یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
کد مقاله: ۱۴۰۱۱۲۰۱۴۱

سوره مریم چه فضایل و برکاتی دارد؟

سوره مریم,خواص سوره مریم,سوره مریم چند آیه داردسوره مریم در جزء ۱۶ قرآن جای دارد
نوزدهمین سوره از سوره های مکی قرآن، سوره مریم می باشد. این سوره در جزء شانزدهم قرآن قرار دارد وعلت انتخاب نام مریم برای این سوره، نقل داستان حضرت مریم( س) می باشد. بشارت و انذار به عنوان پیام اصلی این سوره است که در قالب داستان هایی از پیامبران نظیر داستان حضرت زکریا( ع)، یحیی( ع)، ابراهیم( ع)، موسی( ع) و عیسی( ع) آورده شده است. در این مطلب از سرپوش خواص سوره مریم به همراه متن و ترجمه سوره مریم آورده شده است.

سوره مریم

سوره مریم، یکی از سوره های مکی میباشد و چهل و چهارمین سوره ایست که در ترتیب نزول، بر پیامبر( ص) نازل شده است. درواقع سوره مریم، نوزدهمین سوره در چینش کنونی مُصحَف است.

ثواب خواندن سوره مریم

* پیامبر اکرم ( ص):

« به قرائت کننده ی سوره مریم، ده حسنه به تعداد تصدیق کنندگان و تکذیب کنندگان حضرت زکریا و یحیی و مریم و عیسی و موسی و هارون و ابراهیم و اسحاق و یعقوب و اسماعیل عطا می شود و همچنین ده حسنه ی دیگر به تعداد کسانی که برای خداوند، فرزند قائل شده و قائل نشده اند به او داده میشود.

* امام صادق ( ع):

« هر کس در خواندن سوره مریم، مداومت ورزد؛ نمی میرد مگر اینکه خدا او را از نظر جان و مال و فرزند به برکت این سوره بي‌نياز کند و از یاران عیسی بن مریم( ع) در آخرت محسوب میشود و در آن روز دارای سلطنتی مثل سلطنت سلیمان در دنیا شود.»

آثار و برکات سوره مریم

> زیاد شدن خیر و برکت:

امام صادق علیه السلام درخصوص برکات سوره مریم می فرماید:« کسی که سوره مریم را بنویسد و در ظرفی شیشه ای با دهانه تنگ قرار دهد و در منزلش بگذارد؛ علاوه بر زیاد شدن خیر خانه و روزی اش، چیزهای خوبی در خواب می بیند.»

> ترس از فرد قدرتمند:

امام صادق علیه السلام درمورد آثار سوره مریم فرموده اند:« اگر کسی که از شخصی واهمه دارد حروف« ک ه ی ع ص» را در زمان مواجهه با او بگوید و یکی از انگشتان دست راستش را بعد از گفتن هر حرف ببندد، سپس مجددا حروف« ح م ع س ق» را یکی یکی بگوید و انگشتان دست چپش را ببندد و دو دستش را مشت کند و به قرائت آیه ۱۱۰ سوره طه« و عنت الوجوه للحیِ....ظلماً» بپردازد و هنگامی که ان شخص را می بیند دو دستش را باز کند دچار هیچ آسیبی از جانب وی نمیشود.

> خواب خوش:

رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و اله وسلم در تفسیر البرهان، فرموده است:« هر کس سوره مریم را بنویسد و به همراهش داشته باشد، صرفا چیزهای خوب در خوابش می بیند و اگر این سوره را بر دیوار خانه بنویسد از خطرات حفظ شده و هر آنچه که در خانه است در امنیت میباشد و چنانچه خائف، این سوره را بشوید و بنوشد امنیت پیدا میکند.»

> دفع دشمن:

برای دفع دشمن در حاشیه زادالمعاد آمده است که ۷۷۵ بار« کهیعص» را بخوانید.

> پیدا شدن همسر مناسب:

شما می توانید به نیت ازدواج نیز چله سوره مریم را بگیرید، یعنی این سوره را ۴۰ روز مداوم بخوانید. همچنین برطبق بحر الغرائب، هر کس با استفاده از زعفران و گلاب، سوره مریم را بنویسد و بعد بشوید و آبش را بر سر دختر بریزد؛ بختش باز شده و شوهر می یابد.

> چله سوره مریم برای بارداری:

زنانی که میخواهند فرزند دار شوند علاوه بر خواندن مداوم سوره مریم به مدت ۴۰ روز، باید آیه ۱ تا آیه ۶ این سوره را به نیت باردار شدن بهمراه دعای بچه دار شدن بر روی کاغذ بنویسند و بر کمرشان ببندند تا به حاجتشان برسند.

> بهبود سردرد:

آیات[ ۵- ۱] سوره مریم و آیه[ ۲۹] سوره فتح را برای رفع سردرد و میگرن بخوانید.

> گرفتن حاجت:

اگر ۷ مرتبه سوره ی مریم را برای گرفتن حاجت و باز شدن گره ی کارها بخوانید حاجتتان برآورده میشود.

سوره مریم برای ازدواج,فضایل سوره مریم,خواص سوره مریمنوزدهمین سوره ی قرآن کریم سوره مریم نام دارد که یکی از زنان بسیار باتقوا بوده است

علت نامگذاری سوره مریم

علت انتخاب نام مریم برای این سوره، حکایت داستان حضرت مریم می باشد. این سوره با نامه های دیگری شناخته میشود که از آن ها می توان به« کهیعص» و« که» اشاره کرد که به مناسبت آیه اول آن است.

محتوای سوره مریم

محتوای سوره مریم، متشکل از سه بخش به شرح زیر میباشد :

- سوره مریم، سرگذشت زکریا و مریم و عیسی، یحیی، ابراهیم و فرزندش اسماعیل، ادریس و پیامبران الهی دیگر که دارای نکات تربیتی است را تشکیل می دهد.

- در سوره مریم به شرح مسائل مربوط به قیامت، سرنوشت مجرمان، چگونگی رستاخیز، پاداش پرهیزکاران و مانند آن پرداخته میشود.

- یکی از دیگر محتوای سوره مریم، نفی فرزند از خداوند و مسأله شفاعت می باشد.

تقسیم مردم براساس سوره مریم

مردم براساس سوره مریم، به سه طائفه تقسیم میشوند که در ادامه با آن ها اشنا میشوید:

>> کسانی که نعمت خداوند، شامل حالشان شده است یا جزء انبیاء و یا اهل هدایت بوده اند.

>> اهل غی یعنی کسانی که استعداد رشد خود را از دست داده اند.

>> کسانی که علاوه بر توبه و ایمان به خدا، عمل صالح انجام دادند و به اهل نعمت و رشد پیوسته اند.

متن و ترجمه سوره مریم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خدای بخشاینده مهربان

کهیعص۱

کاف، ها، یا، عین، صاد

ذِکْرُ رَحْمَةِ رَبِّکَ عَبْدَهُ زَکَرِیَّا۲

بیان، بخشایش پروردگارت بر بنده خود زکریا است

إِذْ نَادَى رَبَّهُ نِدَاء خَفِیًّا۳

آنگاه که پروردگارش را در نهان ندا داد

قَالَ رَبِّ إِنِّی وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّی وَاشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَیْبًا وَلَمْ أَکُن بِدُعَائِکَ رَبِّ شَقِیًّا۴

گفت:ای پروردگار من، استخوان من سست گشته و سرم از پیری سفید شده است، و هرگز در دعا به درگاه تو، ای پروردگار من، بی بهره نبوده ام

وَ إِنِّی خِفْتُ الْمَوَالِیَ مِن وَرَائِی وَکَانَتِ امْرَأَتِی عَاقِرًا فَهَبْ لِی مِن لَّدُنکَ وَلِیًّا۵

من پس از مرگ خویش، از خویشاوندانم بیمناکم و زنم نازاینده است مرا از جانب خود فرزندی عطا کن،

یَرِثُنِی وَیَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ وَاجْعَلْهُ رَبِّ رَضِیًّا۶

که میراثبر من و میراثبر خاندان یعقوب باشد و او را، ای پروردگار من، شایسته و پسندیده گردان

یَا زَکَرِیَّا إِنَّا نُبَشِّرُکَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ یَحْیَى لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِیًّا۷

ای زکریا، ما تو را به پسری به نام یحیی مژده می دهیم از این پیش کسی را همنام او نساخته ایم

قَالَ رَبِّ أَنَّى یَکُونُ لِی غُلَامٌ وَکَانَتِ امْرَأَتِی عَاقِرًا وَقَدْ بَلَغْتُ مِنَ الْکِبَرِ عِتِیًّا۸

گفت:ای پروردگار من، مرا از کجا پسری باشد، حال آنکه زنم، نازاینده است و من خود در پیری به پایان عمرم رسیده ام

قَالَ کَذَلِکَ قَالَ رَبُّکَ هُوَ عَلَیَّ هَیِّنٌ وَقَدْ خَلَقْتُکَ مِن قَبْلُ وَلَمْ تَکُ شَیْئًا۹

گفت:پروردگارت اینچنین گفته است:این برای من اسان است و تو را

قَالَ رَبِّ اجْعَل لِّی آیَةً قَالَ آیَتُکَ أَلَّا تُکَلِّمَ النَّاسَ ثَلَاثَ لَیَالٍ سَوِیًّا۱۰

گفت:ای پروردگارمن، به من نشانی بنمای گفت:نشان تو این است که سه شب و سه روز با مردم سخن نگویی

فَخَرَجَ عَلَى قَوْمِهِ مِنَ الْمِحْرَابِ فَأَوْحَى إِلَیْهِمْ أَن سَبِّحُوا بُکْرَةً وَعَشِیًّا۱۱

از محراب به میان قوم خود بیرون آمد و به آنان اعلام کرد که:صبح و شام تسبیح گویید

یَا یَحْیَى خُذِ الْکِتَابَ بِقُوَّةٍ وَآتَیْنَاهُ الْحُکْمَ صَبِیًّا۱۲

ای یحیی، کتاب را به نیرومندی بگیر و در کودکی به او دانایی عطا، کردیم

وَحَنَانًا مِّن لَّدُنَّا وَزَکَاةً وَکَانَ تَقِیًّا۱۳

و به او شفقت کردیم و پاکیزه اش ساختیم و او پرهیزگار بود

وَبَرًّا بِوَالِدَیْهِ وَلَمْ یَکُن جَبَّارًا عَصِیًّا۱۴

به پدر و مادر نیکی می کرد و جبار و گردنکش نبود

وَسَلَامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَیَوْمَ یَمُوتُ وَیَوْمَ یُبْعَثُ حَیًّا۱۵

سلام بر او، روزی که زاده شد و روزی که می میرد و روزی که دیگر بار زنده برانگیخته می شود

وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ مَرْیَمَ إِذِ انتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِهَا مَکَانًا شَرْقِیًّا۱۶

در این کتاب مریم را یاد کن، آنگاه که از خاندان خویش به مکانی رو به سوی بر آمدن آفتاب، دوری گزید

فَاتَّخَذَتْ مِن دُونِهِمْ حِجَابًا فَأَرْسَلْنَا إِلَیْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِیًّا۱۷

میان خود و آنان پرده ای کشید و ما روح خود را نزدش فرستادیم و چون، انسانی تمام بر او نمودار شد

قَالَتْ إِنِّی أَعُوذُ بِالرَّحْمَن مِنکَ إِن کُنتَ تَقِیًّا۱۸

مریم گفت:از تو به خدای رحمان پناه می برم، که پرهیزگار باشی

قَالَ إِنَّمَا أَنَا رَسُولُ رَبِّکِ لِأَهَبَ لَکِ غُلَامًا زَکِیًّا۱۹

گفت:من فرستاده پروردگار تو هستم، تا تو را پسری پاکیزه ببخشم

قَالَتْ أَنَّى یَکُونُ لِی غُلَامٌ وَلَمْ یَمْسَسْنِی بَشَرٌ وَلَمْ أَکُ بَغِیًّا۲۰

گفت:از کجا مرا فرزندی باشد، حال آنکه هیچ بشری به من دست نزده است و من بدکاره هم نبوده ام

قَالَ کَذَلِکِ قَالَ رَبُّکِ هُوَ عَلَیَّ هَیِّنٌ وَلِنَجْعَلَهُ آیَةً لِلنَّاسِ وَرَحْمَةً مِّنَّا وَکَانَ أَمْرًا مَّقْضِیًّا۲۱

گفت:پروردگار تو اینچنین گفته است:این برای من آسان است ما آن پسر، را برای مردم آیتی و بخشایشی کنیم و این کاری است که بدان حکم رانده اند

فَحَمَلَتْهُ فَانتَبَذَتْ بِهِ مَکَانًا قَصِیًّا۲۲

پس به او آبستن شد و او را با خود به مکانی دور افتاده برد

فَأَجَاءهَا الْمَخَاضُ إِلَى جِذْعِ النَّخْلَةِ قَالَتْ یَا لَیْتَنِی مِتُّ قَبْلَ هَذَا وَکُنتُ نَسْیًا مَّنسِیًّا۲۳

درد زاییدن او را به سوی تنه درخت خرمایی کشانید گفت:ای کاش پیش از این مرده بودم و از یادها فراموش شده بودم

فَنَادَاهَا مِن تَحْتِهَا أَلَّا تَحْزَنِی قَدْ جَعَلَ رَبُّکِ تَحْتَکِ سَرِیًّا۲۴

کودک از زیر او ندا داد:محزون مباش، پروردگارت از زیر پای تو جوی آبی روان ساخت

وَهُزِّی إِلَیْکِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَیْکِ رُطَبًا جَنِیًّا۲۵

نخل را بجنبان تا خرمای تازه چیده برایت فرو ریزد

فَکُلِی وَاشْرَبِی وَقَرِّی عَیْنًا فَإِمَّا تَرَیِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَدًا فَقُولِی إِنِّی نَذَرْتُ لِلرَّحْمَنِ صَوْمًا فَلَنْ أُکَلِّمَ الْیَوْمَ إِنسِیًّا۲۶

پس ای زن، بخور و بیاشام و شادمان باش و اگر از آدمیان کسی را دیدی، بگوی:برای خدای رحمان روزه نذر کرده ام و امروز با هیچ بشری سخن نمی گویم

فَأَتَتْ بِهِ قَوْمَهَا تَحْمِلُهُ قَالُوا یَا مَرْیَمُ لَقَدْ جِئْتِ شَیْئًا فَرِیًّا۲۷

کودک را برداشت و نزد قوم خود آورد گفتند:ای مریم، کاری قبیح کرده ای

یَا أُخْتَ هَارُونَ مَا کَانَ أَبُوکِ امْرَأَ سَوْءٍ وَمَا کَانَتْ أُمُّکِ بَغِیًّا۲۸

ای خواهر هارون، نه پدرت مرد بدی بود و نه مادرت زنی بدکاره

فَأَشَارَتْ إِلَیْهِ قَالُوا کَیْفَ نُکَلِّمُ مَن کَانَ فِی الْمَهْدِ صَبِیًّا۲۹

به فرزند اشاره کرد گفتند:چگونه با کودکی که در گهواره است سخن، بگوییم

قَالَ إِنِّی عَبْدُ اللَّهِ آتَانِیَ الْکِتَابَ وَجَعَلَنِی نَبِیًّا۳۰

کودک گفت:من بنده خدایم، به من کتاب داده و مرا پیامبر گردانیده است

وَجَعَلَنِی مُبَارَکًا أَیْنَ مَا کُنتُ وَأَوْصَانِی بِالصَّلَاةِ وَالزَّکَاةِ مَا دُمْتُ حَیًّا۳۱

و هر جا که باشم مرا برکت داده و تا زنده ام به نماز و زکات وصیت کرده است

وَبَرًّا بِوَالِدَتِی وَلَمْ یَجْعَلْنِی جَبَّارًا شَقِیًّا۳۲

و نیز نیکی کردن به مادرم و مرا جبار و شقی نساخته است

وَالسَّلَامُ عَلَیَّ یَوْمَ وُلِدتُّ وَیَوْمَ أَمُوتُ وَیَوْمَ أُبْعَثُ حَیًّا۳۳

سلام بر من، روزی که زاده شدم و روزی که می میرم و روزی که دیگر بار زنده برانگیخته می شوم

ذَلِکَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ قَوْلَ الْحَقِّ الَّذِی فِیهِ یَمْتَرُونَ۳۴

این است عیسی بن مریم به سخن حق همان که در باره او در تردید بودند

مَا کَانَ لِلَّهِ أَن یَتَّخِذَ مِن وَلَدٍ سُبْحَانَهُ إِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا یَقُولُ لَهُ کُن فَیَکُونُ۳۵

نسزد خداوند را که فرزندی برگیرد منزه است چون اراده کاری کند، می گوید:موجود شو پس موجود می شود

وَإِنَّ اللَّهَ رَبِّی وَرَبُّکُمْ فَاعْبُدُوهُ هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِیمٌ۳۶

و الله پروردگار من و پروردگار شماست، پس او را بپرستید، که راه راست این است

فَاخْتَلَفَ الْأَحْزَابُ مِن بَیْنِهِمْ فَوَیْلٌ لِّلَّذِینَ کَفَرُوا مِن مَّشْهَدِ یَوْمٍ عَظِیمٍ۳۷

گروهها با هم اختلاف کردند، پس وای بر کافران به هنگام حضور در آن روزبزرگ

أَسْمِعْ بِهِمْ وَأَبْصِرْ یَوْمَ یَأْتُونَنَا لَکِنِ الظَّالِمُونَ الْیَوْمَ فِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ۳۸

چه خوب می شنوند و چه خوب می بینند آن روز که نزد ما می آیند ولی ستمکاران امروز در گمراهی آشکاری هستند

وَأَنذِرْهُمْ یَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِیَ الْأَمْرُ وَهُمْ فِی غَفْلَةٍ وَهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ۳۹

آنان را از روز حسرت که کار به پایان آمده و آنان همچنان در حال غفلت و، بی ایمانی هستند بترسان

سوره مریم برای گرفتن حاجت,متن سوره مریم,ترجمه سوره مریمسوره مریم جزو سوره‌های مکی میباشد

إِنَّا نَحْنُ نَرِثُ الْأَرْضَ وَمَنْ عَلَیْهَا وَإِلَیْنَا یُرْجَعُونَ۴۰

هر آینه پس از زمین و هر چه بر روی آن هست ما زنده می مانیم و همه به نزد ما بازگردانده می شوند

وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ إِبْرَاهِیمَ إِنَّهُ کَانَ صِدِّیقًا نَّبِیًّا۴۱

و در این کتاب ابراهیم را یاد کن که او پیامبری راستگو بود

إِذْ قَالَ لِأَبِیهِ یَا أَبَتِ لِمَ تَعْبُدُ مَا لَا یَسْمَعُ وَلَا یُبْصِرُ وَلَا یُغْنِی عَنکَ شَیْئًا۴۲

آنگاه که پدرش را گفت:ای پدر، چرا چیزی را که نه می شنود و نه می بیند و نه هیچ نیازی از تو بر می آورد، می پرستی؟

یَا أَبَتِ إِنِّی قَدْ جَاءنِی مِنَ الْعِلْمِ مَا لَمْ یَأْتِکَ فَاتَّبِعْنِی أَهْدِکَ صِرَاطًا سَوِیًّا۴۳

ای پدر، مرا دانشی داده اند که به تو نداده اند پس، از من پیروی، کن تا تو را به راه راست هدایت کنم

یَا أَبَتِ لَا تَعْبُدِ الشَّیْطَانَ إِنَّ الشَّیْطَانَ کَانَ لِلرَّحْمَنِ عَصِیًّا۴۴

ای پدر، شیطان را مپرست، زیرا شیطان خدای رحمان را نافرمان بود

یَا أَبَتِ إِنِّی أَخَافُ أَن یَمَسَّکَ عَذَابٌ مِّنَ الرَّحْمَن فَتَکُونَ لِلشَّیْطَانِ وَلِیًّا۴۵

ای پدر، می ترسم عذابی از جانب خدای رحمان به تو رسد و تو دوستدار شیطان باشی

قَالَ أَرَاغِبٌ أَنتَ عَنْ آلِهَتِی یَا إِبْراهِیمُ لَئِن لَّمْ تَنتَهِ لَأَرْجُمَنَّکَ وَاهْجُرْنِی مَلِیًّا۴۶

گفت:ای ابراهیم، آیا از خدایان من بیزار هستی؟ اگر باز نایستی سنگسارت می کنم اکنون زمانی دراز از من دور باش

قَالَ سَلَامٌ عَلَیْکَ سَأَسْتَغْفِرُ لَکَ رَبِّی إِنَّهُ کَانَ بِی حَفِیًّا۴۷

گفت:تو را سلامت باد از پروردگارم برایت آمرزش خواهم خواست زیرا او بر من مهربان است

وَأَعْتَزِلُکُمْ وَمَا تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ وَأَدْعُو رَبِّی عَسَى أَلَّا أَکُونَ بِدُعَاء رَبِّی شَقِیًّا۴۸

از شما و از آن چیزهایی که به جای خدای یکتا می خوانید کناره می گیرم، وپروردگار خود را می خوانم، باشد که به سبب خواندن پروردگارم به شوربختی نیفتم

فَلَمَّا اعْتَزَلَهُمْ وَمَا یَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ وَهَبْنَا لَهُ إِسْحَقَ وَیَعْقُوبَ وَکُلًّا جَعَلْنَا نَبِیًّا۴۹

چون از آنها و آنچه جز خدای یکتا می پرستیدند کناره گرفت، اسحاق و یعقوب را به او بخشیدیم و همه را پیامبری دادیم،

وَوَهَبْنَا لَهُم مِّن رَّحْمَتِنَا وَجَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ عَلِیًّا۵۰

و رحمت خویش را به آنها ارزانی داشتیم و سخن نیکو و آوازه بلند دادیم

وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ مُوسَى إِنَّهُ کَانَ مُخْلَصًا وَکَانَ رَسُولًا نَّبِیًّا۵۱

و در این کتاب، موسی را یاد کن او بنده ای مخلص و فرستاده ای پیامبر بود

وَنَادَیْنَاهُ مِن جَانِبِ الطُّورِ الْأَیْمَنِ وَقَرَّبْنَاهُ نَجِیًّا۵۲

و او را از جانب راست کوه طور ندا دادیم و نزدیکش ساختیم تا با او راز، گوییم

وَوَهَبْنَا لَهُ مِن رَّحْمَتِنَا أَخَاهُ هَارُونَ نَبِیًّا۵۳

و از رحمت خود برادرش هارون پیامبر را به او بخشیدیم

وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ إِسْمَاعِیلَ إِنَّهُ کَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَکَانَ رَسُولًا نَّبِیًّا۵۴

و در این کتاب اسماعیل را یاد کن او درست قول و فرستاده ای پیامبر بود،

وَکَانَ یَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَاةِ وَالزَّکَاةِ وَکَانَ عِندَ رَبِّهِ مَرْضِیًّا۵۵

و خاندان خود را به نماز و زکات امر می کرد و نزد پروردگارش شایسته وپسندیده بود

وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ إِدْرِیسَ إِنَّهُ کَانَ صِدِّیقًا نَّبِیًّا۵۶

و در این کتاب ادریس را یاد کن او راست گفتاری پیامبر بود

وَرَفَعْنَاهُ مَکَانًا عَلِیًّا۵۷

او را به مکانی بلند فرا بردیم

أُوْلَئِکَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِم مِّنَ النَّبِیِّینَ مِن ذُرِّیَّةِ آدَمَ وَمِمَّنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ وَمِن ذُرِّیَّةِ إِبْرَاهِیمَ وَإِسْرَائِیلَ وَمِمَّنْ هَدَیْنَا وَاجْتَبَیْنَا إِذَا تُتْلَى عَلَیْهِمْ آیَاتُ الرَّحْمَن خَرُّوا سُجَّدًا وَبُکِیًّا۵۸

اینان گروهی از پیامبران بودند که خدا به آنان انعام کرده بود، از، فرزندان آدم و فرزندان آنان که با نوح در کشتی نشاندیم و فرزندان ابراهیم و اسرائیل و آنها که هدایتشان کردیم و برگزیدیمشان و چون آیات خدای رحمان بر آنان تلاوت می شد، گریان به سجده می افتادند

فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا۵۹

سپس کسانی جانشین اینان شدند که نماز را ضایع گذاشتند و پیرو شهوات گردیدند و به زودی به غی خواهند افتاد،

إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَأُوْلَئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا یُظْلَمُونَ شَیْئًا۶۰

مگر آن کس که توبه کرد و ایمان آورد و کارهای شایسته کرد اینان به، بهشت داخل می شوند و هیچ کس مورد ستم قرار نمی گیرد

جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِی وَعَدَ الرَّحْمَنُ عِبَادَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّهُ کَانَ وَعْدُهُ مَأْتِیًّا۶۱

بهشتهای جاوید که خدای رحمان از غیب به بندگان خویش وعده کرده است ووعده او فرا خواهد رسید

لَا یَسْمَعُونَ فِیهَا لَغْوًا إِلَّا سَلَامًا وَلَهُمْ رِزْقُهُمْ فِیهَا بُکْرَةً وَعَشِیًّا۶۲

در آنجا سخن لغو نمی شنوند، گفتارشان سلام است و روزیشان هر صبح و شام آماده است

تِلْکَ الْجَنَّةُ الَّتِی نُورِثُ مِنْ عِبَادِنَا مَن کَانَ تَقِیًّا۶۳

این همان بهشتی است که به بندگانمان، آنها که پرهیزگاری کرده اند ، عطا می کنیم

وَمَا نَتَنَزَّلُ إِلَّا بِأَمْرِ رَبِّکَ لَهُ مَا بَیْنَ أَیْدِینَا وَمَا خَلْفَنَا وَمَا بَیْنَ ذَلِکَ وَمَا کَانَ رَبُّکَ نَسِیًّا۶۴

و ما جز به فرمان پروردگار تو فرود نمی آییم آنچه در پیش روی ما و پشت سر ما و میان این دو قرار دارد از آن اوست و پروردگار تو فراموشکار نیست

رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَیْنَهُمَا فَاعْبُدْهُ وَاصْطَبِرْ لِعِبَادَتِهِ هَلْ تَعْلَمُ لَهُ سَمِیًّا۶۵

پروردگار آسمانها و زمین و آنچه میان آن دوست او را بپرست و در پرستش، شکیبا باش آیا همنامی برای او می شناسی؟

وَیَقُولُ الْإِنسَانُ أَئِذَا مَا مِتُّ لَسَوْفَ أُخْرَجُ حَیًّا۶۶

آدمی می گوید:آیا زمانی که بمیرم، زنده از گور بیرون آورده خواهم شد؟

أَوَلَا یَذْکُرُ الْإِنسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِن قَبْلُ وَلَمْ یَکُ شَیْئًا۵۷

و آدمی به یاد ندارد که او را پیش از این آفریده ایم و او خود چیزی نبوده است؟

فَوَرَبِّکَ لَنَحْشُرَنَّهُمْ وَالشَّیَاطِینَ ثُمَّ لَنُحْضِرَنَّهُمْ حَوْلَ جَهَنَّمَ جِثِیًّا۶۸

به پروردگارت سوگند، آنها را با شیطانها گرد می آوریم، آنگاه همه رادر اطراف جهنم به زانو می نشانیم

ثُمَّ لَنَنزِعَنَّ مِن کُلِّ شِیعَةٍ أَیُّهُمْ أَشَدُّ عَلَى الرَّحْمَنِ عِتِیًّا۶۹

آنگاه از هر گروه کسانی را که در برابر خدای رحمان بیشتر سرکشی کرده، اندجدا می کنیم

ثُمَّ لَنَحْنُ أَعْلَمُ بِالَّذِینَ هُمْ أَوْلَى بِهَا صِلِیًّا۷۰

و ما آنهایی را که سزاوارتر به داخل شدن در آتش و سوختن در آن باشند، بهتر می شناسیم

وَإِن مِّنکُمْ إِلَّا وَارِدُهَا کَانَ عَلَى رَبِّکَ حَتْمًا مَّقْضِیًّا۷۱

و هیچ یک از شما نیست که وارد جهنم نشود، و این حکمی است حتمی از جانب پروردگار تو

ثُمَّ نُنَجِّی الَّذِینَ اتَّقَوا وَّنَذَرُ الظَّالِمِینَ فِیهَا جِثِیًّا۷۲

آنگاه پرهیزگاران را نجات می دهیم و ستمکاران را همچنان به زانو نشسته در آنجا وا می گذاریم

وَإِذَا تُتْلَى عَلَیْهِمْ آیَاتُنَا بَیِّنَاتٍ قَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لِلَّذِینَ آمَنُوا أَیُّ الْفَرِیقَیْنِ خَیْرٌ مَّقَامًا وَأَحْسَنُ نَدِیًّا۷۳

چون آیات روشنگر ما را بر آنان بخوانند، کافران به مؤمنان می گویند:کدام یک از دو فرقه را جایگاه بهتر و محفل نیکوتر است؟

وَکَمْ أَهْلَکْنَا قَبْلَهُم مِّن قَرْنٍ هُمْ أَحْسَنُ أَثَاثًا وَرِئْیًا۷۴

پیش از آنها چه بسا مردمی را به هلاکت رسانیده ایم که از حیث اثاث ومنظر، بهتر از آنها بودند

قُلْ مَن کَانَ فِی الضَّلَالَةِ فَلْیَمْدُدْ لَهُ الرَّحْمَنُ مَدًّا حَتَّى إِذَا رَأَوْا مَا یُوعَدُونَ إِمَّا الْعَذَابَ وَإِمَّا السَّاعَةَ فَسَیَعْلَمُونَ مَنْ هُوَ شَرٌّ مَّکَانًا وَأَضْعَفُ جُندًا۷۵

بگو:هر کس که در گمراهی باشد، خدای رحمان او را به فزونی مدد می رساند، تا آنگاه آنچه را به او وعده داده شده است بنگرد:یا عذاب و یا قیامت آنگه خواهند دانست که چه کسی را جایگاه بدتر و سپاه ناتوان تر است

وَیَزِیدُ اللَّهُ الَّذِینَ اهْتَدَوْا هُدًى وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیْرٌ عِندَ رَبِّکَ ثَوَابًا وَخَیْرٌ مَّرَدًّا۷۶

و خدا بر هدایت آنان که هدایت یافته اند خواهد افزود و نزد پروردگار تو پاداش و نتیجه کردارهای شایسته ای که باقی ماندنی اند بهتر است

أَفَرَأَیْتَ الَّذِی کَفَرَ بِآیَاتِنَا وَقَالَ لَأُوتَیَنَّ مَالًا وَوَلَدًا۷۷

آیا آن کسی را که به آیات ما کافر بود دیدی که می گفت:البته به من، مال و فرزند داده خواهد شد

أَاطَّلَعَ الْغَیْبَ أَمِ اتَّخَذَ عِندَ الرَّحْمَنِ عَهْدًا۷۸

آیا از غیب آگاهی داشت، یا از خدای رحمان پیمان گرفته بود؟

کَلَّا سَنَکْتُبُ مَا یَقُولُ وَنَمُدُّ لَهُ مِنَ الْعَذَابِ مَدًّا۷۹

نه چنین است آنچه می گوید خواهیم نوشت و البته بر عذابش خواهیم افزود

وَنَرِثُهُ مَا یَقُولُ وَیَأْتِینَا فَرْدًا۸۰

آنچه را که می گوید از او می ستانیم تا تنها نزد ما بیاید

وَاتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ آلِهَةً لِّیَکُونُوا لَهُمْ عِزًّا۸۱

و به غیر از الله خدایانی اختیار کردند تا سبب عزتشان گردند

کَلَّا سَیَکْفُرُونَ بِعِبَادَتِهِمْ وَیَکُونُونَ عَلَیْهِمْ ضِدًّا۸۲

نه چنین است به زودی از عبادت آنان سر برتابند و به مخالفتشان برخیزند،

أَلَمْ تَرَ أَنَّا أَرْسَلْنَا الشَّیَاطِینَ عَلَى الْکَافِرِینَ تَؤُزُّهُمْ أَزًّا۸۳

آیا ندیده ای که ما شیاطین را به سوی کافران فرستادیم تا آنها را برانگیزند؟

فَلَا تَعْجَلْ عَلَیْهِمْ إِنَّمَا نَعُدُّ لَهُمْ عَدًّا۸۴

پس تو بر آنان شتاب مکن که ما روزهایشان را به دقت می شماریم

یَوْمَ نَحْشُرُ الْمُتَّقِینَ إِلَى الرَّحْمَنِ وَفْدًا۸۵

روزی که پرهیزگاران را نزد خدای رحمان سواره گرد آوریم

وَنَسُوقُ الْمُجْرِمِینَ إِلَى جَهَنَّمَ وِرْدًا۸۶

و مجرمان را تشنه کام به جهنم برانیم

لَا یَمْلِکُونَ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَنِ اتَّخَذَ عِندَ الرَّحْمَنِ عَهْدًا۸۷

از شفاعت بی نصیبند، مگر آن کس که با خدای رحمان پیمانی بسته باشد

وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَدًا۸۸

گفتند:خدای رحمان صاحب فرزندی است

لَقَدْ جِئْتُمْ شَیْئًا إِدًّا۸۹

هر آینه سخنی زشت آورده اید

تَکَادُ السَّمَاوَاتُ یَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَتَنشَقُّ الْأَرْضُ وَتَخِرُّ الْجِبَالُ هَدًّا۹۰

نزدیک است که از این سخن آسمانها، بشکافند و زمین شکافته شود و کوهها فرو افتند و در هم ریزند،

أَن دَعَوْا لِلرَّحْمَنِ وَلَدًا۹۱

زیرا برای خدای رحمان فرزندی قائل شده اند

وَمَا یَنبَغِی لِلرَّحْمَنِ أَن یَتَّخِذَ وَلَدًا۹۲

خدای رحمان را سزاوار نیست که صاحب فرزندی باشد

إِن کُلُّ مَن فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ إِلَّا آتِی الرَّحْمَنِ عَبْدًا۹۳

هیچ چیز در آسمانها و زمین نیست مگر آنکه به بندگی سوی خدای رحمان بیاید

لَقَدْ أَحْصَاهُمْ وَعَدَّهُمْ عَدًّا۹۴

او همه را حساب کرده و یک یک شمرده است

وَکُلُّهُمْ آتِیهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فَرْدًا۹۵

و همگیشان در روز قیامت تنها نزد او می آیند

إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا۹۶

خدای رحمان کسانی را که ایمان آورده اند و کارهای شایسته کرده اند ، محبوب همه گرداند

فَإِنَّمَا یَسَّرْنَاهُ بِلِسَانِکَ لِتُبَشِّرَ بِهِ الْمُتَّقِینَ وَتُنذِرَ بِهِ قَوْمًا لُّدًّا۹۷

این قرآن را بر زبان تو آسان کردیم تا پرهیزگاران را مژده دهی و ستیزه گران را بترسانی

وَکَمْ أَهْلَکْنَا قَبْلَهُم مِّن قَرْنٍ هَلْ تُحِسُّ مِنْهُم مِّنْ أَحَدٍ أَوْ تَسْمَعُ لَهُمْ رِکْزًا۹۸

و چه بسیار مردمی را پیش از آنها هلاک کرده ایم آیا هیچ یک از آنهارا می یابی یا حتی اندک آوازی از آنها می شنوی؟

سوره مریم چند آیه دارد,سوره مریم برای چیست,سوره مریمپیام اصلی سوره مریم بشارت و انذار است

گردآوری: بخش مذهبی سرپوش

  • 12
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۹
غیر قابل انتشار: ۱۲
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
ویژه سرپوش