایتی (Narrative Art):

هنر روایتگری یکی دیگر از روشهای هنر مفهومی است که به معنای روایتگری در محیط با نشان دادن تأثير یک اتفاق است.

- هنر زمینی (Land Art):

بیان یک مفهوم توسط خلق اثر در فضای باز و طبیعت را هنر زمییی میگویند. تعدادی از هنرمندان آمریکا و اروپا از سال ۱۹۶۸ در فضاهای بزرگ در طبیعت (دریا، مزارع، بیابان و ...) بکار روی آوردند و اثرهای بزرگی در پهنای طبیعت خلق کرده که به مرور زمان، آن اثار را دستخوش نابودی و تجزیه طبیعی میکرد. اجرای آثار میرا نشانگر شور دوجانبه بین انسان و طبیعت بود و نقش هر دو را در عالم هنر به نمایش می گذاشت. اثر هنری که تا پیش از آن با کادر در نقاشی و یا پایه در مجسمه از فضا جدا می شد، در فضای بزرگی مطرح می گردد که جزئی از اثر هنری است نه عنصری جدای از آن.

- هنر و زبان (Art And Language):

هنر و زبان را میتوان یکی از سبک های هنر مفهومی به شمار آورد که به معنای ارائهٔ یک مفهوم با کلمات است.

تاثیرات هنر مفهومی,هنر مفهومی,هنر مفهومی نمایشگاه ها و اجرا هاهنر مفهومی دستاوردی از آوانگاردگرایی در هنر مدرن است

- هنر بدن (Body Art):

با درک قابلیتهای اندام انسان و حالات آن به وسیله هنرمندان این سبک هنر مفهومی، اندام را بیش از هر ابزار دیگری به ایجاد رابطه با مخاطب مناسب دانسته و حرکات اندام و توانایی های بازیگری و گاه ایجاد احساساتی مانند خشونت و رفتارهای نفرت آمیز با جسم انسان را برای بیانیه های انتقاد آمیز خویش از شرایط حاکم در اجتماع و یا درونیات خود بکار گرفته است.

- هنر ویدئو (Video Art):

ارائهٔ یک مفهوم با تصاویر متحرک و صدا از دیگر سبک های هنر مفهومی است.

- هنر اتفاقی (Happening Art):

هنرمندان این گرایش از هنر مفهومی سعی در گرفتن بیان جدیدی از یک اتفاق در مکان و زمانی مشخص یا غیر مشخص دارند. 

- هنر فرایندی (Process Art):

ارائهٔ یک مفهوم با استفاده از مواد ناپایدار و ثبت آن با استفاده از فن عکاسی یکی از سایر گرایشهای هنر مفهومی به شمار میرود.

هنر مفهومی در طبیعت,تعریف هنر مفهومی,هنر مفهومیهنر مفهومی بعنوان صورت هنری که محتوا و مفهوم را در اولویت پردازشی خود قرار داده است

عوامل به وجود آمدن هنر مفهومی

تمامی عوامل زیر را می توان در تغییر موضع هنرمند در برابر جهان تجارت هنر و مصرف هنر خلاصه کرد. از جمله عوامل بوجود آمدن هنر مفهومی به شر زیر است:

جنگ بزرگ جهانی که یکی از عوامل بوجود آمدن هنر مفهومی است، نهایتا توانایی بیکران انسان را در اختراع و ساخت ابزار انهدام و ویرانگری به نحوی ابتکار ناپذیر به اثبات می رساند.

صلحی شکننده و پرتنش که جنگ های منطقه ای و درگیری انقلابی باعث اختلالش می گردند از دیگر عوامل بوجود آمدن هنر مفهومی است.

آگاهی تقریباً ناگهانی از ماهیت اجاره ای بودن موقت جهانی که انسان، خود را مالک آن می پنداشت و عاقبت، فهمی عمیق از نیازهای متقابل انسانها و ناتوانی شان در برآوردن آن هاست.

هنر مفهومی,هنر مفهومی نمایشگاه ها و اجرا ها,هنر مفهومی در طبیعت نقطه مشترک گرافیک محیطی و هنر مفهومی، حضور مستمر مخاطب در اثر است

از طرح های هنر مفهومی کجا استفاده می شود؟

از طرح های هنر مفهومی به عنوان مثال در ساخت یک بازی رایانه ای، طراحان مدل های سه بعدی (Model Designers)، طراحان مراحل بازی (Level Designers)، طراحان صدا و موسیقی (Music& Sound Designers) و… در طراحی تم بازی، رنگ بندی های بازی و حتی داستان بازی از Concept Art استفاده می شود.

مفهوم گرایی و ارتباط با هنر معاصر

حتی مفهوم گرایی در آثار انسان های اولیه نیز قابل بررسی است. همان طور که سرنوشت گرافیک را نقاشان قرن ۱۹ و ۲۰ میلادی رقم زدند، احتمالا بتوان گفت که گرافیک محیطی نتیجه گرایشات چند رسانه ای و مفهومی فعالیت هنرمندان همین دوره هاست. نخستین تابلوهای مغازه ها، سردر فروشگاه ها و تابلوهای راهنمایی که برای اطلاع رسانی محض، بدون خلاقیت و اندیشه هنری ساخته شده اند و تاریخی نامعلوم ولی بسیار دورتر از تاریخ شروع گرایشات هنر مفهومی دارند نشان می دهد که گرافیک محیطی قدمتی بسیار دارد.

در نتیجه اینگونه استنباط می شود که گرافیک محیطی زاده هنر مفهومی نیست ولی هنر مفهومی اثرات متعددی در عصر جدید بر آن داشته است. نقطه مشترک گرافیک محیطی و هنر مفهومی، حضور مستمر مخاطب در اثر است. همان طور که در هنر مفهومی مخاطب به درک میرسد، قصد گرافیک محیطی در فضای حاضر ایجاد سهولت در درک او است.

هنر مفهومی,آشنایی با هنر مفهومی,هنر مفهومیهنر مفهومی تمایل دارد تا عکس العملهای شدید را در مخاطبانش برانگیزد

گردآوری: بخش هنر و سینما سرپوش

  • 18
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش