دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
کد مقاله: ۱۴۰۱۰۲۰۰۴۰

روی چه چیزهایی میتوان سجده کرد؟

روی چه چیزهایی میتوان سجده کرد,سجده بر چه چیزهایی صحیح است,سجده بر مهرسجده باید بر زمین و چیزهای غیر خوراکی که از زمین می روید، انجام گیرد
نمازگزار باید پس از رکوع، در هر رکعت از نمازهاى واجب و مستحب، دو سجده به جا آورد؛ سجده بر زمین، برتر از گیاه است تا جاییکه تربت کربلا از با فضلیت ترین زمینها به شمار می رود. در این مطلب نظر مراجع را درباره اینکه روی چه چیزهایی میتوان سجده کرد را جمع آوری کرده ایم با سرپوش همراه باشید.

روی چه چیزهایی میتوان سجده کرد؟

وقتی که شخص بر زمین بیفتد و همه ی اشیا و افراد را از جلوی دیدگانش دور کند؛ درواقع سجده کرده است. حقیقت سجده در باطن، حاصل نمی شود مگر این که از لحاظ روح و قلب خود را آماده کند و به مقام عبودیت در مقابل خداوند رو آورد، و در نهایت مقامی که برای انسان، برترین مقام کمالی محسوب میشود ، مقام« فناء» می باشد.

۱. احکام سجده کردن بر زمین و چیزهای غیر خوراکی روییده از زمین

سجده کردن بر زمین و چیزهای غیر خوراکی روییده از زمین، مانند چوب و برگ درخت، صحیح است درحالیکه سجده کردن بر چیزهای دیگری همچون خوراکی و پوشاکی صحیح نیست و نیز اگر شخصی بر چیزهای معدنی مانند طلا و نقره و عقیق و فیروزه سجده کند؛ باطل است درحالیکه می تواند بر سنگهای معدنی مانند سنگ مرمر و سنگهای سیاه سجده کند.

>  آیت الله گلپایگانی، صافی:

بنابر نظر صافی گلپایگانی، شخص نباید بر سنگهای معدنی مانند عقیق، سجده کند.

> آیت الله اراکی:

سجده کردن بر سنگهای معدنی براساس فتوای اراکی، بلامانع است. از این نوع سنگها می توان به سنگ مرمر و سنگهای سیاه اشاره کرد.

> آیت الله خوئی:

سجده کردن بر زمین و چیزهای غیر خوراکی و پوشاک روییده شده از زمین مانند چوب و برگ درخت، صحیح است درغیر این صورت، سجده بر چیزهای خوراکی و پوشاکی مانند گندم و جو و پنبه و بر چیزهایی مانند طلا و نقره و قیر، باطل است.

> آیت الله سیستانی:

در بعضی از مواقع که نمیتوان بر برخی از چیزها سجده کرد؛ سجده کردن بر قیر و زفت که نوع پستی از قیر محسوب میشود؛ صحیح است.

> آیت الله مکارم:

شخص می تواند بر زمین یا چیزهای روییده از زمین مانند چوب و برگ درختان و همچنین بر سنگهای معدنی مانند سنگ مرمر و سنگهای سفید و سیاه و حتّی عقیق، سجده کند ولی نباید بر چیزهای خوراکی و پوشاک و فلزّاتی مانند طلا و نقره سجده کند.

> آیت الله زنجانی:

طبق فتوای زنجانی، سجده کردن بر زمین یا روییدنی هایی غیر خوراکی و غیر پوشاکی مانند چوب و برگ درخت، صحیح است در حالی که سجده کردن بر روییدنی های خوراکی یا پوشاکی( گندم، جو، پنبه) و چیزهای غیر روییدنی مانند طلا و نقره و قیر و زفت، باطل است.

> آیت الله بهجت:

سجده کردن بر برخی از موارد، صحیح است که از آن ها می توان به زمین و چیزهای غیر خوراکی و پوشاک روییده شده از زمین اشاره کرد؛ در غیر این صورت سجده بر چیزهای پوشاکی و خوراکی نظیر چیزهای خام یا پخته که عادتاً خورده می شود؛ باطل است. پس نمیتوان بر گندم و جو و نخاله آن ها سجده کرد ولی می توان بر خربزه، پوست برنج، هندوانه و انار حتّی در حال اتّصال، سجده کرد؛ همچنین سجده بر گیاهان دارویی مختص مریض، بلامانع است درحالیکه سجده کردن بر تنباکو و چیزهای غیر خوراکی، بلامانع است؛ همچنین سجده کردن بر برخی از چیزها صحیح است که از آن ها می توان به برگ درختان و چوبها و چیزهای از جنس چوب، حصیر، بادبزن و امثال آن اشاره کرد. شخص نباید بر چیزهای معدنی سجده کند که از آن ها می توان طلا و نقره و عقیق و فیروزه و مرمر اصیل را نام برد امّا می تواند بر سنگهای معدنی سجده کند. سنگ های معدنی نظیر سنگ مرمر معمولی و سنگهای معمولی و سنگهای سیاه بنا بر اظهر می باشد.

۲. سجده کردن بر برگ درخت مو

سجده کردن بر برگ درخت مو تازه، بنابر احتیاط واجب، صحیح نیست.

>> آیت اللّه بهجتۀ:

در رساله آیت اللّه بهجتۀ، درخصوص چنین مسأله ای ذکر نشده است.

>> آیت الله گلپایگانی، صافی، زنجانی:

سجده کردن بر برگ درخت مو، بنابر احتیاط واجب، جایز نیست.

>> آیت الله مکارم شیرازی:

شخص نباید بر برگ مو بنابر احتیاط واجب، سجده کند به این خاطر كه بعضی از افراد، آنرا در غذا مصرف می كنند.

>> آیت الله اراکی:

درصورت خشک شدن برگ درخت مو می توان بر آن سجده کرد.

>> آیت الله خوئی، تبریزی:

طبق فتوای تبریزی تازمانی که برگ درخت مو خشک نشده، سجده کردن بر آن جایز نیست.

>> آیت الله سیستانی:

فتوای سیستانی اینست که سجده کردن بر برگ درخت انگور تا زمانی که قابل خوردن است؛ جایز نیست و در غیر اینصورت بلامانع است.

سجده بر چه چیزهایی صحیح است,سجده روی مواد خوراکی,احکام سجده برای شخص نمازگزاراحتیاط واجب آن است که اگر برگ درخت مو، تازه باشد سجده نکنند

۳. سجده بر گلهای غیرخوراکی

بر گلهای غیرخوراکی می توان سجده کرد ولی سجده بر دواهای خوراکی روییده از زمین، مانند گل بنفشه و گل گاوزبان باطل است.

- آیت اللّه بهجت:

در رساله آیت اللّه بهجت به این مسئله، اشاره ای نشده است.

- آیت الله زنجانی:

سجده بر گلهای غیر خوراکی برطبق فتوای زنجانی، صحیح است هر چند به قصد مداوا مانند گل بنفشه خورده شوند.

- آیت الله خوئی، تبریزی:

دیدگاه تبریزی اینست که می توان بر دواهای خوراکی روییده از زمین نظیر گل بنفشه و گل گاوزبان سجده کرد.

- آیت الله سیستانی:

شخص می تواند بر دواهای خوراکی جوشاندنی که آبش را می نوشند؛ سجده کند.

- آیت الله مکارم شیرازی:

بنا بر احتیاط، سجده بر دواهای خوراکی روییده از زمین باطل است.

۴. سجده بر میوه نارس

سجده بر میوه نارس و گیاهی كه در برخی از شهرها خوردن آن، معمول و در شهرهای دیگر، معمول نیست؛ جایز نیست.

* آیت‌الله سبحانی:

در رساله آیت‌الله سبحانی، درخصوص این مسأله، چیزی نیامده است.

* آیت الله بهجت:

بنابراحتیاط در شهرهایی كه گیاه را نمی خورند، نباید سجده کرد و همچنین سجده بر میوه نارس، باطل است.

* آیت الله سیستانی:

در صورت خوردنی بودن میوه نارس در بعضی از شهرها، نباید بر آن سجده کرد.

* آیت الله گلپایگانی، صافی:

از نظر صافی گلپایگانی، درصورتی که سجده کردن بر میوه نارس، مأكول نباشد؛ اشتباه است.

* آیت الله سیستانی:

بنابراحتیاط، سجده بر میوه نارس و گیاه خوردنی باطل است.

* آیت الله فاضل، نوری:

سجده بر میوه نارس و گیاه خوردنی، جایز نیست درحالیکه بر توتون، جایز است.

* آیت الله زنجانی:

طبق نظر زنجانی بر میوه نارس، نباید سجده کرد و همچنین سجده بر گیاهی كه در بعضی از مناطق، خوردنش معمول است ولی در منطقه های دیگر، معمول نیست؛ جایز نیست.

۵. سجده بر سنگ آهك و سنگ گچ

بر سنگهایی همچون سنگ آهك، سنگ گچ و همچنین گچ و آهك پخته و آجر و كوزه گلی و مانند آن می توان سجده کرد.

> آیت‌الله سبحانی:

در رساله آیت‌الله سبحانی، درمورد سجده بر سنگ آهک و گچ، چیزی ذکر نشده است.

> آیت الله مكارم:

طبق نظر مکارم هرچند پیش از پخته شدن باشد یا پس از آن صحیح است؛ بنابراین سجده بر آجر و سفال و سیمان جایز میباشد.

> آیت الله بهجت:

سجده کردن بر گچ و آهک پخته و آجر و کوزه گلی و مانند آن ، طبق فتوای بهجت صحیح است.

> آیت الله گلپایگانی، اراكی:

سجده کردن به گچ و آهك پخته وآجر و كوزه گلی( گلپایگانی:و مانند آن ) جایز نیست.

> آیت الله خوئی، تبریزی، وحید:

سجده کردن به گچ و آهك پخته و اجر و كوزه گلی و ... بنابر احتیاط مستحب، جایز نیست.

> آیت الله صافی:

براساس گفته ی صافی، سجده کردن بر گچ و آهك پخته و آجر و كوزه گلی و ... قابل تفکر است.

> آیت الله سیستانی:

دیدگاه سیستانی اینست که می توان بر گچ و اهك پخته و آجر و كوزه گلی، سجده کرد.

> آیت الله زنجانی:

فتوای زنجانی اینست که بر انواع سنگ های معدنی نظیر سنگ مرمر و سنگ آهک و سنگ گچ می توان سجده کرد و همچنین سجده کردن بر گچ و آهک پخته و آجر و کوزه گلی بنابر احتیاط، جایز نیست.

> آیت الله مظاهری:

نظر مظاهری درخصوص سجده اینست که می توان بر گچ، آهک و آجر، سیمان، موزاییک و ظروف سفالی، سجده کرد.

روی چه چیزهایی میتوان سجده کرد,سجده بر سنگ آهک,سجده بر میوه نارسطبق نظر برخی علما سجده بر سنگ آهك و سنگ گچ صحيح است

گردآوری: بخش مذهبی سرپوش

  • 9
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
ویژه سرپوش