حرز امام جواد (ع)
امام جواد (ع) در مورد این حرز می فرمایند:خود را به این دعا، حرز کن که اگر همه اهل زمین علیه تو قیام کنند، از همه آن ها ایمن باشی.
حرز امام جواد (ع) به قدری در تاریخ مشهور است که زمانی که دو نفر با هم رفیق باشند و از یکدیگر جدا نشوند می گویند گویا این حرز جواد دیگری است زیرا همه مردم اعم از شیعه و سنی، حرز امام محمدتقی (ع) را همراه خود داشتند.
جایگاه حرز امام جواد (ع) در نزد علما
مرحوم بهاءالدینی (رحمه الله) می گوید: دیدم که شخصی با سنگ بزرگ بر سر شخصی زد ولی اتفاقی برای آن شخص نیفتاد؛ چون حرز امام جواد (ع) همراه او بود (به نقل از حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد).
آیت الله بهجت (ره) فرمود: برای جلوگیری از چشم زخم یا باطل شدن سحر، همراه داشتن حرز امام جواد (ع) مفید است (گوهرهای حکیمانه، ص۱۳).
خواص حرز امام جواد (ع)
>> دفع سحر و جادو:
شیخ بهایی در تعریف سحر اینگونه می گوید: تمزیج قوای عالیه فعاله با سافله منفعله سحر می باشد.
>> دفع بلایا:
در بین دعاها و احراز معروف ترین حرز برای دفع بلا حرز امام جواد (ع) است. با توجه به متن حرز احتمالا بتوان از مصادیق دفع بلا مواردی را از جمله دور شدن نگاه و زبان سوء دشمن دفع شرور مردم، سلاطین، شیاطین، جنیان، غولان، حفظ از فریب و دشمنی و حیله، حفظ از جراحت و فساد و غرق شدن و نابودی و مغلوب شدن، حفظ آبرو، حفظ از قتل و انتقام و قطع شدن، حفظ از بیماری و ناخوشی و آزار، حفظ از فقر و گرسنگی و عطش، حفظ از وسوسه، حفظ از نقصان در دین و امرار معاش در زندگی و... نام برد. (بیشتر بخوانید: دعا برای پولدار شدن)
>> دفع چشم زخم:
امام جعفر صادق (ع) میفرماید:« اگر نبش قبر برای شما ممکن بود (و دلیل مرگ ها را می فهمیدید) برای شما برملا می شد که علت اکثر مرگها چشم زخم است» و همچنین از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) گفته شده است:« که چشم زخم مرد را در قبر و شتر را در دیگ قرار می دهد.» احتمالا بتوان یکی از مهمترین اثرات حرز امام جواد (ع) برای دفع چشم زخم تجربه شده است.
داستان حرز امام جواد (ع)
امام جواد با دختر خلیفه ازدواج کرده بود که البته زن خوبی نبود. روزی ام عیسی گفت که زنی نزد من آمد و احوالپرسی کرد و گفت که من زن امام جواد هستم. ام عیسی خیلی اندوهگین میشود و نزد مامون میرود و به پدرش می گوید که امام جواد ازدواج کرده است، مامون ناراحت شده و با شمشیر به خانه امام جواد میرود و شروع به شمشیر زدن می کند ام عیسی بنا به گریه می گذارد و اظهار ندامت می کند و به او می گوید تو فرزند پیامبر اکرم را کشتی.
مامون غمگین میشود و می گوید که ننگ ابدی را برای خاندان خود خریدیم. دستور میدهند که دنبال تشییع جنازه باشید. خادمی می آید و میگوید من از نزد امام جواد (ع) می آیم. این ها تعجب کرده و می بینند که امام جواد (ع) سالم است. یاسر به امام جواد (ع) میگوید که یابن رسول الله این لباس که پوشیدی به من بده که برای کفن خود داشته باشم. امام زمانی که لباس را از تن خود در می آورد می بیند هیچ آثاری از زخم به تن ایشان نیست. امام جواد (ع) می فرماید من حرزی همراه خود دارم. مامون میگوید آن حرز را به من بده و امام جواد آن حرز را به مامون میدهد. شروع حرز امام جواد (ع) از همین جاست.
آداب و شروط ذکر شده برای حرز امام جواد (ع)
آداب حرز امام جواد (ع) این چنین است:
- حرز امام جواد (ع) باید روی پوست آهو نوشته شود.
- پوست دست نوشته باید داخل محفظه ای از جنس نقره قرار گیرد.
- بر روی قاب نقره باید متن مخصوص حرز امام جواد (ع)، نوشته شود. (جمله "یامشهورا فی السماوات یا مشهورا فی الارضین...)
- بهتر است حرز امام جواد (ع) به بازوی راست بسته شود. (چون در روایت "عضد الایمن" آمده است)
- قبل از استفاده از حرز امام جواد (ع)، نماز مخصوص آن خوانده شود.
- حرز امام جواد (ع) اولا باید با وضو و رو به قبله نوشته شود و این حروف و اعداد دقیقا درست نوشته شود. بعضی از این حرزها را روی انگشتر و پارچه و کاغذ می نویسند گاهی هم به پیشانی می نویسند مخصوصا برای کودکان. عجیبتر این که وهابی ها به اسم «الرقیه و الطمائم» کتابی در این باب نوشتند و با این که حرز را شرک می دانند ولی حرز امام جواد (ع) و امیرالمومنین را قبول دارند و می گویند شرک نیست بلکه توحید است حتی پاسکال همواره حرز امام جواد (ع) را همراه خود داشته است.
- خطهایی که در حرز امام جواد (ع) دیده می شود در واقع نام خداوند است و بنابراین باید با قلم مسلمانی نوشته شود و لذا چنانچه با خودکار و خودنویس نوشته شود، اثر ندارد زیرا نوک آن ها فلز ساخت کفار است بنابراین حتماً باید با مداد یا نی های ساخت مسلمانان نوشته شود و نیز جوهر آن باید از مسلمان باشد.
آداب نگه داشتن حرز امام جواد (ع)
۱. زمان همراه داشتن حرز امام جواد (ع) از گناهانی مثل زنا، کم فروشی، ندادن زکات، ستم کردن و کمک به ظالم، خوردن حق الناس مخصوصا حق یتیم، قطع رحم، عاق والدین، ترک امر به معروف و نهی از منکر، زیر پا گذاشتن دین برای رسیدن به دنیا، کفران نعمت، تمسخر، دروغگویی و…که باعث نازل شدن بلا می شود، بپرهیزید.
۲. حرز امام جواد (ع) دارای اسماء متبرکه است و نباید بی وضو به آن دست بزنید.
۳. از جمله مهمترین نکات، در استفاده از حرز امام جواد (ع)، این است که بدانید با داشتن حرز، ما، در حفاظت خداوند متعال قرار گرفته ایم، پس هیچ شخصی و هیچ چیز را مؤثر در نفع و ضرر خود جز خدا، نمیدانیم.
۴. همراه داشتن حرز امام جواد (ع) در زمان دستشویی رفتن و زمان جنابت اشکالی ندارد ولی خانم های حائض و نفسا باید یا حرز را نبندند یا داخل یک پوست چرمی بگذارند.
۵. به حرز امام جواد (ع) آب نرسد تا هم نقره دیرتر سیاه شود و هم پوست آهو از حالت طبیعی خود خارج نشود.
۶. هنگام اولین بار بستن حرز امام جواد (ع) توجه بفرمایید قمر در عقرب نباشد.
۷. اگر با داشتن حرز امام جواد (ع) حادثه ای برایتان رخ داد بدانید حادثه ای بزرگتر در انتظار شما بوده است که به عنایت خدا تبدیل به این بلای کوچک تر شده است.
متن دعای حرز امام جواد (ع)
در ادامه دو حرز امام جواد (ع) بیان شده است:
* حرز صغیر امام جواد (ع):
یَا نُورُ یَا بُرْهَانُ یَا مُبِینُ یَا مُنِیرُ یَا رَبِّ اکْفِنِی الشُّرُورَ وَ آفَاتِ الدُّهُورِ وَ أَسْأَلُکَ النَّجَاةَ یَوْمَ یُنْفَخُ فِی الصُّور
معنی این آیه این چنین است که:
ای نور و روشنایی! ای دلیل و برهان! و ای روشنگر و آشکار کننده! ای پرتو افشان! ای پروردگار من! بدی ها و آسیب های روزگار را، از من کفایت فرما و از تو می خواهم، نجات روزی را که در آن روز، در صور دمیده می شود.
* حرز کبیر امام جواد (ع):
حرز دیگری در روایات آمده که از امام جواد رسیده مهمتر و معروف تر است:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ الرَّحْمـنِ الرَّحِیمِ مَالِکِ یوْمِ الدِّینِ إِیاکَ نَعْبُدُ و إِیاکَ نَسْتَعِینُ اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَکُمْ ما فِی الْأَرْضِ وَ الْفُلْکَ تَجْرِی فِی الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَ یمْسِکُ السَّماءَ أَنْ تَقَعَ عَلَی الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِهِ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُفٌ رَحِیمٌ اللَّهُمَّ أَنْتَ الْوَاحِدُ الْمَلِکُ الدَّیانُ یوْمَ الدِّینِ تَفْعَلُ مَا تَشَاءُ بِلَا مُغَالَبَةٍ وَ تُعْطِی مَنْ تَشَاءُ بِلَا مَنٍّ وَ تَفْعَلُ مَا تَشَاءُ وَ تَحْکُمُ مَا تُرِیدُ وَ تُدَاوِلُ الْأَیامَ بَینَ النَّاسِ وَ تُرْکِبُهُمْ طَبَقاً عَنْ طَبَقٍ أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الْمَکْتُوبِ عَلَی سُرَادِقِ الْمَجْدِ وَ أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الْمَکْتُوبِ عَلَی سُرَادِقِ السَّرَائِرِ السَّابِقِ الْفَائِقِ الْحَسَنِ الْجَمِیلِ النَّضِیرِ رَبَّ الْمَلَائِکَةِ الثَّمَانِیةِ وَ الْعَرْشِ الَّذِی لَا یتَحَرَّکُ وَ أَسْأَلُکَ بِالْعَینِ الَّتِی لَا تَنَامُ وَ بِالْحَیاةِ الَّتِی لَا تَمُوتُ وَ بِنُورِ وَجْهِکَ الَّذِی لَا یطْفَأُ وَ بِالاسْمِ الْأَکْبَرِ الْأَکْبَرِ الْأَکْبَرِ وَ بِالاسْمِ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ
الَّذِی هُوَ مُحِیطٌ بِمَلَکُوتِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ بِالاسْمِ الَّذِی أَشْرَقَتْ بِهِ الشَّمْسُ وَ أَضَاءَ بِهِ الْقَمَرُ وَ سُجِّرَتْ بِهِ الْبُحُورُ وَ نُصِبَتْ بِهِ الْجِبَالُ وَ بِالاسْمِ الَّذِی قَامَ بِهِ الْعَرْشُ وَ الْکُرْسِی وَ بِاسْمِکَ الْمَکْتُوبِ عَلَی سُرَادِقِ الْعَرْشِ وَ بِاسْمِکَ الْمَکْتُوبِ عَلَی سُرَادِقِ الْعِزَّةِ وَ بِاسْمِکَ الْمَکْتُوبِ عَلَی سُرَادِقِ الْعَظَمَةِ وَ بِاسْمِکَ الْمَکْتُوبِ عَلَی سُرَادِقِ الْبَهَاءِ وَ بِاسْمِکَ الْمَکْتُوبِ عَلَی سُرَادِقِ الْقُدْرَةِ وَ بِاسْمِکَ الْعَزِیزِ وَ بِأَسْمَائِکَ الْمُقَدَّسَاتِ الْمُکَرَّمَاتِ الْمَخْزُونَاتِ فِی عِلْمِ الْغَیبِ عِنْدَکَ وَ أَسْأَلُکَ مِنْ خَیرِکَ خَیراً مِمَّا أَرْجُو وَ أَعُوذُ بِعِزَّتِکَ وَ قُدْرَتِکَ مِنْ شَرِّ مَا أَخَافُ وَ أَحْذَرُ وَ مَا لَا أَحْذَرُ یا صَاحِبَ مُحَمَّدٍ یوْمَ حُنَینٍ وَ یا صَاحِبَ عَلِی یوْمَ صِفِّینَ أَنْتَ یا رَبِّ مُبِیرُ الْجَبَّارِینَ وَ قَاصِمُ الْمُتَکَبِّرِینَ أَسْأَلُکَ بِحَقِ طه وَ یس وَ الْقُرْآنِ الْحَکِیمِ وَ الْفُرْقَانِ الْحَکِیمِ أَنْ تُصَلِّی عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَشُدَّ بِهِ عَضُدَ صَاحِبِ هَذَا الْعَقْدِ وَ أَدْرَأُ بِکَ فِی نَحْرِ کُلِّ جَبَّارٍ عَنِیدٍ وَ کُلِّ شَیطَانٍ مَرِیدٍ وَ عَدُوٍّ شَدِیدٍ وَ عَدُوٍّ مُنْکَرِ الْأَخْلَاقِ وَ اجْعَلْهُ مِمَّنْ أَسْلَمَ إِلَیکَ نَفْسَهُ وَ فَوَّضَ إِلَیکَ أَمْرَهُ وَ أَلْجَأَ إِلَیکَ ظَهْرَهُ
اللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذِهِ الْأَسْمَاءِ الَّتِی ذَکَرْتَهَا وَ قَرَأْتَهَا وَ أَنْتَ أَعْرَفُ بِحَقِّهَا مِنِّی وَ أَسْأَلُکَ یا ذَا الْمَنِّ الْعَظِیمِ وَ الْجُودِ الْکَرِیمِ وَلِی الدَّعَوَاتِ الْمُسْتَجَابَاتِ وَ الْکَلِمَاتِ التَّامَّاتِ وَ الْأَسْمَاءِ النَّافِذَاتِ وَ أَسْأَلُکَ یا نُورَ النَّهَارِ وَ یا نُورَ اللَّیلِ وَ نُورَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ وَ نُورَ النُّورِ وَ نُوراً یضِیءُ بِهِ کُلُّ نُورٍ یا عَالِمَ الْخَفِیاتِ کُلِّهَا فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ الْأَرْضِ وَ السَّمَاءِ وَ الْجِبَالِ:وَ أَسْأَلُکَ یا مَنْ لَا یفْنَی وَ لَا یبِیدُ وَ لَا یزُولُ وَ لَا لَهُ شَیءٌ مَوْصُوفٌ وَ لَا إِلَیهِ حَدٌّ مَنْسُوبٌ وَ لَا مَعَهُ إِلَهٌ وَ لَا إِلَهَ سِوَاهُ وَ لَا لَهُ فِی مُلْکِهِ شَرِیکٌ وَ لَا تُضَافُ الْعِزَّةُ إِلَّا إِلَیهِ وَ لَمْ یزَلْ بِالْعُلُومِ عَالِماً وَ عَلَی الْعُلُومِ وَاقِفاً وَ لِلْأُمُورِ نَاظِماً وَ بِالْکَینُونِیةِ عَالِماً وَ لِلتَّدْبِیرِ مُحْکِماً وَ بِالْخَلْقِ بَصِیراً وَ بِالْأُمُورِ خَبِیراً أَنْتَ الَّذِی خَشَعَتْ لَکَ الْأَصْوَاتُ وَ ضَلَّتْ فِیکَ الْأَوْهَامُ وَ ضَاقَتْ دُونَکَ الْأَسْبَابُ وَ مَلَأَ کُلَّ شَیءٍ نُورُکَ وَ وَجِلَ کُلُّ شَیءٍ مِنْکَ وَ هَرَبَ کُلُّ شَیءٍ إِلَیکَ وَ تَوَکَّلَ کُلُّ شَیءٍ عَلَیکَ وَ أَنْتَ الرَّبِیعُ فِی جَلَالِکَ وَ أَنْتَ الْبَهِی فِی جَمَالِکَ وَ أَنْتَ الْعَظِیمُ فِی قُدْرَتِکَ وَ أَنْتَ الَّذِی لَا یدْرِکُکَ شَیءٌ وَ أَنْتَ الْعَلِی الْکَبِیرُ الْعَظِیمُ وَ مُجِیبُ الدَّعَوَاتِ قَاضِی الْحَاجَاتِ مُفَرِّجُ الْکُرُبَاتِ وَلِی النَّقِمَاتِ
یا مَنْ هُوَ فِی عُلُوِّهِ دَانٍ وَ فِی دُنُوِّهِ عَالٍ وَ فِی إِشْرَاقِهِ مُنِیرٌ وَ فِی سُلْطَانِهِ قَوِی وَ فِی مُلْکِهِ عَزِیزٌ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ احْرُسْ صَاحِبَ هَذَا الْعَقْدِ وَ هَذَا الْحِرْزِ وَ هَذَا الْکِتَابِ بِعَینِکَ الَّتِی لَا تَنَامُ وَ اکْنُفْهُ بِرُکْنِکَ الَّذِی لَا یرَامُ وَ ارْحَمْهُ بِقُدْرَتِکَ عَلَیهِ فَإِنَّهُ مَرْزُوقُکَ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ الَّذِی لَا صَاحِبَةَ لَهُ وَ لَا وَلَدَ بِسْمِ اللَّهِ قَوِی الشَّأْنِ عَظِیمِ الْبُرْهَانِ شَدِیدِ السُّلْطَانِ مَا شَاءَ اللَّهُ کَانَ وَ مَا لَمْ یشَأْ لَمْ یکُنْ أَشْهَدُ أَنَّ نُوحاً رَسُولُ اللَّهِ وَ أَنَّ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلُ اللَّهِ وَ أَنَّ مُوسَی کَلِیمُ اللَّهِ وَ نَجِیهُ وَ أَنَّ عِیسَی ابْنَ مَرْیمَ رُوحُ اللَّهِ وَ کَلِمَتُهُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیهِ وَ عَلَیهِمْ أَجْمَعِینَ وَ أَنَّ مُحَمَّداً ص خَاتَمُ النَّبِیینَ لَا نَبِی بَعْدَهُ وَ أَسْأَلُکَ بِحَقِّ السَّاعَةِ الَّتِی یؤْتَی فِیهَا بِإِبْلِیسَ اللَّعِینِ یوْمَ الْقِیامَةِ وَ یقُولُ اللَّعِینُ فِی تِلْکَ السَّاعَةِ وَ اللَّهِ مَا أَنَا مُهَیجُ مَرَدَةٍ اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْقَاهِرُ وَ هُوَ الْغَالِبُ لَهُ الْقُدْرَةُ السَّابِقَةُ وَ هُوَ الْحَکِیمُ الْخَبِیرُ اللَّهُمَّ وَ أَسْأَلُکَ بِحَقِّ هَذِهِ الْأَسْمَاءِ کُلِّهَا وَ صِفَاتِهَا وَ صُورَتِهَا وَ هِی
سُبْحَانَ الَّذِی خَلَقَ الْعَرْشَ وَ الْکُرْسِیَّ وَ اسْتَوَی عَلَیْهِ أَسْأَلُکَ أَنْ تَصْرِفَ عَنْ صَاحِبِ کِتَابِی هَذَا کُلَّ سُوءٍ وَ مَحْذُورٍ فَهُوَ عَبْدُکَ وَ ابْنُ عَبْدِکَ وَ ابْنُ أَمَتِکَ وَ أَنْتَ مَوْلَاهُ فَقِهِ اللَّهُمَّ یَا رَبِّ الْأَسْوَاءَ کُلَّهَا وَ اقْمَعْ عَنْهُ أَبْصَارَ الظَّالِمِینَ وَ أَلْسِنَهَ الْمُعَانِدِینَ وَ الْمُرِیدِینَ لَهُ بالسُّوءَ وَ الضُّرَّ وَ ادْفَعْ عَنْهُ کُلَّ مَحْذُورٍ وَ مَخُوفٍ وَ أَیُّ عَبْدٍ مِنْ عَبِیدِکَ أَوْ أَمَهٍ مِنْ إِمَائِکَ أَوْ سُلْطَانٍ مَارِدٍ أَوْ شَیْطَانٍ أَوْ شَیْطَانَهٍ أَوْ جِنِّیٍّ أَوْ جِنِّیَّهٍ أَوْ غُولٍ أَوْ غُولَهٍ أَرَادَ صَاحِبَ کِتَابِی هَذَا بِظُلْمٍ أَوْ ضُرٍّ أَوْ مَکْرٍ أَوْ مَکْرُوهٍ أَوْ کَیْدٍ أَوْ خَدِیعَهٍ أَوْ نِکَایَهٍ أَوْ سِعَایَهٍ أَوْ فَسَادٍ أَوْ غَرَقٍ أَوِ اصْطِلَامٍ أَوْ عَطَبٍ أَوْ مُغَالَبَهٍ أَوْ غَدْرٍ أَوْ قَهْرٍ أَوْ هَتْکِ سِتْرٍ أَوِ اقْتِدَارٍ أَوْ آفَهٍ أَوْ عَاهَهٍ أَوْ قَتْلٍ أَوْ حَرَقٍ أَوِ انْتِقَامٍ أَوْ قَطْعٍ أَوْ سِحْرٍ أَوْ مَسْخٍ أَوْ مَرَضٍ أَوْ سُقْمٍ أَوْ بَرَصٍ أَوْ جُذَامٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ فَاقَهٍ أَوْ سَغَبٍ أَوْ عَطَشٍ أَوْ وَسْوَسَهٍ أَوْ نَقْصٍ فِی دِینٍ أَوْ مَعِیشَهٍ فَاکْفِهِ بِمَا شِئْتَ وَ کَیْفَ شِئْتَ وَ أَنَّی شِئْتَ إِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِینَ وَ سَلَّمَ تَسْلِیماً کَثِیراً وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ.
به نام خداوند بخشنده ی مهربان
سپاس من خدایی است که پروردگار عالم هاست بسیار بخشنده و مهربان است ، صاحب روز جزاست تنها تو را عبادت می کنیم و از تو یاری می جوییم راهنمایی کن ما را به راه راست به آن جماعتی که برایشان انعام نموده ای نه آنان که برایشان خشم کردی و نه گمراهان ، آیا ندانسته ای برای شما آن چه را که در زمین باشد رام گردانید و کشتی ها را در حالتی که می روند در دریا به فرمان او رام گردانید و ندانسته ای که خدا نگه میدارد آسمان را از آن که بیفتد بر زمین مگر بخواست خدای .
بدرستی که خدای به مردمان هر آینه مهربان و بخشنده است. خداوندا تویی یگانه و پادشاهی ، جزا دهنده در روز جزا ،هر آنچه خواهی میکنی بدون مغلوب شدن از کسی و بخشش می نمایی کسی را که خواهی بدون منتی آنچه را که می خواهی میکنی و ثابت می نمایی آنچه را که قصد نمایی و نوبت قرار داده ای روزگار را ما بین مردمان و می نشانی تو ایشان را بر حالی بعد از حالی ، سوال می نمایم تورا به اسم تو که نوشته شده است بر سرا پرده شرف ، و سوال می کنم تورا به اسم تو که نوشته شده است بر سرا پرده امور پنهان که پیشی گرفته و بلند مرتبه و نیکو و بسیار خوب و با طراوت است پروردگار فرشتگانی که هشت است عدد آنها و پروردگار عرشی که حرکت نمی کند.
و سوال می کنم از تو به چشمی که نمی خوابد و به زندگی که نمی میرد و به روشنی روی تو که خاموش نمی گردد و به آن اسم که بزرگتر است از همه بزرگتر است بزرگتر است و به آن اسم که عظیم تر است عظیم تر است عظیم تر است آنچنانی که او شامل است به پادشاهی آسمانها و به زمین و به اسمی که روشن گردیده است به سبب آن آفتاب و نورانی شده است به سبب آن ماه و پر شده است به سبب آن دریا ها و قرار گرفته است به سبب آن کوهها و به اسمی که بپا ایستاده است به سبب آن عرش و کرسی ، و به اسم تو که نوشته شده است بر سراپرده عرش و به اسم تو که نوشته شده است بر سراپرده بزرگی و به اسم تو که نوشته شده است بر سراپرده جمال و به اسم تو که نوشته شده است بر سراپرده توانایی و به اسم تو که غلبه کننده است و به اسم های تو که منزه و تعظیم کرده شده ها اند و ذخیره کرده شده های در علم پنهان ( پنهان کرده شده های ) در نزد تو اند.
و سوال می نمایم تورا از نیکویی تو بهتر از آنچه امید دارم. و پناه می برم به غلبه تو و توانایی تو از بدی چیزی که می ترسم و دوری می جویم از آن و از چیزی که نمی ترسم از آن . ای مدد کار محمد در روز جنگ حنین و ای صاحب علی در روز جنگ صفین ، تویی ای پروردگار من هلاک کننده مر صاحبان جبروت را و شکننده پشت صاحبان تکبر را سوال می نمایم تو را به حق طه و به حق یاسین و به حق قرآن که بزرگ است و به حق فرق نماینده که حکم کننده است میان حق و باطل آن که رحمت فرستی بر محمد و بر آل محمد و آنکه محکم گردانی بازوی صاحب این دعای بسته شده را و دفع می نمایم و طعن می زنم به قوت خود در گودی گردن هر جبر کننده ظالم و هر شیطانی سرکش و دشمنی سخت و دشمنی که صفات او کریه و ناخوش باشد و به گردان صاحب دعا را از کسانی که اطاعت فرموده باشد به سوی تو نفس خود را و باز گذاشته باشد به سوی تو کار خود را و پناه داده باشد پشت خود را به سوی تو.
بار خدایا به حق این نامها که آنها را ذکر نمودم و خواندم و تو به حق آنها داناتری از من و سوال می کنم از تو ای صاحب نعمت بزرگ و ای صاحب بخشش کریم ای سزاوار دعاهای برآورده شده و ای سزاوار کلام های تمام و نام های اطاعت کرده شده و سوال می نمایم تو را ای روشنی بخش روز ( به آفتاب ) و ای روشن نماینده شب ( به ستاره ها و ماه ) و ای روشن کننده آسمان و زمین و ای روشنی ده نور و ای نوری که روشن می گردد به سبب او هر نوری ، ای دانای امور پنهان همه آن ها خواه باشند در بیایان و در دریا و در زمین و در آسمان و در کوه ها .
و سوال می نمایم از تو ای کسی که فانی نمی شود و هلاک نمی گردد و برطرف نمی شود و نیست از برای او چیزی که به وصف در آید و نیست به سوی او تو تعریفی نسبت داده شده و نیست با او خدایی و نیست خدایی به غیر از او و نیست.
طریقه ادای نماز ذکر شده در روایت حرز امام جواد (ع)
زمانی که بخواهیم، برای نخستین بار حرز امام جواد (ع) را استفاده کنیم، اول بایستی وضو گرفته شود و چهار رکعت نماز، به صورت دو نماز دو رکعتی خوانده شود که آخر هر دو رکعت، سلام دارد. همینطور لازم به ذکر است که چون نماز مستحبی است، شخص دیگری می تواند، به نیابت از صاحب حرز، نماز را ادا کند. ضمنا باید توجه داشت که زمان خواندن نماز حرز امام جواد (ع) و استفاده کردن آن برای نخستین بار، ایام قمر در عقرب نباشد.
گردآوری: بخش مذهبی سرپوش
- 12
- 3