سه شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۳
۱۳:۰۵ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۲۰۴۴۳۰
میراث فرهنگی و صنایع دستی

هفت‌هزار سال هنر در یک سرزمین

اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,میراث فرهنگی,سیستان و بلوچستان
سوزن‌دوزی، خامه‌دوزی، سیاه‌دوزی، پریواردوزی، حصیربافی، سفالگری ، زیورآلات سنتی، سکه‌دوزی و گلیم‌بافی، هنر دست زنان و مردان منطقه سیستان و بلوچستان است. نقش‌هایی که برای تزیین لباس‌ها، گلیم، جاجیم یا سفال کار می‌شود، برگرفته از جان و دل مردم این دیار است و از هزاران سال پیش باقی مانده است.

به گزارش ایسنا، «سوزن دوزی» سیستان و بلوچستان شهرت جهانی دارد. زنان این استان ماه‌ها برای سوزن‌زدن روی پارچه زمان می‌گذارند و بسیاری از آن‌ها این هنر را از کودکی و از مادربزرگ یا مادر خود یاد می‌گیرند و معمولا هم لباس‌های‌شان را خودشان می‌دوزند.

بنا بر کم‌کار یا پرکار بودن سوزن‌دوزی‌هایی که روی لباس‌ها انجام می‌شود، قیمت‌های متفاوتی دارند. زنان این خطه به‌جز لباس، هنر سوزن‌دوزی را روی رومیزی، سجاده، کوسن، روتختی، جانماز و سفره عقد هم انجام می‌دهند.

برای آن‌که همه قدرت خرید این هنر را داشته باشند بخشی از سوزن‌دوزی را روی حاشیه شال یا لباس کار می‌کنند و آن را در نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌ها عرضه می‌کنند. اسپکه، بمپور، فنوج، ایرانشهر، پیپ، مته سنگ، چانف، نیکشهر، روستاهای ایرندگان و مارندگان خاش، جالق، سوران، گشت، کله‌گان سراوان و زاهدان از عمده‌ترین مراکز سوزن‌دوزی استان سیستان و بلوچستان هستند.

سیستان یکی از بزرگترین مراکز تولید ابریشم بوده

«خامک‌دوزی» یا «خمک‌دوزی» واژه محلی است که برای «خامه‌دوزی» استفاده می‌شود، البته به این هنر، سفیددوزی نیز  می‌گویند. از این هنر در تزیین لباس، جانماز، کوسن و رومیزی استفاده می‌شود. این هنر با تاریخ ظهور ابریشم در سیستان برابر است. در نخستین نوشته‌های اسلامی، سیستان محل تولید بهترین بافته‌های ابریشمی و پشمی بوده است.

سیستان با داشتن باغ‌های فراوان توت یکی از بزرگترین مراکز تولید ابریشم بوده است. منابع تاریخی از وجود کارگاه‌های تولید پیله و ابریشم در روستای «چلنگ» زابل حتی در ۱۰۰ سال قبل خبر می‌دهند. اوج این هنر مثل دیگر هنرهای سیستان را می‌توان به دوره اشکانی و ساسانی نسبت داد. علت نامگذاری خامه‌دوزی این است که ابریشم به‌صورت خام، یعنی بدون هیچ پرداخت و اعمالی مانند رنگرزی، پخت یا سفیدکاری استفاده می‌شد.

اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,میراث فرهنگی,سیستان و بلوچستان

سوزن‌دوزی

«سیاه‌دوزی» نیز نوعی سوزن‌دوزی است که برای تزیین پیش‌سینه و سرآستین لباس‌ها در سیستان و بلوچستان به کار می‌رود. برای این نوع دوخت فقط از نخ سیاه که معمولا ابریشمی است، استفاده می‌کنند. این نوع دوخت به‌شکل دندان‌موشی به‌هم چسبیده است و نقش‌هایی که روی لباس پیاده می‌شود، به‌صورت مثلث است.

هنر رایج بومی در سراوان و ایرانشهر

«پریواردوزی» که «پلیوار» نیز نامیده می‌شود، نوعی گلدوزی روی پارچه است. نخ، پارچه و سوزن مواد اولیه و ابزار لازم این کار است. این نوع دوخت مستقیما روی پارچه انجام می‌شود و مانند سوزن‌دوزی بلوچ به پارچه‌ای با تار و پود منظم و عمود بر هم نیازی نیست. زمینه‌ی کار، پارچه است که فقط قسمت‌هایی از کل زمینه با دوخت پر می‌شود. این هنر در میان اهالی بومی رایج است و در روستاهای شهرستان سراوان و ایرانشهر به کار می‌رود.

پریوار بیشتر روی حاشیه روسری و اشارپ زنان بلوچ (شال بلندی که روی دوش می‌اندازند) به کار می‌رود. در برخی مناطق مانند ایرندگان، پریواردوزی روی لباس و در قسمت پیش‌سینه، سرشلوار و دور آستین دوخته می‌شود. همچنین در روستاهای چانف و شکین با استفاده از نخ ابریشم روی کلاه، عرق‌چین، سرمه‌دان، بازوبند و جلد دعا گلدوزی می‌کنند.

هنری به پیشینه شهر سوخته و دریاچه هامون

برای آن‌که هنرمندان حصیرباف استان را بشناسید، کافی است به دستان زِبر آن‌ها نگاه کنید. آن‌ها با بریدن و جمع‌آوری شاخ و برگ‌های درختی محلی به نام «داز» که آن را مقدس می‌دانند، حصیر می‌بافند. حتی از دانه میوه این گیاه برای ساختن تسبیح و گردنبند استفاده می‌کنند.

پیشینه حصیربافی با قدمت شهر سوخته و دریاچه هامون عجین شده و جایگاه ویژه‌ای در زندگی مردم سیستان و بلوچستان داشته است. مردم منطقه سیستان با گویش محلی خود به این هنر «خولک‌بافی» و مردم منطقه بلوچستان به آن «تگرد» می‌گویند.

خولک‌بافی از ساقه‌های نی و تگرد از برگ درختان خرمای وحشی «داز» بافته می‌شود. محصولات تولیدی حصیربافی سیستان شامل پرده، سایبان و توتن «نوعی قایق حصیری» و همچنین از محصولات حصیربافی بلوچستان روپگ «جارو»، پروند «کمربند جهت بالا رفتن از درخت خرما»، سواس «صندل»، سمان «زیرانداز»، سفت «جانماز»، کچو «خورجین»، کپات «سبد کوچک» است. این حصیرها در زندگی امروز کاربرد زیادی دارد و برخی مردم شهرنشین از زیراندازهای حصیری به‌عنوان سفره استفاده می‌کنند.

اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,میراث فرهنگی,سیستان و بلوچستان

حصیربافی زنان سیستان و بلوچستان

مهمترین مناطق تولید حصیربافی سیستان در شهرستان زابل و روستاهای حاشیه کوه خواجه است. از مناطق تولیدی حصیربافی بلوچستان نیز نیک‌شهر، سراوان و سرباز است. نمونه‌هایی از انواع حصیربافی در کاوش‌های شهر سوخته به‌دست آمده که در موزه منطقه‌ای جنوب شرق ایران در زاهدان به‌نمایش درآمده است.

سابقه هفت‌هزار ساله در سفالگری

«سفال» در بلوچستان با نام روستای کلپورگان معروف است. این روستا در نزدیکی شهر مرزی سراوان قرار دارد و سابقه هفت‌هزار ساله در سفالگری دارد. زنان بلوچ با استفاده از خاک رس اطراف محل سکونت‌شان، ظرف‌های سفالی درست می‌کنند. ظرف‌هایی که با این نوع خاک ساخته می‌شود، ابتدا به رنگ خاکستری است و بعد از آن‌که در کوره پخته می‌شوند به رنگ قرمز درمی‌آیند.

این ظروف به ‌لیل شکل بدوی‌شان، در دکور خانه‌های مدرن به کار برده می‌شوند. ساخت سفال در حال حاضر در کلپورگان، سراوان، روستای کوه متیک سرباز و هلونچکان نیک‌شهر انجام می‌شود. کوزه، بشقاب، کاسه، قندان، سینی، گلدان، قوری، اسپند دودکن، خمیردان و جاماستی محصولاتی هستند که زنان بلوچ آن‌ها را درست می‌کردند و همچنان به این کار ادامه می‌دهند.

زنان سفالگر کلپورگان برای این کار از چرخ سفالگری استفاده نمی‌کنند، بلکه سفال‌ها را با دست درست می‌کنند و برای تزیین سطح‌شان، از اشکال خاص هندسی که قدمتی چند هزار ساله دارد، استفاده می‌کنند. آن‌ها از آب «تیتوک» سنگی که از کوه بیرک به‌دست می‌آید، استفاده و به‌وسیله یک تکه نازک چوب خرمای وحشی که به اندازه چوب کبریت است، سفال‌ها را تزیین می‌کنند. رنگ این نقوش قبل از پخت سفال، قهوه‌ای متمایل به قرمز است که براثر حرارت به رنگ سیاه درمی‌آید.

اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,میراث فرهنگی,سیستان و بلوچستان

سفال کلپورگان

قدیمی‌ترین کوره‌های ذوب فلز جهان در سیستان و بلوچستان

زیورآلات سنتی اغلب برای خودآرایی استفاده می‌شود که گاه ریشه‌های مذهبی نیز دارد. زیورآلات منطقه سیستان و بلوچستان که تاریخچه بیشتر نگاره‌ها، نقش‌ها و روش‌های تزیین آن‌ها به روزگار باستان برمی‌گردد به‌عنوان بخشی از بهای عروسی توسط خانواده داماد به عروس داده می‌شود. تاریخچه هنر زیورآلات سنتی در این منطقه آمیزه‌ای از هنر میناکاری، مرصع‌کاری،‌ مشبک‌کاری، منبت کاری و کنده‌کاری است.

این هنر بیش از ۵۰ گونه مختلف دارد که می‌توان به «گوشواره»، چوری «النگو»، سربند، کپگو «گردنبند» و تاسنی «سنجاق سینه» اشاره کرد. وجود کوره‌های ذوب فلز در این منطقه که شاید قدیمی‌ترین کوره‌های ذوب فلز در جهان باشند، نشان‌دهنده قدمت هنر فلزسازی در سیستان و بلوچستان است. 

صنایع دستی برای جشن‌ها و مراسم شادی

«سکه‌دوزی» به‌دلیل مصارف تزیینی و زینتی‌اش بعد از سوزن‌دوزی جایگاه ویژه‌ای در صنایع دستی دارد که مردم منطقه از آن برای تزئین خانه‌های‌شان بسیار استفاده می‌کنند. حتی در تنها هتل ایرانشهر هم می‌توان نمونه‌های بسیاری از این هنر را دید. البته این هنر بیشتر در جشن‌ها، مراسم شادی و ازدواج‌ها استفاده می‌شود. در این هنر از موادی مثل آیینه‌های ریز و درشت، پولک، منجوق و مروارید، خرمهره، دگمه صدفی، نوار یراق، پارچه، سکه و صدف استفاده می‌شود. مردم این منطقه نمونه‌هایی از سکه‌دوزی را بر گردن شتر می‌اندازند یا رختخواب عروس را با آن تزیین می‌کنند.

با آمدن سکاها به سیستان و بلوچستان تحول بزرگی در این منطقه ایجاد شد، کمترین این تحولات بافته‌های منطقه بود که تحت تأثیر هنر آن‌ها قرار گرفت. این قوم در قرن پنجم قبل از میلاد قالی، گلیم و نمد تولید می‌کردند. شهرت بافته‌های سیستان در دوره اسلامی نشان از یک هنر پرسابقه و کهن دارد. مردم این منطقه نیز مانند سایر اقوام کوچ در چادر زندگی می‌کردند و از گلیم به‌عنوان زیرانداز، پشتی، سفره آرد و نان، خورجین و کیسه‌های نمک استفاده می‌کردند و برای تزیین آن از خرمهره، صدف، سکه، منگوله و سنگ‌های زینتی بهره می‌بردند.

ترکیب‌بندی‌های ساده منقش به نگاره‌های گیاه گونه‌ در نمکدان‌های بلوچ که به نهایت خلوص رسیده، همراه با رنگ‌هایی چند که عمدتا تیره و خاک‌فام‌اند، به فرش‌های آن‌ها عمق و معنای خاصی بخشیده است. نقوش گلیم سیستان به‌صورت هندسی، ذهنی و راه‌راه برگرفته از محیط جغرافیایی است. رنگ‌بندی تیره، گلیم این منطقه را از گلیم‌های مناطق دیگر متمایز می‌کند.

  • 18
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه

حکایت های اسرار التوحید اسرار التوحید یکی از آثار برجسته ادبیات فارسی است که سرشار از پند و موعضه و داستان های زیبا است. این کتاب به نیمه ی دوم قرن ششم هجری  مربوط می باشد و از لحاظ نثر فارسی و عرفانی بسیار حائز اهمیت است. در این مطلب از سرپوش تعدادی از حکایت های اسرار التوحید آورده شده است.

...[ادامه]
ویژه سرپوش