حرز امام علی ( ع)
راه ها و دعاهای بسیاری منتسب به ائمه در دین اسلام وجود دارد که گره گشایی و رفع سحر و جادو به واسطه آن انجام می شود. دعای حرز امیرالمومنین، از دعاهای معروفی است که بر اساس مستندات موجود، توسط خود حضرت علی با گلاب و زعفران بر روی کاغذی نوشته شده بود که آن را بر بازوی راستشان به منظور رفع و دور شدن سحر و جادو و جادوگران می بستند.
دعای حرز امیرالمومنین و خواص آن
هر دعایی از سوی ائمه ازجمله دعای حرز امام علی ، صرفا برای نزول برکت به زندگی و دفع آفات و شر از زندگی مومنان می باشد. اهمیت دعای حرز امیرالمومنین در کتاب مکارم الاخلاق برای دور کردن شیاطین و رفع جنون و صرع و بلایای دیگر می باشد.
سند حرز امیرالمومنین
کتاب" مهج الدعوات" نوشته ی سید بن طاووس به عنوان برجسته ترین سندی محسوب میشود که حرز امیر المومنین را ارائه داده است. مهج الدعوات درخصوص حرزها و دعاهاییست که از پیامبر گرامی اسلام، اهل بیت ایشان و برخی دیگر از علمای اسلام نقل شده است و توسط عموم علمای برجسته اسلام، تائید شده است.
آداب استفاده حرز امیرالمومنین
عمل کردن به آداب و شرایط حرز امیرالمومنین( علیه السلام )، لازم و ضروری است. نویسنده های دعای حرز حضرت امیرالمومنین( ع) اینگونه عمل می کنند:این حرز را با گلاب و زعفران بر روی کاغذ ساخت مسلمان و قلم طبیعی( شاخه خشک شده درخت انجیر) می نویسند، همچنین آداب دیگری به شرح زیر برای این حرز، متصور است:
>> حرز امام علی ( ع) را با گلاب و زعفران بر روی کاغذ ساخت مسلمان یا پوست آهو می نویسند.
>> در موقع نگارش حرز امام علی ( ع) باید با وضو و رو به قبله باشید.
>> حرز امام علی ( ع) را به هر طریق ممکن بر بازوی راست خود ببندید.
>> نسبت به تاثیرات حرز امام علی ( ع)، اعتقاد داشته باشید.
>> برای همسو شدن با صاحب حرز و تأثير بیشتر تقوای الهی را رعایت کنید.
>> نسبت به پرداخت زکات حرز امام علی ( ع) اقدام کنید( مطابق با باور دینی، هر حرزی زکات مخصوصی به درگاه خداوند دارد که باید به نیازمندی پرداخت شود.)
>> در دستشویی می توانید حرز امام علی ( ع) را به همراهتان ببرید( به شرط عدم قصد بی احترامی )
سحر و جادو از منظر اسلام
سحر و جادو بر طبق آیات قرآنی، انکارناپذیر است و درخصوص آن و معرفی برخی از افراد، آیاتی نازل شده است. معنای کلمه ی سحر و جادو، نیرنگ و شعبده تردستی است که دارای عاملی نامرئی و مرموز می باشد. سحرو جادو در اصطلاح شرعی به هر عمل و کاری اطلاق میشود که علتش مخفی و بر خلاف حقیقت است و درواقع یک نوع خیال پردازی از آن میباشد.
متن حرز امیرالمومنین علیه السلام
در ادامه متن حرز امیرالمومنین علیه السلام عبارتست از:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ أی كنوش أی كنوش أرشش عطینطینطح یا میططرون فریالسنون ما وماسا ماسوما یا طیطشالوش خیطوش مشفقیش مشاصعوش أوطیعینوش لیطیفتكش هذا هذا وَ ما كُنْتَ بِجانِبِ الْغَرْبِیِّ إِذْ قَضَیْنا إِلى مُوسَى الْأَمْرَ وَ ما كُنْتَ مِنَ الشَّاهِدِینَ اخْرُجْ بِقُدْرَةِ اللَّهِ مِنْهَا أَیُّهَا اللَّعِینُ بِعِزَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اخْرُجْ مِنْهَا وَ إِلَّا كُنْتَ مِنَ الْمَسْجُونِینَ اخْرُجْ مِنْهَا فَما یَكُونُ لَكَ أَنْ تَتَكَبَّرَ فِیها فَاخْرُجْ إِنَّكَ مِنَ الصَّاغِرِینَ اخْرُجْ مَذْؤُماً مَدْحُوراً مَلْعُوناً كَما لَعَنَّا أَصْحابَ السَّبْتِ وَ كانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا اخْرُجْ یَا ذَوِی الْمَخْزُونِ اخْرُجْ یَا سورا سور بِالاسْمِ الْمَخْزُونِ یَا میططرون طرعون مراعون تَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِینَ یَاهِیّاً شَرَاهِیَّا حَیّاً قَیُّوماً بِالاسْمِ الْمَكْتُوبِ عَلَى جَبْهَةِ إِسْرَافِیلَ اطْرُدْ عَنْ صَاحِبِ هَذَا الْكِتَابِ كُلَّ جِنِّیٍّ وَ جِنِّیَّةٍ وَ شَیْطَانٍ وَ شَیْطَانَةٍ وَ تَابِعٍ وَ تَابِعَةٍ وَ سَاحِرٍ وَ سَاحِرَةٍ وَ غُولٍ وَ غُولَةٍ وَ كُلِّ مُتَعَبِّثٍ وَ عَابِثٍ یَعْبَثُ بِابْنِ آدَمَ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبِینَ وَ عِتْرَتِهِ الطَّاهِرِینَ.
به نام خداوند رحمان و رحیم؛ ای کنوش ای کنوش ارشش عطنیطنیطح میططرون فریالسنون ما و ما ساما سویا طیطشالوش خیطوش مشفقیش مشاصعوش او طیعینوش لیطفیتکش هذا هذا، و چون امر را به موسی واگذاشتیم، تو در جانب غربیِ طور حضور نداشتی و از گواهان نبودی. ای ملعون به قدرت خداوند عالمیان از این جان خارج شو، خارج شو از آن وگرنه از زندانیان می شوی؛ خارج شو. تو را نرسد که در آن تکبّر نمایی. پس بیرون شو که تو از خوارشدگانی؛ با حقارت و دوری و ملعونی خارج شو، همان گونه که اصحاب سبت را لعن کردیم و امر خداوند شدنی است. ای ذوی المحزون خارج شو، ای سوراسور به اسم مخزون خارج شو، ای میططرون طرحون مراعون. فرخنده خدایی است که پروردگار عالمیان است. یَا هیّاً شَرَاهیّاً حیّاً قَیُّوماً به اسم نوشته شده بر پیشانی اسرافیل دور کن از صاحب این نوشته هر جن و جنیه و شیطان و شیطانه و تابع و تابعه و ساحر و ساحره و و غول و غوله را و هر به بازی گیرنده و بازی کننده ای که فرزندان آدم را به بازی می گیرد و هیچ قدرتی و توانی نیست مگر به دست خداوند بزرگ و بلند مرتبه و درود خداوند بر محمد و آل مطهر و مبارک او.
گردآوری: بخش مذهبی سرپوش
- 15
- 2