عدم جواز حلق بر زنها
مسأله ۴۰۰ ـ تراشيدن سر بر زنها جايز نيست، بلكه فقط بايد تقصير كنند.
تخییر مرد بین حلق و تقصیر ولو در صرورة و مورد تعیّن حلق
مسأله ۴۰۱ ـ مرد بين حلق و تقصير مخيّر است كه هركدام را خواست اختيار كند، و سرتراشيدن افضل است، ولى كسى كه موى سر خود را با صمغ يا عسل يا مانند آن به هم چسبانده باشد، و يا پس از جمع كردن و تاب دادن آن به هم گره زده و بافته باشد، اقوى اين است كه تراشيدن سر بر او متعيّن است.
و كسى كه اوّلين سفر حجّ اوست، اقوى جواز تقصير براى اوست اگرچه سرتراشيدن براى او مستحب مؤكّد است.
لزوم تقصیر در صورتی که حلق موجب زخم سر شود و لزوم حلق در مورد تعین آن ولو خون بیاید
مسأله ۴۰۲ ـ كسى كه مخيّر است بين حلق و تقصير در صورتى كه بداند اگر سر خود را بتراشد سلمانى (آرايشگر) سر او را زخمى مى كند بايد تقصير را اختيار كند، و كسى كه تراشيدن سر بر او متعيّن است، چنانچه سر تراشيدن بدون خون آمدن براى او ممكن نباشد، بايد سر خود را بتراشد و چيزى بر او نيست.
حلق و تقصیر بر خنثاب مشکل
مسأله ۴۰۳ ـ خنثاى مشكل، اگر موى سر خود را نچسبانده يا نبافته باشد بايد تقصير نمايد، وگرنه ـ كه مويش را به هم چسبانده يا بافته باشد ـ بايد جمع كند بين تقصير و حلق، و احوط و اولى آن است كه ابتدا تقصير و سپس حلق نمايد.
حلق و تقصیر و حلال شدم محرمّات
مسأله ۴۰۴ ـ هرگاه محرم حلق يا تقصير نمايد تمام چيزهايى كه به واسطه احرام بر او حرام شده بود برايش حلال مى شود، مگر زن و بوى خوش، و ظاهر آن است كه شكارى كه به واسطه احرام بر او حرام شده بود حلال مى شود، اگرچه احتياط مستحب آن است كه از آن اجتناب شود.
ترک حلق و تقصیر از روی فراموشی یا جهل به حکم
مسأله ۴۰۵ ـ چنانچه از روى فراموشى يا جهل به حكم حلق و تقصير ننمايد تا اين كه از منى خارج شود، بايد به منى برگردد و سر خود را بتراشد و يا تقصير كند.
و همچنين است، بنابر احتياط واجب، اگر پس از خروج از مكّه و در راه بازگشت يادش بيايد يا علم به حكم پيدا كند، و چنانچه نتواند برگردد، يا دشوار باشد، بايد در همان جا حلق يا تقصير نموده، و در صورت امكان و نبودن حرج مويش را به منى بفرستد.
ترک حلق و تقصیر از روی فراموشی و جهل تا پایان حج
مسأله ۴۰۶ ـ چنانچه از روى فراموشى يا جهل حلق و تقصير را انجام ندهد و پس از فارغ شدن از اعمال حجّ يادش بيايد يا علم پيدا كند، بايد آن را تدارك كند، و واجب نيست طواف و سعى را دوباره انجام دهد، اگرچه احتياط مستحب آن است كه پس از تدارك آن دو را اعاده كند، خصوصاً اگر پيش از خروج از مكّه يادش بيايد يا علم به حكم پيدا كند.
- 11
- 4