یکشنبه ۰۷ مرداد ۱۴۰۳
۲۱:۳۲ - ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۶۰۳۴۴۵
علما و مراجع تقلید

آیت الله دکتر احمد بهشتی

فرمان امام علی(ع) به مالک اشتر را مبنای حکومت و سیاست خود قرار دهیم

آیت الله دکتر احمد بهشتی,اخبار مذهبی,خبرهای مذهبی,علما
آیت الله دکتر احمد بهشتی، عضو مجلس خبرگان رهبری و استاد حوزه و دانشگاه معتقد است که نهج‌البلاغه هم در جهان اسلام و حتی در دنیای تشیع غریب است. در حالی‌که این کتاب سرمایه‌ای بسیار بزرگ و ارزش‌مندی است که می‌توانیم برای عقاید، اخلاق، سیاست و اقتصاد اسلامی از این کتاب استفاده‌های بسیار شایانی داشته باشیم.

این عضوهیات علمی دانشگاه تهران تأکید کرد که باید فرمان علی به مالک اشتر را مبنای حکومت خود قرار دهیم، حتی معاویه هم از این فرمایشات به‌عنوان مبنای کار خود و به نفع امیال خودش بهره‌برداری می‌کرده است. وقتی معاویه که با حضرت دشمن بوده از فرمان مالک‌اشتر این‌ گونه استفاده می‌کرده، ما باید بند بند این فرمان را مبنای حکومت و سیاست خودمان قرار دهیم.

 

آیت الله بهشتی به مهجوریت نهج البلاغه در حوزه علمیه اشاره و اظهار کرد: باید بسیار کوشش و توجه کنیم که این کتاب ارزشمند را در همه حوزه‌ها و برای همه طلاب مطرح کنیم. خوشبختانه در حوزه علمیه، بنیاد تخصصی نهج‌البلاغه داریم و در برخی دانشگاه‌ها، رشته‌های تخصصی مربوط به نهج‌البلاغه به وجود آمده و گام‌هایی برداشته شده تا هجران نهج‌البلاغه از بین برود. امیدواریم این گام‌ها سریع‌تر و گشاده‌تر برداشته شود.

 

متن گفت وگوی شفقنا با آیت الله بهشتی را می خوانید:

 

* با توجه به اینکه بخش مهمی از شخصیت و سیره حضرت‌امیر در نهج‌البلاغه متجلی است، چگونه می‌توانیم از نهج‌البلاغه برای معرفی تشیع حقیقی بهره‌مند شویم؟

متاسفانه تشیع آن‌گونه که باید و شاید به دنیا و مخصوصا به دنیای اسلام معرفی نشده است. البته دست‌هایی هم در کار است. اشخاص مغرض و بی‌بندوبار که تلاش می‌کنند به دلیل بعضی سیاست‌های شوم، بین مسلمانان و مذاهب اسلامی فاصله بیندازند و سعی می‌کنند چهره‌ای از تشیع نشان دهند که مسلمان‌هایی که آشنایی زیادی با تشیع واقعی ندارند، از آن زده شوند. این مسئله و مشکل بزرگی در دنیای امروز است. نتیجه آن هم داعش است. آنها به گونه ای پرورش یافته‌اند که بنابر عقیده‌شان اگر کشته شوند به بهشت می‌روند. در این شرایط ما باید تلاش کنیم با توجه به منابع اصیل، تشیع را آن‌گونه که هست به جهان‌اسلام و بلکه به جهان بشریت نشان دهیم. یکی از منابع دست اولی که بسیار تاثیر دارد، کلماتی است که از حضرت امیرالمومنین بجا مانده است.

 

سیدرضی چکیده‌ها و قسمت‌ها و نکته‌های نابش را در کتاب نهج‌البلاغه گردآوری کرده است. نهج‌البلاغه، هم عقاید اسلامی را آن‌طور که باید و شاید تقریر کرده است، هم واقعیت اخلاق اسلامی و هم سیاست اسلامی را. بنابراین اگر بخواهیم با عقاید ناب اسلامی که شیعه به دنبال آن است و با اخلاق ناب اسلامی که تشیع بدان گرایش دارد و با سیاست ناب اسلامی آشنا شویم، راهش این است که با نهج‌الباغه بیشتر آشنا شویم و آن را از غربت دربیاوریم. متاسفانه نهج‌البلاغه هم در جهان اسلام و حتی در دنیای تشیع غریب است. در حالی‌که این کتاب سرمایه‌ای بسیار بزرگ و ارزش‌مندی است که ما می‌توانیم برای عقاید، اخلاق، سیاست و اقتصاد اسلامی از این کتاب استفاده‌های بسیار شایانی داشته باشیم.

 

* آموزه‌های نهج‌البلاغه برای تعالی انسان و برای خروج انسان امروز از سرگشتگی چیست؟

نهج‌البلاغه گنج سرشاری و پر از آموزه‌های عالی انسانی است. چندسال پیش جلسه‌ای در مورد گفتگوی‌ ادیان در مسکو با کشیش‌های ارتودوکس داشتیم. من آنجا گفتم امام اول ما شیعیان فرمایشی دارد که هم به درد ما مسلمانان و شیعیان می‌خورد و هم به درد شما غیرمسلمین، سپس این فرمایش حضرت را برای آنها خواندم که «اَلنّاسُ ثَلاثَهٌ: فَعالِمٌ رَبّانی وَ مُتَعَلِّمٌ عَلی سَبیلِ نَجاهٍ وَ هَمَجٌ رَعاعٌ اَتْباعُ کُلِّ ناعِقٍ یَمیلونَ مَعَ کُلِّ ریحٍ لَمْ یَسْتَضیئوا بِنورِ الْعِلْمِ وَ لَمْ یَلْجَؤُوا اِلی رُکْنٍ وَثیقٍ؛ مردم سه گروهند: دانشمند خداشناس، دانش‌جوی در راه رستگاری و فرومایگانی بی‌اراده و سرگردان که هر دعوتی را اجابت می‌کنند و به هر طرف که باد بیاید به همان طرف می‌روند، از نور دانش روشنایی نمی‌گیرند و به پایگاه محکمی پناه نمی‌برند» در آخر گفتم که امیدوارم هم ما و هم شما یا از گروه اول یا از گروه دوم باشیم، اما از گروه سوم نباشیم. گفتم که شما به‌هرحال مبلغ دین هستید ولی این فرمایش، فرمایشی است که به ‌درد همه ما می‌خورد. اشخاص دیگری هم صحبت‌هایی کردند تا نوبت به کشیش بزرگشان رسید. به صحبت های دیگران توجه نکرد به این سخن بنده توجه کرد و از فرمایش حضرت‌ امیر خوشش آمده بود.

 

در ادامه برای آنها خاطره‌ای هم از خاطرات علامه ‌جعفری خواندم. ایشان به آلمان رفته بودند و در دانشگاه با اساتید آنجا گفت‌وگویی درباره ارزش انسان داشته‌اند. در آن جلسه هرکسی چیزی می‌گفت؛ علام فرموده بودند: «ارزش انسان، به کارخوبی است که انجام می‌دهد.» این سخن را از فرمایش حضرت‌ امیر الهام گرفته بود. اساتید از این سخن استقبال کردند. بعد علامه به آن‌ها می گوید که این سخن از حضرت علی است لذا ارزش‌های والای انسانی در نهج‌البلاغه موج می‌زند و این ما هستیم که باید بتوانیم این ارزش‌ها را به دنیا عرضه ‌کنیم.

 

* برخی علما بر این باورند که نهج‌البلاغه‌ در حال حاضر در حوزه‌های‌علمیه مهجور است. دلیل این مهجوریت از نظر شما چیست؟

بله درست است. ما باید بسیار کوشش و توجه کنیم که این کتاب ارزشمند را در همه حوزه‌ها و برای همه طلاب مطرح کنیم. خوشبختانه در حوزه علمیه، بنیاد تخصصی نهج‌البلاغه هم داریم؛ در برخی دانشگاه‌ها، رشته‌های تخصصی مربوط به نهج‌البلاغه بوجود آمده و گام‌هایی برداشته شده تا هجران نهج‌البلاغه از بین برود. امیدواریم این گام‌ها سریع‌تر و گشاده‌تر برداشته شود. بنده هم به سهم خودم سعی کردم خدمتی برای این کتاب انجام بدهم. از چند سال پیش به فکر افتادم که اندیشه های سیاسی-تربیتی علوی را در نامه‌های نهج‌البلاغه مطرح کنم. این کار به لطف خدا انجام شد و در هشت جلد به چاپ رسید و چاپ های متعددی هم خورده است. بعد از نامه‌ها نیز سراغ کلمات‌ قصار رفته‌ام و در پنج جلد آن را کار کرده‌ام که دوجلد آن فعلا چاپ شده است و تصمیم دارم باقی عمرم را هم صرف کار بر روی خطبه‌های نهج‌البلاغه کنم. حکمت اینکه من از نامه‌ها شروع کرده‌ام این است که دیده‌ام برخی از محققین مانند علامه جعفری، از ابتدای نهج‌البلاغه شروع کرده‌اند ولی عمرشان وفا نکرده که به پایان برسانند. من هم از همین مطلب ترسیدم که نکند نتوانم به آخر برسانم؛ لذا از نامه ها شروع کردم و بعد هم کلمات قصار را کار کردم. آینده هم قصد دارم روی خطبه‌ها کار کنم. عنوان آن هم اندیشه‌های سیاسی-تربیتی علوی است. تصمیم دارم مسئله سیاست و تربیت را بیشتر در نهج‌البلاغه مورد توجه قرار دهم.

 

* تا چه اندازه نهج‌البلاغه را در سیاست های حکومتی و اجتماعی خودمان به کار بسته‌ایم؟

انقلاب‌اسلامی که نتیجه آن جمهوری‌ اسلامی شده، تلاش می کند تا معارف دست اول دین اسلام را در کشور اداره کند. به‌خصوص که در راس نظام جمهوری‌اسلامی همیشه باید یک ولی فقیه آگاه از لحاظ سیاسی علمی و مدیریتی باشد. رمز ماندگاری جمهوری‌اسلامی نیز همین است. ما انقلاب ‌مشروطه هم داشتیم، اما به جایی نرسید. ولی این انقلاب آمده و پیش‌بینی کرده که در راس نظام، ولی فقیه باشد؛ هم‌چنان که در کنار مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان است که باید قوانین آن ‌را بررسی کند از لحاظ فقهی و قانون اساسی با اسلام مطابقت داشته باشد. اینها گام‌هایی است که در راه تحقق بخشیدن به آرمان‌های نهج‌البلاغه برداشته می‌شود اما ایده‌آل نیست. باید بیشتر تلاش کرد تا به جانب ایده‌آل شدن پیش برود.

 

* با توجه به اینکه حضرت امیر حدود پنج سال حکومت را در اختیار داشتند و مشکلاتی اعم از مشکلات سیاسی-اجتماعی و حکومتی در این دوره نیز وجود داشت، حضرت چطور برای حل این مشکلات اقدام می‌کردند؟

یکی از محسّنات نهج‌البلاغه این است که شخصیتی که مطالبی را به صورت خطبه یا نامه یا کلمات قصار بیان کرده، خودش با مسائل حکومتی و سیاسی درگیر بوده و این خیلی مهم است که شخصیتی با این مسائل درگیر باشد و در این زمینه برای مشکلات راه حل‌هایی پیدا کند. چیزی که در مشی سیاسی امیرالمومنین خیلی مهم هست، سعه‌صدر ایشان است. حضرت در برابر امواج مخالف و اشخاص و جریان‌های مخالف که دانسته‌ و ندانسته در برابر حکومت حق او می‌ایستادند، با کمال آرامش و سعه‌صدر برخورد می‌کرد و سعی داشت که مشکلات را با آرامش حل کند. این درس بزرگی است برای هر حکومتی که بخواهد خط مشی امیرالمومنین را ادامه دهد. ما می‌بینیم افرادی مانند شریح قاضی در حکومت ایشان سمتی دارند ولی حضرت، ایشان را کنار نمی‌گذارد برای اینکه جامعه را حفظ کند و جلوی تنش در جامعه گرفته شود؛ یا زیادبن‌ابیه، در خلافت امیرالمومنین پست داشته است گرچه بعدا معاویه او را جذب کرد. حضرت سعی می‌کرد نیروها را جذب کند و دفع نکند؛ هرکسی را در جایگاه خودش و تحت نظارت خودش قرار می‌داد. در عین حال کسانی هم بودند که سعی می‌کردند نیروها را دفع کنند و تنش درست کنند و جامعه را به چند فرقه تقسیم کنند ولی از آنجایی‌که حضرت خودش از نزدیک درگیر این مسائل بوده‌اند، فرمایشاتشان خیلی می‌تواند برای امروز ما مفید باشد.

 

* در زندگی اجتماعی و سیاسی خود و حکومت خودمان چطور می‌توانیم از مشی حضرت امیر الگو بگیریم و از سیره ایشان، برای اصلاح مشکلاتمان بهره بگیریم؟

یکی از مواردی که بسیار به ما کمک می‌کند، فرمان حضرت به مالک‌اشتر است. بنده این فرمان را در یک جلد مستقلا شرح داده‌ام؛ یا وصیتی که حضرت، به امام مجتبی دارد و جنبه‌های تربیتی آن خیلی گویا است که البته آن‌را هم من در یک جلد شرح داده‌ام. این‌ها را باید به‌عنوان مبنای حکومت استفاده کنیم. جالب است که حتی معاویه هم از فرمان حضرت امیر به مالک‌اشتر استفاده می‌کرده است. اطرافیانش به او می‌گفتند تو که با علی(ع) مخالفی، چرا این کار را می‌کنی؟ او در جواب می‌گفت: این مطالب برای من که می‌خواهم جامعه را اداره ‌کنم، مفید است؛ دلیلی هم ندارد که بگویم این مطالب از علی(ع) است؛ می‌گویم از ابوبکر است. لذا حتی معاویه هم از این فرمایشات به‌عنوان مبنای کارش، و به نفع امیال خودش بهره‌برداری می‌کرده است. وقتی معاویه که با حضرت دشمن بوده از فرمان مالک‌اشتر این‌ گونه استفاده می‌کرده، ما باید بند بند این فرمان را مبنای حکومت و سیاست خودمان قرار دهیم.

 

* یکی از مسائلی که در زمان حاضر خیلی بروز و ظهور دارد، حقوق‌ شهروندی است. حضرت ‌امیر هم که پنج سال حکومت دستشان بوده، با این مسئله مواجه بوده‌اند. حقوق ‌شهروندی در آن زمان چطور بوده و الان چطور است و ما با تمسک به سیره ایشان چطور می توانیم این حقوق را مراعات کنیم؟

حضرت در دوران حکومتشان، با تمام افراد و طبقات مردم رفتار می‌کرده‌اند. روزی حضرت شخصی را در کوچه دید که گدایی می‌کرد. پرسیدند این فرد چرا و چطور شده که گرفتار شده است؟ جواب دادند که او مسلمان نیست و اهل کتاب است و تاوقتی می توانست کار کند زندگی اش تامین بود حالا که از کار افتاده شده گدایی می‌کند. حضرت امیر فرمود شما چه مردمانی هستید؟! او تا وقتی می توانست کار کند، از او کار کشیدید و حال که از کار افتاده شده باید وضعیتش اینطور باشد؟ حضرت فورا دستور داد از بیت المال برایش حقوقی تعیین کنند. این رفتار امیرالمومنین نشان می‌دهد که حتی ما با غیر مسلمان‌ها چطور باید رفتار کنیم. در حکومت و جمهوری اسلامی حتی غیرشیعیان هم حقوق شهروندی دارند چه برسد به غیرمسلمان‌ها. لذا حقوق مردان، زنان، کودکان و اقشار مختلف مردم باید مراعات شود. اگر به امیرالمومنین فرصت می‌دادند، کارهای فرهنگی بزرگی انجام می‌داد. حضرت جمله‌ای دارد که وقتی آن را می خوانم، اشکم جاری می شود. «اگر این قدم های من بر این لغزش گاه‌هایی که وجود دارد استوار می‌شد، بسیاری از چیزها را تغییر می دادم» این جمله نشان می‌دهد که امیرالمومنین به‌خاطر گرفتاری‌های جنگی، متاسفانه بسیاری از آرمان‌های خودش را نتوانسته پیاده کند گرچه این آرمان‌ها و ایده‌ها در بیانات حضرت، برای اهل تحقیق و عمل، متبلور است. در جمهوری اسلامی حال که پاهایمان روی لغزش‌گاه‌ها محکم شده، باید از فرصت استفاده کنیم و ایده‌های امیرالمومنین را یک به یک پیدا و در جامعه پیاده و به آنها عمل کنیم.

 

 

 

 

 

  • 15
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
ویژه سرپوش