چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
۲۰:۳۲ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۲۰۴۷۴۶
حوزه

حمید پارسانیا:

هیچ نسبتی بین فقه و دانش اجتماعی مدرن وجود ندارد

اخبار مذهبی,خبرهای مذهبی,حوزه علمیه,حمید پارسانیا
عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: عدم تبیین رابطه فقه و علوم اجتماعی، برای حوزه و دانشگاه و نظام علمی و جهان اسلام آسیب هایی را بر جا خواهد گذاشت.

به گزارش مهر، نشست علمی با موضوع «جایگاه فقه در علم اجتماعی مسلمین» با سخنرانی حجت الاسلام حمید پارسانیا و به همت انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه، در ساختمان انجمن ­های علمی حوزه برگزار شد.

حجت الاسلام حمید پارسانیا در ابتدای این نشست به پیشینه تاریخی این بحث پرداخت و گفت: رابطه فقه و علوم اجتماعی مسلمین بیش از یک دهه است که در نوشته ­ها و نشست­ های مختلف مورد گفتگو قرار گرفته است و امروز وقت آن رسیده که حوزه، دانش فقه را که برای حوزه هویت بخش است، در ارتباط با سایر علوم باز­بینی و باز­اندیشی کند. در تقسیم کاری که بین حوزه و دانشگاه باید باشد رابطه فقه و علوم اجتماعی مشخص نیست و قبل از همه بر حوزویان لازم است که این رابطه را تبیین کنند و عدم تبیین این رابطه برای حوزه و دانشگاه و نظام علمی ما و جهان اسلام آسیب ­هایی را بر جای خواهد گذاشت.

 استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در تبیین نسبت فقه و علوم اجتماعی گفت: سه رویکرد مدرن، پسا مدرن و جهان اسلامی در علوم اجتماعی وجود دارد که باید نسبت فقه با علوم اجتماعی با هر سه رویکرد، مورد بررسی قرار گیرد.

در رویکرد مدرن و کلاسیک به علوم اجتماعی، نسبت فقه با علوم اجتماعی نسبتی بیرونی است. به عبارت دیگر علوم اجتماعی با فقه هیچ نسبتی ندارد، البته جامعه ­شناسی می­ تواند سوژه باشد و فقه می ­تواند ابژه باشد، ولی اینکه عالمان علوم اجتماعی مدرن، دانش فقه را یک علم به حساب بیاورند اینگونه نیست! اساسا در این رویکرد دانش ­های ارزشی علم به حساب نمی ­آیند و در تفسیر پوزیتویستی از علوم اجتماعی هیچ علمی حق ارائه گزارش­ های تجویزی و ارزشی را ندارد و حال اینکه  قلمرو فقه داوری ارزشی است و فقه یک دانش تجویزی است.

وی اظهار داشت: بنا­بر رویکرد مدرن به علوم اجتماعی موضوع فقه علمی نیست چرا که بین دانش و ارزش مرزهای جدی وجود دارد. اساسا مبانی جامعه ­شناسی مدرن منجر به این جدایی دانش و ارزش می­شود. حس­ گرایی و تجربه­ گرایی الزامات ومحدودیت ­هایی را برای معرفت ­های علمی ایجاد می­ کند که عمده ­ترین آنها جدایی دانش از ارزش است. این الزامات و محدودیت­ ها نتیجه تسلط جریان­ها ی فلسفی حس­گرا و تجربه­ گرا در نیمه دوم قرن نوزده و نیمه اول قرن بیست است.

این استاد علوم اجتماعی در نسبت فقه و علوم اجتماعی با رویکرد پسا مدرن گفت: رویکرد­های پسا­مدرن مرزهای تعریف علم را در هم شکست و معنای روشنگری را فروریخت و جریان­ های حاشیه ­ای جامعه علمی آن زمان این فرصت را پیدا کردند که به متن گفتگوهای جامعه علمی راه یابند و آثار و نظریات آنها وارد کلاس­ های درسی شد. در رویکرد پسا­مدرن به علوم اجتماعی، معرفت علمی یک معرفت کاملا مستقل از معرفت ­های ارزشی و متافیزیکی نیست، پس با این توصیف از علوم اجتماعی می­ توانیم نسبت علوم اجتماعی با فقه را یک نسبت درونی بدانیم چراکه در این رویکرد ارزش­ها در هویت معرفت علمی دخیل هستند و هر نظام ارزشی پیش فرض­ها یا پارادایم ­هایی دارد و سازه­های علمی متاثر از سازه ­های معرفتی و تجویزی است. البته با تمام این توصیفات حتی در رویکرد پسامدرن به علوم اجتماعی فقه هم چنان یک علم تلقی نمی ­شود و گزاره ­های آن علمی نخواهد بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در اشتراک دو رویکرد مدرن و پسا­مدرن به علوم اجتماعی گفت: دو رویکرد پسا­مدرن و مدرن به علوم اجتماعی به رغم افتراقاتی که دارند اشتراکاتی نیز در میان این دو به چشم می ­خورد از جمله اینکه هر دو علم را در معنای کُنتی به کار می ­برند، یعنی معرفت علمی را معرفت آزمون­ پذیر می ­دانند. گویی لبه مواجهه با عینیت را فقط حس می ­دانند و هر گزاره ­ای که آزمون­پذیر نباشد به واقعیت ربطی ندارد، در این نگاه مرز عینیت و ذهنیت صرفا آزمون ­پذیری است.

 عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) در تبیین رویکرد سوم به علوم اجتماعی و نسبت آن با فقه گفت: رویکرد سوم به علوم اجتماعی که محل بحث امروز است رویکرد جهان اسلام به علوم اجتماعی وبه عبارت دیگر رویکرد متفکران جهان اسلام به علوم اجتماعی است.

در این رویکرد معرفت علمی منحصر به گزاره ­های آزمون پذیر نیست بلکه گزاره ­های آزمون­ پذیر باید به گزاره ­های غیر حسی تکیه کنند و خود این گزاره ­های غیر حسی در علوم اجتماعی نزد عالمان جهان اسلام علم به حساب می ­آید. در این رویکرد علم اعلی، علم کلی و متافیزیک، همه علم به شمار می ­آیند و معرفت علمی اعم از معرفت حسی و احکام عقل عملی و عقل نظری است. البته باید بدانیم که در میان متفکرین مسلمان نیز نگاه­ های متکثری وجود دارد اما با تمام تفاوت­ هایی که در میان متفکران مسلمان وجود دارد هیچ کدام علم را منحصر به علوم تجربی و آزمون پذیر نمی­ کنند. در جهان اسلام همه علما فقه را یک علم تجویزی می ­دانند.

استاد سطوح عالی حوزه در ادامه به تفاوت های جریان­ های فکری در جهان اسلام و تاثیر آن بر تفسیر از دانش اجتماعی پرداخت و گفت: دانش اجتماعی در نگاه جریان­ های فکری مختلف اسلامی یکسان نیست و امروز می­ خواهیم به نسبت فقه و علوم اجتماعی از نگاه جریان عقلی و فلسفی در جهان اسلام صحبت کنیم. فارابی در کتاب احصاء العلوم خود که علوم را طبقه بندی می­ کند این نسبت را متذکر می ­شود. وی علم را به معنای گزاره­ های آزمون­ پذیر محدود نمی­ کند بلکه مرز علم را برهان و غیر برهان می­ داند، اعم از اینکه برهان حسی و تجربی یا غیر حسی و عقلی باشد.

وی گفت:  فارابی علوم انسانی را هستی ­هایی که با اراده انسان ایجاد می ­شوند می ­داند و در تقسیم­ بندی خود آنها را علومی مبتنی بر حکمت عملی و فلسفه عملی می­ خواند. فارابی دوگانه علوم نظری و انسانی را در تقسیم بندی خود از علوم دارد که متافیزیک و ریاضیات جزء علوم نظری به حساب می ­آیند و علوم انسانی را علمی می­ داند که در موضوع انسان و براساس اراده انسان بحث می ­کند، یعنی علوم انسانی را علم به کنش­ های انسانی می­ داند. در دو­گانه علوم مدرن ما شاهد علوم طبیعی و انسانی هستیم که متافیریک جزء علوم انسانی به­ حساب می ­آید.

پارسانیا در نسبت فقه و علم اجتماعی نزد فارابی به عنوان یکی از متفکران برجسته جهان اسلام گفت: در دیدگاه فارابی علم برهان است و کار برهان همواره تبیین است، چه در گزاره ­های ارزشی و چه در گزاره­ های تفسیری و تجویزی، همه باید با برهان تبیین شوند. در تجویز هم ما ابنای دلیل هستیم، در نگاه فارابی تقابلی بین تفسیر و تبیین و تجویز وجود ندارد بلکه تجویز بخشی از دانش اجتماعی به حساب می ­آید. به عبارتی فقه که یک دانش تجویزی است بخشی از دانش اجتماعی است چزاکه در نگاه فارابی فقه بخشی از حکمت مدنی و فلسفه مدنی است که اینها جزوی از علوم انسانی هستند.

  • 10
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
ویژه سرپوش