یکشنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۳
۱۱:۴۳ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۱۰۳۴۲۳
میراث فرهنگی و صنایع دستی

فرماندار شهرستان شهريار مانع برگزاری جشن «سده» در «تخت رستم» شد

لغو جشن سده,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,میراث فرهنگی

«سده» جشن پاسداشت «اسطوره‌ کشف آتش در تمدن ایرانی» است كه هرساله در آغاز شامگاه دهم بهمن‌ماه یعنی آبان روز از ماه بهمن، با افروختن هیزمی که مردمان، از پگاه بر بام خانه خود یا بر بلندی کوهستان گرد آورده‌اند، آغاز می‌شود. جشن «سده» يكي از مهم‌ترين مراسم‌های باستانی ایرانی‌هاست كه از دیرباز تاکنون در نقاط مختلف کشور، توسط تمام قومیت‌های ایرانی فارغ از هر قوم و زبان برگزار می‌شود.

 

این جشن به یاد آورنده اهمیت نور، آتش و انرژی است و جنبه دینی نداشته و تمام داستان‌های مربوط به آن غیردینی است و بیشتر جشنی کهن و ملی به شمار می‌آید و وارث حقیقی جشن سده نه تنها ایرانیان بلکه میراثی است که به بسیاری از کشورهای همسایه ایران نیز راه یافته است و در ديگر كشورها همانند تاجيكستان نيز برگزار مي‌شود. جشن سده به‌عنوان آیین‌ ايراني به ثبت ملی رسيده است و ميراث تمامي مردم اين سرزمين به‌شمار مي‌رود.

 

لغو جشن سده در تهران

سابقه برگزاري جشن سده در استان‌های تهران، اصفهان، شیراز، یزد و کرمان به بيش از يك قرن مي‌رسد. اما امسال در كمال شگفتي، جشن سده در استان تهران لغو شد. ماجرا از آنجا آغاز مي‌شود كه شماری از اعضاي سمن‌هاي ميراثي تهران برای برپایی جشن سده به «تخت‌رستم» شهریار مي‌روند؛ پيش از شروع مراسم، به‌دستور فرماندار شهريار از اجراي آيين آن ممانعت به‌عمل مي‌آيد و با مخالفت فرماندار شهریار حاصلِ برنامه‌ریزی یک‌ماهه‌ «کارگروه میراث معنوی شبکه سمن‌های میراثی استان تهران» بر باد مي‌رود. دولت روحاني با شعار باز کردن فضا برای فعالیت‌های سمنی و مدنی روي كار آمد، شعاري كه اين روزها دولت‌مردان مخالف آن عمل مي‌كنند.

 

مخالفت و ممانعت از برگزاري مراسم جشن سده در شهريار، يكي از نمونه‌هاي عدم پايبندي دولت روحاني به شعارها و وعده‌هاي انتخاباتي‌اش است. سازمان میراث فرهنگی کشور كه بايد متولی و نگاهدار و گسترش‌دهنده‌ چنین میراث ارجمندِ معنوی باشد با وجود نامه‌نگاریِ شبکه سمن‌های میراثی استان تهران نسبت به درخواست همکاری شبکه برای برپایی جشن سده، همراهی نشان نداد، لغو این برنامه که به دست شماری علاقه‌مند در فضایی خارج از شهر در دست اجرا بود، حاوی پیام خوبی به فعالان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی نیست.

 

سده؛ جشني ملي

داستان شگل‌گیری جشن سده در کتاب ملی حماسه‌ قوم ایرانی، شاهنامه، آمده است: «هوشنگ پادشاه پیشدادی، که شیوه کشت‌وکار، کندن کاریز، کاشتن درخت... را به او نسبت می‌دهند، روزی با چند تن از نزدیکان از کوهی می‌گذشتند که مار سیاهی نمودار شد. هوشنگ سنگ بزرگی برداشت و به سوی آن رها کرد، مار گریخت اما از برخورد سنگ‌ها جرقه‌ای زده و آتش پدیدار شد» و بسیار زیباست که آتش، این عنصر بسیار مهم در دگرگون کردن زندگی انسان و به نوعی شکل‌دهنده‌ مدنیت، در اندیشه‌ ایرانی به اموری فراطبیعی و خدایان نسبت داده نشده و دارای اسطوره‌ای تا این پایه خردپذیر است.

 

اما در سال‌هاي اخير برخي از مسئولان با نگاه سليقه‌اي با نسبت دادن این جشن به دین خاص «زرتشتی»، در برخي شهرها مانع از برگزاري اين جشن ملي شده‌اند. مساله‌اي كه با اعتراض بسياري از كنشگران اجتماعي و فرهنگي مواجه شده است. به نوشته‌ مورخانی همچون بیرونی، بیهقی و گردیزی جشن سده یکی از سه جشن بزرگ ایرانیان است که در دوران اسلامی، تا اواخر دوران خوارزمشاهیان و حمله مغول برگزار می‌شد و پادشاهان و مردم عادی همراه هم این جشن را برگزار مي‌كردند. مشهورترین و بزرگ‌ترین جشن سده در زمان مردآویج زیاری در سال ۳۱۳ هجری خورشیدی در اصفهان برگزار شده‌ است و در تاریخ بیهقی به جشن بزرگ سده در زمان سلطان مسعود غزنوی در سال ۴۱۷ اشاره شده است.

 

علي‌رضا افشاري، کنشگر فرهنگی درباره پيشينه جشن سده و ارتباط آن با دين زرتشتي به «قانون» مي‌گويد: «سده، به سادگی، جشن کشف آتش در تمدن ایرانی است. مانند همه‌ جشن‌ها و سنت‌ها در جهان که مناسبتی دارند و نزدیک به همگی مناسبت‌های‌شان دینی است؛ چرا که در آغاز تنها حوزه‌ اندیشه انسان حوزه‌ دین بود که بعدها از آن فلسفه و دانش و هنر و... جدا شد. اما با این حال، آشکار است که موضوع کشف آتش موضوعی تمدنی است، که به خاطر ناآگاهی از زمان دقیق شکل‌گیری‌اش در قالبی اسطوره‌ای باز مانده است.

 

به نظر می‌رسد که چنین رویداد بسیار دوردستی نخست در یکی از دین‌های بسیار کهن که نقطه‌ آغازینش را نمی‌دانیم، دین مهر، صورت‌بندی شده باشد چرا که با ویژگی‌های بعدی که از این دین داریم هم‌چون اهمیت داشتن نور و روشنایی و به نمایندگی این عناصر، آتش، بسیار نزدیک است. و نیز می‌دانیم که دین زرتشتی در آغاز دینی به‌غایت رادیکالی و نفی‌کننده‌ همه‌ خدایان گذشته بود که هر کدام مظهری از طبیعت بودند اما، در دوره‌ای، و با گذشت نسل‌هایی از دین‌دارانِ زرتشتی و احتمالا پس از به قدرت رسيدن سیاسی، به‌دست خردمندانی کوشیده شد تا عناصر ادیان گذشته، ولو به شیوه‌ای تعدیل‌شده که اصولِ دین جدید را دگرگون نکنند، در آن وارد و پذیرفته شوند تا زمینه برای گسترش آن مساعد شود؛ کاری که در مسیحیت هم شاهد هستیم و با پذیرش عناصر دین مسلط مهری در جهان رومی سبب‌ساز گسترشِ این دین شد. و فراموش نکنیم که حتی در دین اسلام هم برخی از آیین‌های دوران جاهلیت نمادپردازی‌هایی نوین شده و در معنایی یکتاپرستانه به درون دینِ جدید راه یافتند».

 

افشاري ادامه مي‌دهد:«بخشی از گردشگری امروز جهان که بر پایه رسم‌ها و آیین‌ها و در یک کلام میراث معنوی است. اگر آیینی در سرزمینی دارای پیشینه باشد حتما روزگاری خاستگاهی دینی داشته است اما برپایی آن‌ها عموما امروزه چنین کارکردی ندارد و به معنای متشرف شدن به آن دین نیست. برای نمونه، برپایی آتش در هیج جای جهان به معنای ستایش و نیایش و حتی پرستش آن، در معنای نگاهداری، نیست؛ هر چند آنچه درباره‌ آتش‌پرستی ایرانیان گفته می‌شود از بنیان غلط است و نشانه ناآگاهی. این موضوع برآمده از تبلیغاتی سیاسی در دوره‌ای کوتاه و خاص از تاریخ سرزمین‌مان است که حتی سازندگانِ آن دروغ‌ها هم خود آن را قبول نداشته و بارها بر یکتاپرستیِ ایرانیان باستان و نادیده شدنِ خدای آنان تاکید داشته‌اند.

 

دو نکته در این بحث است: نخست آن‌که معنای واژه‌ پرستیدن، هم‌چنان که در واژه‌ پرستار به جای مانده، و در بیت «بگفتا فروغیست این ایزدی / پرستید باید اگر بخردی» از شاهنامه نیز آشکارا از آن دریافت می‌شود، و اتفاقا خردمندانه به فروغی از ایزد بودن آن اشاره شده، به معنای نگه‌داری و مراقبت کردن است و آشکار است که اگر از آتش، آن‌هم در آن دوران و هنگامه‌ که روشن کردنش کاری سخت بود، مراقبت و پرستاری نشود خاموش خواهد شد؛ موضوعی که امروزه چنان دیدی به آن وجود ندارد و جز در آتشکده‌هایی که در آن بر پایه عرفی دینی نمی‌گذارند آتش خاموش شود، در دیگر جاها و از جمله در جشن سده آتش‌ها در نهایت خاموش خواهند شد.

 

و دوم آن که اگر احترام به آتش را که نیاکامان ما، به سادگی هم‌چون آب و هوا (باد) و خاک، می‌کوشیدند که آلوده نشود و پاک بماند ــ ‌که امروزه با این آسیب‌های دهشتناکی که به زیست‌بوم وارد شده می‌توانیم به ارج و ارزشِ بسیارِ آن اندوخته‌های فرهنگی پی ببریم ــ در معنای ستایش و نیایش بگیریم مانند آن است که سجده آوردنِ ما در نمازمان را تعبیر به احترام گذاردن به مُهر یا حتی نیایشِ کعبه ارجمند بگیریم، که در هر حال سازه‌ای زمینی و ساخته‌شده از سنگ است».

 

افشاري با تاكيد بر اينكه در دورانی که شماری از جوانان به دنبال جشن‌هایی هستند که خاستگاه‌شان در سرزمین‌هایی دیگر است و چندان با فرهنگ ما هم‌خوانی ندارد؛ مي‌گويد:« هنگامی که خود دارای پیشینه‌ای غنی در زمینه‌ جشن و شادی هستیم هر چند حکومت بر پایه‌ بنیان خود می‌کوشد رسم‌ها و سنت‌هایی دینی را تشویق کند، اما لزومی ندارد با جشن‌ها و شادروزهای ملی، آن‌هم در این سطح خُرد، مقابله نماید و توان خود را در این راه صرف نماید که در نهایت عِرض خود خواهد برد و زحمت ما خواهد داشت. جدا از آن که از نظر روانی چنین برخوردهایی تاثیری واژگونه خواهد گذارد و هم‌چنان که فشار نهادهایی امنیتی بر سازمان‌های زرتشتی که مسلمانان را در چنین جشن‌هایی راه ندهند به زایشِ جمع‌هایی مسلمان که خود این جشن ‌ها را برپا می‌کنند، انجامید.

 

اگر فشارها افزون شود و از برپاییِ این‌چنین محفلی و انجمنیِ برنامه‌هایی جلوگیری شود و این گوناگونیِ ارجمند، که در آن کاری بر خلافِ ضوابط و باورهای جامعه رخ نمی‌دهد، پذیرفته نشود دور از ذهن نخواهد بود که بیشتر و بیشتر گسترش یابد و روزی همان‌گونه که جشن‌هایی ملی چون چهارشنبه‌سوری و سیزده‌به‌در و فراتر از آن‌ها خودِ نوروز جایگاه‌شان را حفظ و حتی با ورود جمهوری‌های ایرانی‌تبار قفقاز و آسیای میانه مقتدرتر گشتند، این جشن‌ها هم که با ذات انسان رودررویی‌ ندارد، چنان خواهند شد.

 

سخن آخر

هر چند ماندگاریِ سده در تاریخ معاصر مرهون زرتشتیان است و همه ساله نیز باشکوه‌ترین جشن سده در کرمان با محوریت زرتشتیان و البته توسط همه‌ مردم برگزار می‌شود، اما شایسته است اکنون که توجه به فرهنگِ شادی و نیاز به شادمانی در حال گسترش است، چنین مناسبت‌های بومی و ملی مورد عنایت و توجه قرار گیرند. هم‌چنان که یکی از راه‌های ایجاد جذابیت در امر گردشگری توجه به رویدادهایی این‌چنین زیبا و محلی است.

 

 

ghanoondaily.ir
  • 12
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۹
غیر قابل انتشار: ۱۳
جدیدترین
قدیمی ترین
اشکال نداره ترکیه همین نزدیکیهاست برای جشن مولوی به ترکیه بروند
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه

حکایت های اسرار التوحید اسرار التوحید یکی از آثار برجسته ادبیات فارسی است که سرشار از پند و موعضه و داستان های زیبا است. این کتاب به نیمه ی دوم قرن ششم هجری  مربوط می باشد و از لحاظ نثر فارسی و عرفانی بسیار حائز اهمیت است. در این مطلب از سرپوش تعدادی از حکایت های اسرار التوحید آورده شده است.

...[ادامه]
ویژه سرپوش