جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
کد مقاله: ۱۴۰۱۰۶۰۰۰۳

احکام رقصیدن در اسلام برطبق فتوای مراجع عظام

احکام رقصیدن,احکام رقصیدن در اسلام,احکام رقصیدن از نظر مراجع تقلیددرصورتی که انسان رقص نامحرم را ببیند ، به نظر تمام مراجع حرام می باشد
فراگیری احکام دین، از مهمترین واجبات دین مبین اسلام به شمار می رود. یکی از موضوعات قابل بحث، رقص و به خصوص رقص مردان است. در این مطلب از سرپوش نظر مراجع درباره احکام رقصیدن آورده شده است با ما همراه باشید.

احکام رقصیدن

به حرکات موزون و هماهنگ بدنی که با آواز و موسیقی، همراه است؛ رقص می گویند. انواع رقص، از نظر بسیاری از فقیهان، حرام است درحالیکه عقیده ی بعضی دیگر اینست که اگر رقصیدن بهمراه کار حرام( برانگیختن شهوت) باشد؛ حرام است. رقص زن برای زن و رقص زن برای شوهرش برطبق نظر برخی از فقیهان، در صورتی بلامانع است که با حرام دیگری همراه نباشد.

رقص در اسلام و احکام مربوط به آن

- رقص در اسلام، درصورتی جایز نیست که دیدن رقص دسته‏ جمعی مردان و رقص دختران خردسال از تلویزیون و .. موجب تحریک شهوت فرد شود و یا فرد، مرتکب گناه و فساد شود.

- درصورتی که رقصیدن پدران یا مادران در جشن عروسی فرزندانشان همراه با حرام باشد، حرام است.

- شرکت در عروسی‏ هایی بلامانع است که رقصیدن در آنها باعث انجام کار حرام نشود.

- کودک غیربالغ برای رقصیدن، تکلیفى ندارد ولى نباید توسط افراد بالغ در امر رقصیدن، تشویق شود.

- رقصى حرام است که موجب مفسده و برانگیخته شدن شهوت شود و حتی اگر به صورت لهوى و مطرب، از آلات موسیقى استفاده شود و به آنها گوش دهید، نیز حرام است و مکلفین در چنین شرایطی باید نهى از منکر کنند.

- ایجاد مراکز تعلیم و ترویج رقص، مخالف اهداف نظام اسلامى است.

- اگر در عروسی‏ها مبارزه نمایشی با عصا به صورت بازى ورزشى تفریحى باشد و خطری برای جان انسان نداشته باشد، فى‏نفسه بلامانع است ولى چنانچه از آلات موسیقى به نحو لهوى و طرب‏ آور استفاده شود، به هیچ وجه جایز نیست.

- رقص از نظر بعضی از مراجع، جایز نیست و آن ها حتی رقص زن برای زن ها و یا بیننده را جایز نمی دانند.

- طبق نظر تمام مراجع تقلید، کسی که رقص نامحرم را ببیند؛ حرام است.

احکام رقصیدن از دیدگاه برخی مراجع تقلید

- دفتر آیت الله خامنه ای:

اگر رقص زن براى زنان موجب لهو شود؛ یعنی جلسه زنانه یا عروسی به مجلس رقص تبدیل شود، اشکال دارد و باید بنابر احتیاط واجب، آن محل را ترک کرد وگرنه اگر باعث تحریک شهوت شده و یا با انجام کار حرام( مانند موسیقى و آواز حرام) همراه باشد یا مرد نامحرمى در آن مجلس باشد؛ حرام است.

- دفتر آیت الله مکارم شیرازی:

رقص زن براى شوهرش از نظر آیت‌الله مکارم شیرازی، جایز است ولی برای بقیّه این حکم را ندارد. کلیّه صداها و آهنگ هایى حرام است که برای مجالس لهو و فساد، مناسب است و غیر آن حلال است و برای تشخیص آن باید نزد افراد فهمیده متدیّن، مراجعه کنید.

احکام رقصیدن از نظر آیت الله سیستانی,احکام رقصیدن,احکام رقصیدن از نظر ایت الله اراکیرقص زن برای مردان نامحرم حرام است

- حضر ت آیت ا... اراکی( ره):

رقصیدن برطبق فتوای حضرت آیت ا... اراکی، اشکال دارد.

- آیت الله صافی گلپایگانی:

حکم موسیقی از نظر آیت‌الله صافی گلپایگانی مطلقاً حرام است و فقط رقصیدن زن برای شوهرش جایز است در صورتی که همراه با حرام نباشد.

- آیت الله هادوی تهرانی:

رقصیدن از نظر آیت الله هادوی تهرانی در شرایطی بلامانع است که باعث تحریک شهوت یا ارتکاب گناه یا ترتب مفسده ای نشود. دعوت از خواننده در عروسی فی نفسه جایز است مگر آن که اشعار او مفسده داشته باشد و یا آوازهایش را به صورت غنایی بخواند و یا از موسیقی استفاده کند که حرام است. رقصیدن در شرایطی بلامانع است که موجب تهییج شهوت نشود؛ در غیر این صورت اگر همراه با فعل حرامی مثل اختلاط زن و مرد و یا موسیقی حرام باشد؛ اشکال دارد.

- حضرت آیت الله بهجت:

فتوای حضرت آیت ا... بهجت درمورد رقص اینست که مطلقا اشکال دارد.

- حضرت آیت الله وحید خراسانی:

آیت ا.... وحید خراسانی فتوا میدهند که رقصیدن بنا بر احتیاط واجب، جایز نیست.

- حضرت آیت الله سیستانی:

رقصیدن از نظر حضرت آیت ا.... سیستانی بنا بر احتیاط واجب، جایز نیست و صرفا رقص زن و شوهر، جایز است به شرطی که شخص دیگری در آن مکان نباشد.

- حضرت آیت الله تبریزی:

دیدگاه آیت ا... تبریزیدرمورد رقص اینست که رقص از لهو است و برای مومن، سزاوار نیست.

رقصیدن داماد در مجلس زنان

* آیات عظام امام، تبریزى و خامنه‏اى:

رقصیدن داماد در مجلس زنان درصورتی جایز نیست که باعث تحریک شهوت یا ارتکاب حرام یا ترتب مفسده شود وگرنه بلامانع است ولى سزاوار است مؤمن، عیاشی نکند.

* آیات عظام بهجت، سیستانى، فاضل، نورى و وحید:

از نظر مراجعی همچون بهجت، سیستانى، فاضل، نورى و وحید، رقصیدن داماد در مجلس زنان، بنابر احتیاط واجب جایز نیست.

* آیات عظام صافى و مکارم شیرازی:

آیات عظام صافى و مکارم شیرازی میگویند که رقصیدن داماد در مجلس زنان، حرام است.

احکام رقص مرد براى همسرش

> رقصیدن زن در مجالس زنان و حتی برای شوهر، از نظر آیت اللَّه بهجت و آیت اللَّه اراکی جایز نیست.

> رقص مرد براى همسرش برطبق فتوای آیت اللَّه تبریزی و آیت اللَّه خامنه ‏ای به تنهایی ، حرام نیست مگر این که با عمل حرامی نظیر اختلاط زن و مرد، یا همراه بودن رقص با موسیقی مطرب، همراه باشد.

> رقص زن براى شوهر و بر عکس آن از دیدگاه آیات عظام امام خمینى( ره)، وحید، سیستانى، تبریزى و خامنه ‏ای، جایز است وگرنه در مجالس عقد و عروسی و یا مولودی‏ها جایز نیست.

> آیات عظام فاضل، صافى، نورى، مکارم براین فتوا هستند که اگر صرفا زن براى شوهرش برقصد؛ جایز است.

رقص زن در مراسم عروسی

حکم رقص زن برای مردان نامحرم، مسلما حرام است ولی نظر مراجع تقلید درباره رقص زن برای زنان و محارم حاضر در میهمانی ها یا عروسی ها بدون حضور مردان این چنین است:

>> آیات عظام بهجت، مکارم، فاضل، نورى، وحید خراسانی و سیستانى:

رقص زن در مراسم عروسی بنابر احتیاط واجب، از نظر مراجع تقلیدی نظیر بهجت، مکارم، فاضل، نورى، وحید خراسانی و سیستانى، جایز نیست.

>> آیت الله صافى:

رقص زن در برابر زن یا مرد براساس فتوای آیت‌الله صافى، اشکال دارد و حرام است.

>> آیات عظام تبریزى، خامنه‏ اى، خمینى و هادوی تهرانی:

اگر زن در مراسم عروسی برقصد و رقص او موجب تحریک شهوت یا ارتکاب گناه و یا ترتب مفسده نشود، بلامانع است( ولى سزاوار است که مؤمن از لهو اجتناب کند).

احکام رقص زن در مراسم عروسی,احکام رقصیدن از نظر مراجع تقلید,احکام شرعی رقص در اسلامهر رقصى که موجب مفسده و برانگيخته شدن شهوت گردد، حرام است

گردآوری: بخش فرهنگ و اندیشه سرپوش

  • 16
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
ویژه سرپوش