شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳
۰۹:۵۸ - ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۲۰۳۴۲۷
فرهنگ و رسانه

آقاخانی: شکل تشریفاتی خانه تئاتر را نمی‌پسندم

آقاخانی,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,رسانه
ایوب آقاخانی با اشاره به اینکه شکل تشریفاتی خانه تئاتر را نمی‌پسندد گفت: خانه تئاتر فرصت زیادی داشته تا اثبات کند می‌تواند مهره مهمی در جریان فرآیند تئاتر باشد ولی نبوده است.

این کارگردان و بازیگر که این روزها با نمایش «پرواز به تاریکی» به کارگردانی افشین هاشمی در تئاتر شهر روی صحنه است، درباره انتخابات پیش‌روی خانه تئاتر  در گفت‌وگویی با ایسنا، با اشاره به نامه‌ای که برای تغییر در شیوه انتخابات خانه تئاتر امضا کرده است، بیان کرد: دلیل دفاع من از تقاضایی که برای تغییر در آین‌نامه انتخابات امضا می‌شود، فقط و فقط این است که نمی‌خواهم باور کنم همه چیز به پایان رسیده است، یعنی امید من طبیعی است که برای انسان بودنم است و برهمین اساس کورسوی امیدی برای خودم گذاشته‌ام اما صادقانه‌اش این است که به اتفاق خیلی خاصی نه فقط در خانه تئاتر و نه در هیچ عرصه‌ای به صورت تام و تمام اعتماد ندارم یعنی اصلا به روزهای بهتر اعتقاد ندارم چون حافظه تاریخی‌ام مانع می‌شود. آنچه می‌بینیم گرفتاری‌های جدیدتر و بیشتر است که شرایط ما را عقب‌تر می‌برد.

 

آقاخانی در پاسخ به اینکه برخی براین باورند که حضور جدی اعضای خانه تئاتر می‌تواند دوران تازه‌تری را در این نهاد صنفی ایجاد کند و اگر اینطور باشد می‌توان بهبود به تاثیرگذاری را شاهد بود؟ گفت: آنچه شما اسم آن را امید می‌گذارید، برای من معنایی ندارد اما عقب‌نشینی به معنای انزوا و اعلام نابودی هم نیست. همیشه از جمله افرادی بودم که با وجود آنکه امیدی نداشتم و پس از آنکه از هیات مدیره‌های انجمن‌ها استعفا کردم به موقع حق عضویت خود را پرداخت کردم و در مجمع‌ها نیز حضوری یا نیابتی و وکالتی شرکت کرده‌ام اما اگر کُنه دل مرا بکاهید هیچ امیدی وجود ندارد.

 

او افزود: اعتقاد دارم خانه تئاتر فرصت زیادی داشته تا اثبات کند می‌تواند مهره مهمی در جریان فرآیند تئاتر باشد ولی نبوده است. بخش زیادی از این ضعف و نقصان لزوما به عملکرد بر نمی‌گردد بلکه به زیرساخت‌هایی مربوط می‌شود که مثلا خانه تئاتر را از خانه سینما متمایز می‌کند بنابراین شکل تشریفاتی خانه تئاتر را نمی‌پسندم ولی آرزوی قلبی‌ام این است که اتفاق بهتری بیفتد. در واقع آرزوی قلبی‌ام این است ما به عنوان کسانی که عضو خانه سینما نیستیم و عضو پیوسته خانه تئاتر بوده‌ایم که البته این افتخاری هم برای ما نبوده است، شاهد اتفاقات بهتری باشیم.

 

کارگردان نمایش‌ «هفت عصر هفتم پاییز» ادامه داد: تمام این‌ها را می‌گویم ولی به این معنی نیست که عضو بد خانه تئاتر باشم و فکر کنم قرار است گشایشی ایجاد شود که تاکنون نبوده است. مگر الان چه فضای گسترده فرهنگی نسبت به چهار یا پنج سال قبل داریم که به آن دلخوش باشیم؟ بدیهی است که به این وضع خوش‌بین نیستم ولی روز انتخابات خانه تئاتر هم بدون هیچ اعتقاد و امیدی شرکت می‌کنم تا روزی کسی به من نگوید شما بودید که جبهه را خالی کردید، چون من همیشه بوده‌ام.

 

آقاخانی گفت: اتفاقا این یک عیب است که به همکارانم وارد می‌دانم. در حالی‌که هر بار در جلسات این موضوع را مطرح می‌کردم از طرف رئوس این ماجرا فریادها شنیدم یا رگ‌ها متورم و صورت‌های سرخ شده دیدم، اما آنچه من به عنوان عضو چند انجمن خانه تئاتر برآن تاکید دارم آرزوی گشایش است نه امید به گشایش. وقتی وزیر فرهنگ آمد، گفتیم گشایشی رخ می‌دهد ولی اتفاقی رخ نداد. در حوزه اقتصادی هم اوضاع بدتر شد. وقتی این‌ها را کنار هم بگذاریم، می‌بینیم بوی بستگی می‌آید، پس چرا در خانه تئاتر به دلیل برگزاری یک انتخابات باید خیال خوش داشته باشم؟ با این حال تاکید می‌کنم عرصه را خالی نخواهم کرد.

 

وی خاطرشان کرد:‌همه ما جوان‌ترها و نسل میانه فکر می‌کنند که در آنجا اتفاقی می‌افتد اما مگر در حوزه‌های سیاسی این فکر را نمی‌کردیم؟ نتیجه‌اش این شده که امروز یکسری اتفاقات علنی و ثبت شده از سوی رییس‌جمهور را به سادگی می‌بینیم که زیر پا گذاشته می‌شود و نمونه بارز آن همین فیلتر شدن تلگرام است؛در حالیکه ما این وعده را گرفته بودیم که فضای مجازی و به طور مشخص تلگرام با چنین محدودیتی روبرو نمی‌شود. بنابراین می‌بینیم که در سطح کلان موانعی وجود دارد و چرا در این شرایط من باید به عنوان یک نیروی متعهد و صاحب اندیشه و با حداقل قدرت اجرایی که نزدیک به صفر است فکر کنم می‌توانم گشایشی ایجاد کنم؟ وقتی در این سطح گرفتاری و ضعف و عدم تعهد به وعده‌ها به سر می‌بریم، من به کدام سطح زیرین باید دل خوش باشم؟

 

او گفت: ما در این روزها انسدادنمایی یا میل به انسداد را در شریان‌های حیاتی‌تری می‌بینیم که این انسداد اجازه گشایش در سطوح پایین‌تر را نمی‌دهد و در حوزه فرهنگ هم این مساله به قدر کافی دیده می‌شود.

 

آقاخانی در پایان تاکید کرد:‌ ناامیدی من ریشه منطقی دارد نه در مخالف‌خوانی و ناامیدخوانی، اما آرزوی قلبی‌ام این است که منطق من پوچ باشد تا در حرفه و زندگی خودم به افق تازه‌تری چشم بدوزم که اگر اینطور نباشد این آغاز گرفتاری من و آینده‌ای است که آن را آینده مجهول می‌نامم.

 

 

  • 15
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه

حکایت های اسرار التوحید اسرار التوحید یکی از آثار برجسته ادبیات فارسی است که سرشار از پند و موعضه و داستان های زیبا است. این کتاب به نیمه ی دوم قرن ششم هجری  مربوط می باشد و از لحاظ نثر فارسی و عرفانی بسیار حائز اهمیت است. در این مطلب از سرپوش تعدادی از حکایت های اسرار التوحید آورده شده است.

...[ادامه]
ویژه سرپوش