حرز ابی دجانه
پیامبر( صلی الله علیه و آله )، دعای خاصی به نام حرز ابی دجانه را به یکی از اصحابش یاد داد که مزیت آن دفع اذیت و ازار اجنه و پریان می باشد.
حرز ابی دجانه براساس میزان و حجم متنش، متشکل از دو قسمت میباشد که از آن ها می توان به حرز ابی دجانه کبیر و حرز ابی دجانه صغیر اشاره کرد. خواص حرز ابی دجانه کبیر در مقایسه با حرز صغیر، به خاطر زیادتر بودن متن دعایش بیشتر است. البته خواندن نماز شب برطبق روایت برخی از علما، انسان را از هر گونه اذیت و ازار جنیان، محفوظ می دارد.
داستان حرز ابودجانه
سماک بن خرشه، ملقب به ابى دجانه میگفت:
من به رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) شکوه کردم از این که در زمان خوابیدنم در بستر، سوتى مانند سوت آسیا و جنجالى نظیر جنجال مگس عسل میشنوم و پرتویى شبیه برق میبینم و زمانی که مینشینم یک سیاهى در مقابلم میبینم که به درازى صحن خانه ام بالا می رود و وقتی پوستش را لمس میکنم شبیه به پوست خارپشت است که مانند شراره چهره ام را میسوزاند. رسول خدا درجواب به او فرمود:اى ابو دجانه این جن خانه تو است. سپس دوات و کاغذی را درخواست کرد و به حضرت على( علیه السلام ) فرمود تا برایش بنویسد.( سپس دعا را گفت)
ابو دجانه می گوید:پس از گرفتن نامه، آن را تا کردم و به خانه آوردم و با قرار دادنش زیر سرم، آن شب را آسوده خوابیدم. سپس از فریاد کسى بیدار شدم که می گفت:اى ابودجانه ما را با این کلمات آتش زدى. این نامه را تو را به حق سرورت از( نزد) ما بردار که ما را بازگشتى به خانه ات و در کنارت و در هر جا این نامه باشد نیست. ابی دجانه در جواب به او گفت:آن دعا را تا زمانیکه رسول خدا( صلی الله علیه و آله ) اجازه ندهد؛ برنمی دارم.
ابودجانه ادامه داد که از صدای شیون و ناله و گریه تا بامداد را گذراندم تا این که برای نماز صبح به مسجد رفتم و پس از خواندن نماز صبح، شرح حال دیشب را برای پیامبر بازگو کردم که پیامبر فرمودند:ابودجانه از این قوم دست بردار که آنان تا قیامت در حال درد کشیدن هستند.
ابى دجانه کیست؟
سماک بن خرشه معروف به ابی دجانه، یکی از پا به رکابان جنگ های پیامبر( صلی الله علیه و آله ) و حضرت امیرالمومنین( علیه السلام ) به شمار می رفت. وی به حدی وفادار بود که با وجود فرار همه ی مردم در جنگ اُحُد، او وفادار ماند و در رکاب پیامبر تا لحظه ی آخر، حضور داشت. ابی دجانه پس از عمری مجاهده و همراهی در جنگ های مختلف، به درجه ی شهادت نائل آمد.
همچنین بنابر روایات بسیار، نام وی در گروه افرادی قرار دارد که در موقع ظهور حضرت حجت( ارواحنا فداه) در کنار سلمان و مالک و مقداد رجعت می کند.
فضائل حرز ابی دجانه
از معتبرترین حرزهای منقول در روایات می توان به حرز ابی دجانه اشاره کرد که فضیلت هایش عبارتست از:
- منقول بودن از شخص پیامبر اسلام ( صلی الله علیه و اله)
- کتابت توسط امیرالمومنین( ۱) به دستور پیامبر( صلی الله علیه و اله)
- تواتر و کثرت نقل روایت این حرز در بین محدثان و کتب شیعی و سنی
- عظمت راوی حرز( ابی دجانه انصاری)
فوائد حرز ابی دجانه
یکی از فواید حرز ابی دجانه و حرز امام جواد اینست که بین این دو حرز، کار ویژه مشترکی وجود دارد؛ به این صورت که هم حرز امام جواد در دفع اذیت و آزار اجنه، تأثير به سزایی دارد و هم حرز ابی دجانه، این خواص را دارد.
> دفع سحر و طلسم:
طبق متن روایت این حرز خاصیت دفع سحر و طلسم نیز دارد که با عبارت« و أعیذه من شر …. و ساحر و ساحره» قابل اثبات می باشد. به این معنا که« او را پناه می دهم از شر هر مرد و زن سحر کننده ای» که بخواهد او را طلسم کند.
> محافظت از چیزهای بد:
حرز ابی دجانه، خواص دیگری دارد که از آن ها می توان به محافظت شخص از چشمها، گوشها، زبانها، پاها، دلها، سینه ها و جان های بد؛( چه در ظاهر چه در باطن) اشاره کرد.
> باز شدن درب خیر به سوی شخص:
از دیگر آثار حرز ابی دجانه اینست که خیر و خوبی ها به شخص همراه کننده حرز، روی می آورد. عبارات موجود در دعای حرز ابی دجانه، بیانگر باز شدن درب خیر و خوبی به روی شخص است.
> حل شدن اختلافات و جدائی ها:
مواردی همچون دفع خشم، دفع ادعاهای دروغین، حل منازعات و مسائلی نظیر آن از دیگر فواید حرز ابی دجانه به شمار می رود.
> قرار گرفتن در پناه خداوند:
حرز ابی دجانه، فوایدی ازجمله قرار گرفتن شخص در پناه خدا و مصونیت وی از هر گونه بلا دارد.
> دفع گره های زندگی، چشم زخم و حیله:
دیگر خواص حرز ابی دجانه، دفع چشم زخم و حیله و گره گشایی از فرد می باشد.
متن حرز ابودجانه( ابی دجانه)
حرز ابودجانه، دو دعای متفاوت که شامل" حرز ابودجانه صغیر" و" دعای حرز ابودجانه کبیر" به شرح زیر میباشد:
* متن دعای حرز ابودجانه صغیر:
بسم الله الرّحمن الرّحیم؛
هذا کتابُ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللهِ رَبِّ العَالَمینَ اِلی مَن طَرَقَ الدّارَ مِنَ العُمارِ
وَ الزُوّارِ اِلّا طارِقاٌ یَطرُقُ بِخَیرٍ اَما بَعدُ فَاِنَّ لَنا وَلَکُم فِی الحَقِّ سَعَهً
فَاِن تَکُ عاشِقاً مُولِعاً اَو فاجِراً مُقتَحِماً فَهذا کِتابُ اللهِ یَنطِقُ عَلَینا وَ
عَلَیکُم بالحَقِّ اِنُا کُنّا نَستَنسِخُ ما کُنتُم تَعملَونَ وَرُسُلُنا یکتُبُونَ ما تَمکُرُونَ
اُترُکُوا صاحِبَ کَِتابی هذا و انطَلِقوا اِلی عَبَدَهِ الاَصنامِ وَ اِلی مَن یَزعَمُ
اَنَّ مَعَ اللهِ اِلهاً اخَرَ لا اِلهَ اِلا هُوَ کُلُّ شَی ء هالَکٌ اِلا وَجهَهُ لََهُ الحُکمُ
وَ اِلَیهِ تُرجَعُونَ حم لا یُنصَرونَ حمعسق تَفرَّقَت اَعداءُ اللهِ وَ بَلَغَت
حُجَّهُ اللهِ وَ لا حَولَ وَلا قُوَّهَ اِلا بِااللهِ العلی العظیم فَسَیَکفیکَهُمُ اللهُ وَ هُوَ السَّمیعُ العَلیمُ
به نام خداوند بخشنده مهربان. این نامه ایست از فرستاده پروردگار عالمیان. به شب آینده هاى عمار و زوار جز آنکه براى نيكى آيد. اما بعد راستى براى ما و شما در درستى گشايشى است اگر عاشق شيفته اى باشد و يا هرزه يورشگرى. اين كتاب خدا است كه بر ما و شما بحق گوياست. «ما آنچه را انجام مىداديد مىنوشتيم، فرستادگان ما آنچه شما حیله می کردید می نوشتند» صاحب اين نامه ام را وانهيد و بدنبال بت پرستان برويد و آنان كه پندارند با خدا معبود ديگريست. «که هیچ خدایی جز او نیست و با خدا معبودى ديگر مخوان. خدايى جز او نيست. جز ذات او همه چيز نابودشونده است. فرمان از آنِ اوست. و به سوى او بازگردانيده مىشويد» حم لا ينصرون، حمعسق، پراكنده شويد اى دشمنان خدا. من حجت خدا را به شما رساندم و نیرویی و قوه ای نیست جز به خدای والای بزرگ مرتبه. «و به زودى خداوند [شر] آنان را از تو كفايت خواهد كرد، كه او شنواى داناست.
* متن دعای حرز ابودجانه کبیر:
بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ ومنالله وَ إِلَی اللَّهِ. وَ لَا غالِبَ إِلَّا اللَّهُ وَ لَا أَحَدٍ سِوَی اللَّهُ. وَ لَا أَحَدُ مَثَّلَ اللَّهُ
وَ أَسْتَفْتِحُ بِاللَّهِ وأتوکل عَلَی اللَّهُ صَاحِبَ کتابی هَذَا فی حِرْزِ اللَّهِ حیث ماکان وحیث مَا تَوَجَّهَ
لَا تُقَرِّبُوهُ ولاتفزعوه وَ لَا تضاروه قَاعِداً وَ لَا قَائِماً ولافی أکل وَ لَا فی شَرِبَ وَ لَا فی إغتسال ولافی جِبَالٍ
وَ لَا باللیل وَ لَا بِالنَّهَارِ؛ و کلما سَمِعْتُمْ ذکر کتابی هَذَا فَأَدْبِرُوا عَنْهُ بِلَا إِلَهَ إلاالله غَالِبٍ کل شی
وَ هُوَ أَعْلَی مِنَ کل شی وَ هُوَ أعزمن کل شی. وَ هُوَ عَلَی کل شی قدیر.. اللَّهُمَّ أَحْفَظُ یارب
مَنْ عَلَّقَ علیه کتابی هَذَا بالأسم الذی هُوَ مکتوب علی سُرَادِقِ الْعَرْشِ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ
الْغَالِبُ الذی لایغلبه شی. ولاینجو مِنْهُ هَرَبَ. وأعیذه بالحی الذی لایموت. وبالعین التی لَا تَنَامُ.
والکرسی الذی لایزول وَ بِالْعَرْشِ الذی لایضام وأعیذه بالأسم المکتوب فی التَّوْرَاهِ والإنجیل
وبالأسم الذی هومکتوب فی الزَّبُورِ وبالأسم الذی هُوَ مکتوب فی الْفُرْقَانِ وأعیذه
بالأسم الذی حَمَلَ بِهِ عَرْشِ بلقیس إِلَی سلیمان بْنِ داوود علیهما السَّلَامُ قَبْلَ أَنْ یرتد إلیه طَرْفَهُ
وبالأسم الذی نَزَلَ بِهِ جبرئیل علیه السَّلَامَ إِلَی مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ علیه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ فی یوم الإثنین
وبالأسماءالثمانیه المکتوبه فی قَلْبِ الشَّمْسِ وبالأسم الذی یسیربه السَّحَابِ الثِّقالَ
وبالأسم الذی یسبح الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ والملائکه مِنْ خیفته وبالأسم الذی تَجَلَّی
الرَّبِّ عَزَّ وَجَلٍ لِمُوسَی بْنِ عِمْرَانَ علیهما السَّلَامُ فَتُقْطَعُ الْجَبَلِ مِنْ أَصْلِهِ
وَ خَرَّ مُوسی صَعِقاً. وبالأسم الذی کتب عَلَی وَرَقِ الزیتون وألقی فی النَّارِ فَلَمْ یحترق
وبالأسم الذی یمشی بِهِ الْخَضِرُ علیه السَّلَامُ علی الْمَاءَ فَلَمْ تَبَتَّلْ قَدَمَاهُ
و بالأسم الذی نَطَقَ بِهِ عیسی علیه السَّلَامُ فی الْمَهْدِ صبیا وأبراْالأکمه
وَ الْأَبْرَصِ وأحیی الْمَوْتَی بِإِذْنِ اللَّهِ تَعَالَی وأعیذه بالأسم الذی نَجَا بِهِ یونس
علیهالسلام مِنَ الظَّلَمَهَ. وبالأسم الذی فَلَقَ بِهِ الْبَحْرُ لِمُوسَی علیه السَّلَامُ وبنی إسرائیل.
فکان کل فُرِّقَ کالطود العظیم. وأعیذه بِالتِّسْعِ آیات التی نَزَلَتْ عَلَی مُوسَی بطورسیناء
وأعیذ صَاحِبُ کتابی هَذَا مِنْ کل عین ناظِرَهُ وَ أَذَّنَ سَامِعَهً وَ أَلْسُنِ نَاطِقَهُ وَ أَقْدَامٍ ماشیه
وَ قُلُوبُ واعیه وَ صُدُورَ خاویه وَ أَنْفَسِ کافره وعین لَازِمَهُ ظَاهِرَهً وَ بَاطِنَهً وأعیذه مِمَّنْ یعمل السَّوْءِ
ویعمل الخطایا ویهم لَهَا مِنْ ذکر وَ أُنْثَی. و أعیذه مِنْ شَرِّ کل عَقْدِهِمْ ومکرهم وَ سِلَاحَهُمْ وبریق أعینهم
وَحَرِ أَجْسَادِهِمْ وَ مِنْ شَرِّ الْجِنِّ والشیاطین والتوابع وَ السُّحْرَهَ وَ مَنْ شرمن یکون فی الْجِبَالِ والغیاض وَ الْخَرَابَ وَ الْعُمْرَانِ
وَ مِنْ شَرِّ ساکن العیون أَوْ ساکن الْبِحَارُ أوساکن الطُّرُقُ وأعیذه مِنْ شَرِّ الشیاطین. وَ مِنْ شَرِّ کل غَوْلُ وغوله.
وَ سَاحِرُ وَ سَاحِرَهُ. وساکن وساکنه وَ تَابِعُ وَ تَابِعَهُ. وَ مَنْ شَرَّهُمْ وَ شَرَّ أبائهم وَ أُمَّهَاتِهِمْ وَ مِنْ شَرِّ الطیارات.
وأعیذه بیاأهیا شراهیا وأعیذ صَاحِبُ کتابی هَذَّ مِنْ شَرِّ الدیاهش الدهانش والأبالس وَ مِنْ شَرِّ الْقَابِلِ وَ الْفَاعِلِ
وَ مِنْ شَرِّ کل عین سَاحِرَهُ وخاطیه وَ مِنْ شَرِّ الدَّاخِلِ وَ الْخَارِجُ وَ مِنْ شَرِّ کل طَارِقٍ. وَ مُنْشِرَ کل عَادٍ وَ باغٍ
وَ مِنْ شَرِّ کل عفاریت الْجِنِّ وَ الْأُنْسَ وَ مِنْ شَرِّ الریاح. وَ مِنْ شَرِّ کل عجمی. وَ نَائِمُ ویقظان
وأعیذ صَاحِبُ کتابی هَذَا مِنْ شَرِّ ساکن الْأَرْضِ وَ مِنْ شَرِّ ساکن البیوت والزوایاوالمزابل
وَ مِنْ شَرِّ مَنْ یصنع الخطیئه أَوْ یولع بِهَا و أعیذه مِنْ شَرِّ ماتنظر إلیه الْأَبْصَارِ.
وَ أَضْمَرْتَ علیه الْقُلُوبِ. وَ أَخَذَتْ علیه الْعُهُودُ وَ مِنْ شَرِّ مَنْ یولع بالفراش والمهود
وَ مِنْ شَرِّ منلایقبل العزیمه وَ مِنْ شَرِّ إِذَا ذکر اللَّهِ ذَابَ کما یذوب الرَّصَاصِ و الحدید
وأعیذ صَاحِبُ کتابی هَذَا مِنْ شَرِّ إبلیس وَ مِنْ شَرِّ الشیاطین وَ مِنْ شَرِّ مَنْ یعمل الْعَقْدِ.
وَ مِنْ شَرِّ مَنْ یسکن الهواءوالجبال وَ الْبِحَارِ وَ مَنْ فی الظُّلُمَاتِ. وَ مَنْ فی النُّورِ. وَ مِنْ شَرِّ مَنْ یسکن العیون
وَ مِنْ شَرِّ مَنْ یمشی فی الْأَسْوَاقِ وَ مَنْ یکون مَعَ الدَّوَابِّ والمواشی وَ الْوُحُوشِ
وَ مِنْ شَرِّ مَنْ یکون فی الْأَرْحَامِ والأجام وَ مِنْ شَرِّ مَنْ یوسوس فی صُدُورِ النَّاسِ ویسترق السَّمْعِ وَ الْبَصَرِ
وأعیذ صَاحِبُ کتابی هذامن النَّظِرَهِ واللحمه وَ الْخُطْوَهَ والکره وَ النَّفْخَهُ وأعین الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ المترده
المتمرده وَ مِنْ شَرِّ کل عَقْدُ أَوْ سَحَرَ أَوْ إستیحاش أَوْ هُمْ أَوْ حُزْنٍ أَوْ فکر أَوْ وَسْوَاسُ وَ مِنْ دَاءٍ یفتری لبنی
آدَمَ وَ بَنَاتِ حَوَّاءَ مِنْ قِبَلِ الْبَلْغَمَ أَوِ الدَّمِ أَوِ الْمِرَّهَ السَّوْدَاءَ وَ الْمِرَّهَ الْحَمْرَاءِ وَ الصَّفْرَاءِ. أَوْ مِنَ النُّقْصَانِ والزیاده
وَ مَنْ کل دَاءٍ دَاخِلُ فی جُلِدَ أولحم أَوْ دَمٍ أَوْ عِرْقٍ أَوْ عَصَبٍ أَوْ فینطفه أَوْ فی رُوحَ أَوْ فی سَمِعَ أَوْ فی بَصُرَ
أَوْ فی شَعْرُ أَوْ فی بِشَرٍّ أَوْ أَ ظُفُرُ أَوْ ظَاهِرٍ أَوْ بَاطِنَ وأعیذه بِمَا إستعاذ بِهِ آدَمُ علیه السَّلَامُ أَبُو الْبَشَرِ وشیت
وهابیل وإدریس وَ نُوحٍ وَ لُوطٍ وإبراهیم وإسماعیل وَ إِسْحَاقَ ویعقوب. وَ الْأَسْباطِ وعیسی وأیوب
ویوسف وَ مُوسی وَ هارُونَ وداوودوسلیمان وزکریا ویحیی وَ هُودٍ وشعیب وإلیاس وَ صَالِحِ والیسع وَ لُقْمَانَ وَ ذُو الکفل
وَ ذُو القرنین وَ طالُوتَ وعزیر وعزرائیل والخضرعلیهم السَّلَامَ وَ مُحَمَّدُ صَلَّی اللَّهُ علیه وَ آلِهِ أجمعین وکل ملک مُقَرَّبُ
ونبی مُرْسَلُ ألاما تباعدتم وَ تَفَرَّقْتُمْ وتنحیتم عَمَّنْ عَلَّقَ علیه کتابی هَذَا. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرحیم الجلیل الجمیل
الْمُحْسِنُ الْفَعَّالِ لِمَا یرید وأعیذه بِاللَّهِ وَ بِمَا أستنار بِهِ الشَّمْسِ. وَ أَضَاءَ بِهِ الْقَمَرُ وَ هُوَ مکتوب تَحْتَ الْعَرْشِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُژ
مُحَمَّدُ رَسُولُ اللَّهِ صلی اللَّهِ علیه وَ آلِهِ أجمعین فسیکفیکهم اللَّهِ وَ هُوَ السمیع العلیم نَفَذَتْ حُجَّهُ اللَّه وظهرسلطان اللَّهُ.
وَ تَفَرَّقَ أَعْدَاءِ اللَّهِ وبقی وَجْهُ اللَّهِ وَ أَنْتَ یاصاحب کتابی هَذَا فی حرزالله....
وکنف اللَّهُ وَ جِوَارِ اللَّهُ وَ أَمَانِ اللَّهِ اللَّهُ جارک وولیک وحاذرک اللَّهِ ماشاء اللَّهِ کان وَ مَا لَمْ یشأ لَمْ یکن أَشْهَدُ أَنَّ اللَّهَ
عَلَی کل شی قدیر وَأَنْ اللَّهَ قَدْ أَحاطَ بکل شی عِلْماً وَ أَحْصَی کل شی عَدَداً وَ أَحَاطَ بالبریه خیرا إِنَّ اللَّهَ وملائکته
یصلون عَلَی النبی یاأیهاالذین أَمِنُوا صَلُّوا علیه وَ سَلِّمُوا تسلیما اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ خَتَمْتَ هَذَا الکتاب
بِخَاتَمِ اللَّهُ الذی خَتَمَ بِهِ أَقْطَارِ السَّمَوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ خَاتَمِ اللَّهِ المنیع وَ خَاتَمِ سلیمان بْنِ داوود وَ خَاتَمِ
مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ علیه وَ آلِهِ أجمعین أَلَا أَنْ أولیاء اللَّهِ لا خَوْفُ علیهم وَلَّاهُمْ یحزنون و کل ملک مُقَرَّبُ أونبی
مُرْسَلُ بِاللَّهِ الذی لَا إِلَهَ إلاهو رَبِّ الْعَرْشِ العظیم وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إلابالله العلی العظیم وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الطیبین الطاهرین.
سپاس شایسته خداوندی است که آسمانها و زمین را آفرید و تاریکی ها و روشنی را قرار داد. سپس کسانی که نا سپاسی پروردگارشان را کردند منحرف شدند. این نوشته ای است از جانب حضرت محمد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) که عربی و هاشمی و اهل مکه و مدینه و بطحاء و ام القری می باشد دارای تاج و هَراوه و قضیب و ناقه می باشد. صاحب سخن لااله الاالله به سوی هرکس که در می زند می باشد مگر کسی که دری بخیر می کوبد. اما بعد پس همانا برای ما وشما دربارۀ حق وسعتی هست. پس اگر کوبنده درهمراه خشم و قهر روی آورده یا جهت دعوت باطل کننده ای آمده یا آزاردهنده و شکننده و جدا کننده است .پس کسانی را که قرآن را حمل می کنند رها کنید و به سوی بت پرستان روانه گردید. بر سر شما شعله های آتش بدون دود و سیم گداخته ریخته می شود که دیگر یاری نمی شوید. بسم الله وبالله و من الله و الی الله و غالبی جز خداوند وجود ندارد. و احدی سوای خدا واحدی مثل او نیست. به سبب خداوند باز می کنم و برخداوند توکل می نمایم. صاحب این نوشته هر کجا باشد و به هر سو رو کند در حرز خداست. پس به او نزدیک می شوید و او را به ناله در نیاورید. و به او ضرر نرسانید چه در حال نشستگی یا ایستادگی و چه در خوردن و یا نوشیدن چه در شستشو و چه در بین اسباب و اساس چه درشب و چه در روز. و همین که این نوشته مرا شنیدید از او روی برگردانید. به لااله الاالله که چیره بر همه چیز است. و او برتر ازهمه چیز است و او عزیزتر از همه چیز است و او بر همه چیز تواناست. خداوندا هرکس را که این نوشته بر او آویخته است حفظ کن به اسمی که آن برسرا پرده عرش نوشته شده است. که همانا مورد پرستشی جز الله نیست که بر او هیچ چیز چیره نمی شود و گریزنده ای از چنگ او رهائی نمی یابد. و او را پناه می دهم به زنده ای که هرگز نمی میرد. و به چشمی که هرگز نمی خوابد و به آن کرسی که هرگز زوال ندارد. و به عرشی که کاستگی ندارد. و او را پناه می دهم به نامی که در تورات و انجیل نوشته شده است. و به نامی که در زبور مکتوب است. و به نامی که در فرقان نوشته شده است. و اورا پناه می دهم به نامی که تخت بلقیس به سوی سلیمان بن داود قبل از اینکه چشمش به هم بخورد برده شد. و به نامی که به سبب آن جبرئیل (علیه السلام) بر حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) در روز دوشنبه فرود آمد. و به نام های هشت گانه ای که در دل خورشید نوشته شده است. و به نامی که ابرهای سنگین به سبب او سیر می کنند. و به نامی که رعد به حمد خدا و فرشتگان از ترس او تسبیح می کنند. و به نامی که پروردگار عزیز و جلیل برای موسی بن عمران تجلی کرد و کوه از ریشه پاره پاره شد و حضرت موسی بیهوش افتاد. و به نامی که روی برگ زیتون نوشته شده و در آتش افکنده گشت و نسوخت. و به نامی که خضر به سبب آن روی آب راه می رفت و پاهایش تر نمی شد. و به نامی که عیسی (علیه السلام) درگهواره درحال کودکی سخن گفت وکور مادر زاد و پیس شفا داد وبه اذن خدا مرده زنده کرد. و پناه می دهم او را به نامی که یوسف (علیه السلام) به واسطه آن از چاه نجات یافت. وبه نامی که یونس به سبب آن از تاریکی رها شد. و به نامی که دریا به سبب آن برای موسی (علیه السلام) وبنی اسرائیل شکافته شد و هر بخشی از دریا مانند کوه بزرگی نمایان بود. و پناه می دهم او را به ۹ نشانه ای که بر حضرت موسی ( علیه السلام) در طور سینا فرود آمد. و پناه می دهم کسی را که این کتاب مرا همراه دارد از چشم هر بیننده ای و گوش هر شنونده ای و زبان هر گوینده ای و پای هر رونده ای ودلهای پاسدار و سینه های خراب و نفوس کافر و چشم همراه؛ چه ظاهری چه باطنی و او را پناه می دهم از هرکس که بد می کند و خطا می کند و برای آن می کوشد؛ چه مرد باشد و چه زن. وپناه میدهم او را از شر هر گرهی که زده اند و از مکرشان و سلاحشان و برق چشمانشان و حرارت بدنهایشان و از شر جن و شیاطین و توابع و جادوگران. و از شرکسانی که در کوهها و جنگلها و ویرانی ها و آبادی ها هستند. و از شر ساکن چشمه ها وساکن دریاها و ساکن راهها. و پناه می دهم او را از شر شیاطین و از شر هر غول وغوله و ساحر و ساحره وساکن و ساکنه و تابع و تابعه. و از شر آنها و شر پدرانشان و مادرانشان و از شر پرواز کنندگان و پناه میدهم او را بزنده پاینده. و پناه میدهم دارنده این نوشته ام را از شر سرگردانان و به اشتباه اندازندگان و از شرپذیرنده و انجام دهنده و از شر هر چشم افسونگر و گناهکار و ازشر داخل و خارج و از شر هر کوبنده و از شر هر متجاوز و ستمگر و از شر دیوهای جن و انس و از شر بادها و از شر هر عجمی و خواب و بیدار. و پناه می دهم دارنده این نوشته ام را از شر ساکن زمین و از شر ساکن خانه ها وکنارگوشه ها و مزبله ها. و از شر هر کس که خطا میسازد. ویا اشتیاق به آن دارد. و پناه میدهم او را از شر هر چه که دیده ها نگاه می کنند و دلها پنهان می دارند و بر آن پیمان می گیرند و از شر کسی که آزمند فرش و گهواره است. و از شر اموری که عزیمه پذیر نیست. و از شر آنچه که چون یاد خدا برده می شود مانند سرب وآهن ذوب می شود. و پناه می دهم دارنده این نوشته ام را از شر ابلیس و شر شیاطین و از شر هرکس که گره ها را درست می کند. و از شر کسانی که در هوا و کوهها و دریاها ساکنند. و کسانی که در تاریکی ها و روشنی هستند. و از شر کسانی که در چشمها جا گزیده اند. و از شر کسانی که در بازارها راه می روند. و کسانی که با جنبندگان و راه رونده ها و وحشی ها می باشند. و از شر کسانی که در رحمها و در نیستانها هستند. و از شر کسانی که در سینه های مردم وسوسه می کنند و چشم وگوش می دزدند. و پناهنده می کنم کسی را که این نوشته مرا دارا می باشد از نگاه و چشم زدن و گام و تکرار و دمیدن و چشمان جن و انسِ سرکش و از شر دور زننده و در زننده و تاریک کننده و وقت وارد شونده. و او را پناه می دهم از شر هر عقد و سحر یا وحشت زدگی یا اندوه یا غصه یا حزن یا فکر یا وسواس. و از هر مرضی که دامن گیر پسران آدم و دختران حوا می شود از سوی بلغم یا تلخی سودا یا تلخی خون یا صفرا یا کم و زیاد شدن و از هر بیماری ای که داخل در پوست یا گوشت یا خون یا رگ یا عصب می شود. یا در نطفه یا در روح یا در گوش یا در چشم یا در مو یا در بشره یا ناخن یا ظاهر یا باطن. و پناه می دهم او را به اموری که پناه برد به آنها حضرت آدم ابوالبشر (علیه السلام) و شیث و هابیل و ادریس و نوح و لوط و ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و اسباط و عیسی و ایوب و یوسف و موسی و هارون و داوود و سلیمان و زکریا ویحیی و هود و شعیب و الیاس و صالح و الیسع و لقمان و ذوالکفل و ذوالنون و طالوت و عُزیر و عزرائیل و خضر (علیهم السلام) و حضرت محمد (صلی الله علیه و آله اجمعین). و هر فرشته مقربی و هر پیامبر مرسلی مگر اینکه یکدیگر را دور کنید. و متفرق کنید و زایل شوید از کسی که این نوشته من بر او آویزان شده است. به نام خداوند بخشنده مهربان جلیل جمیل محسن که هرچه را بخواهد کاملا انجام می دهد. و پناه می دهم او را به خدا و به آنچه خورشید از آن نورگرفته و ماه از آن پرتو یافته و آن زیر عرش نوشته شده لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ أَجْمَعِینَ. پس به زودی خداوند کفایت تو را از آنها می کند. حجت خدا نافذ شد و پادشاهی خدا آشکار گردید. و دشمنان خدا پراکنده شدند و وجه الله باقی ماند و تو ای دارنده این نوشته من در حرز خدا و ناحیه و پیرامون و امان خداوندی خدا همسایه و ولی و پرهیز دهنده توست. هر چه را خدا بخواهد میشود و آنچه را نخواهد نمی شود. و همانا خداوند بر هر چیزی تواناست و خداوند از روی علم همه چیز را در نور دیده است و عدد هر چیزی را به شماره دارد و به طور کامل بر خلق و آگاه محیط است. همانا خداوند و فرشتگانش درود بر پیامبر می فرستند پس ای گروه مؤمنان درود بر او بفرستید و کاملا تسلیم باشید. مُهر کردم این نوشته را به مُهر کسی که تمام جوانب آسمانها وزمین به مُهر او ممهور شده است خاتم خداوند منیع و خاتم سلیمان بن داوود وخاتم محمّد (صلی الله علیه وآله اجمعین). آگاه باشید همانا دوستان خدا هیچ ترسی بر آنها نیست و هرگز اندوهگین نمی شوند. همچنین است هر ملک مقربی و هر پیامبر مرسلی به خدائی که خدائی نیست جز او که پروردگار عرش بزرگ است.
گردآوری: بخش مذهبی سرپوش
- 19
- 1